mikä tekee puolueesta kommunistisen? mitkä on ne asiat?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 12.04.2011 - 20:05

aate

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 12.04.2011 - 19:28

Kommunismi on sosiaalis-taloudellinen tai poliittinen järjestelmä, joka ajaa luokatonta, tasa-arvoista ja yhteisomistukseen perustuvaa yhteiskuntamallia.

fi.wikipedia.org/wiki/Kommunismi

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.04.2011 - 19:48

Karl Marxin kirja "Kommunistisen puolueen manifesti" (1848). Lueppa siitä.

"Aave kummittelee Euroopassa – kommunismin aave. Kaikki vanhan Euroopan mahdit ovat liittoutuneet pyhään ajojahtiin tätä aavetta vastaan: paavi ja tsaari, Metternich ja Guizot, Ranskan radikaalit ja Saksan poliisit."

"Koko tähänastisen yhteiskunnan historia on ollut luokkataistelujen historiaa – – sortaja ja sorrettu ovat – – käyneet keskeytymätöntä taistelua – – mikä joka kerta on päättynyt joko yhteiskunnan vallankumoukselliseen uudistamiseen tai taistelevien luokkien yhteiseen häviöön."

Lähteet:
fi.wikipedia.org/wiki/Kommun..._manifesti

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.04.2011 - 20:57

Empä tiedä kun en ole kuullut uutta suomennosta, kommari taitaa olla vanha nimi.
En ymmärrä puolueista mitään, jos on hyväpuheinen mieshenkilö ja tasapainossa itsensä kanssa,
niin olkoon sitten vaikka persuun purija, niin se menee kaaliin.

En silti ole vielä äänestänyt ja taidanpa olla loikkari.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.04.2011 - 05:57

Aatteen tiellä ovat ja millään ei jaksa alkaa selostamaan sen enempää. Onhan tuo nähty ettei sekään tie onneen vie.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.04.2011 - 09:22

Työn orjat...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.04.2011 - 09:41

Vaeltavat ihannnoimansa aatteen tietä.... haluavat ottaa toiselta sen mitä itsellä ole. Uskovat jonkinmoiseen tasa-arvoon mikä ei voi koskaan toteutua. Aiemmin omaisuudensiirrossa hyväksyivät väkivallan käytön, nykyisistä prinsiipeistä en tiedä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.04.2011 - 11:50

Mielikuvitus

Stalin, Hrustsev ja Breznev matkustivat junassa. Veturi meni epäkuntoon. Matka katkesi ikävästi.

- Korjatkaa !, Stalin komensi.
Korjattiin ja korjattiin muttei juna kulkenut.
Ampukaa veturimiehet !, Stalin käski.
Stalin kuoli.
- Rehabilitoikaa veturimiehet, Hrustsev yritti vuorostaan.
Veturimiehet julistettiin kunnon kommunisteiksi, mutta juna ei silti hievahtanutkaan.
Hrustsev kukistui.
- Sulkekaa ikkunaverhot ja kuvitelkaa että juna kulkee, määräsi Breznev.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.04.2011 - 17:25

Puoluekenttä on ainakin Suomessa niin sekaisin, että en lähde pohtimaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.04.2011 - 13:31

En kommentoi.