1920-luku.. Mitä tulee mieleen? :)

Lisätty: 20.04.2011 - 10:49

Kiitos kaikille vastauksistanne. ^-^

Avainsanat: 1920

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 12.04.2011 - 18:24

Useissa maissa oli 1920-luvulla voimassa kieltolaki. Yhdysvalloissa kieltolain on katsottu olleen syynä järjestäytyneen rikollisuuden syntymiseen. Tunnettu 1920-luvun gangsteri Al Capone hankki omaisuutensa alkoholin valmistuksella, salakuljetuksella ja myynnillä.

Myös polkkatukka ja imukkeellinen savuke olivat muotia.

www.google.fi/search?q=1920+...mp;bih=840

Kysyjän kommentti

Kiitos vastauksestasi. :)

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 12.04.2011 - 17:56

Charleston ja hulmuavat helmat,

vaikkei omia kokemuksia ajasta olekkaan niin "Piukat paikat" oli hyvä johdatus aiheeseen ...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.04.2011 - 19:06

eipä paljon mitään;1920-luvun lopulla jenkeissä alkanut suuri taloudellinen lama,itsenäistynyt Suomi...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.04.2011 - 19:33

Silloin ei ollut tietoa missiosta, visiosta ja strategiasta. Oli vain usko yhteiseen parempaan tulevaisuuteen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.04.2011 - 20:40

Urho Kekkonen oli etsivässä keskuspoliisissa 1920-luvulla, kertoo Suomen Kuvalehti.
1920 -luvulla mustat blueslaulajat olivat valttia.
1920 velvoitettiin kaikki käyttämään sukunimeä.
Legendaarinen Coco Chanel toi tikatut muhkeat käsilaukut suurella logolla.
1920 luvun glamouri ja helminauhat.Milloinka lie Chanel 5 tullut kuvioihin (se joka kuittasi yöpaidan).
Ajatus kuvitetusta Kalevalasta alkoi kehittyä 1920-luvulla.
Kirjakaupoista löytyy nykyisin paljon 1920-luvun kirjallisuutta.
Ernest Hemmingwaylta ilmestyi 6 sanan novelli jo 1920-luvulla,
voitti vedon seuraavalla novellilla:"Myytävänä vauvan kengät.Ei koskaan käytetyt.
Hän piti sitä parhaimpanaan novellina.

Mu isamaasta tuli Viron kansallislaulu 1920.
Mannerhein meinattiin murhata Tampereella1920
1920 tuli Suomeen klassismi tyyli ja Suomen työväenluokalla alkoivat vähän
helpottuneet olot.
Apinatapaus järkytti maailmaa 1920. kyse oli jostakin evoluutioteoriasta.
Åkerblomilaisuus 1920-luvun lahkoliike Kokkolan seudulla.

Näsijärven ympäriajot 1920 lvulta saakka voimissaan.
Sibelius tarvitsi uudet silmälasit 1920-luvulla ,hankkikin, muttei kehdannut pitää niitä julkisesti.
1920-luvun alussa enin osa Suomeen tulevasta pirtusta tuli Saksasta ja Puolasta.

Ja peränpitäjänä Valperin mainitsemat Charleston ja hulmuavat helmat.
Valperilla on silmää kauneudelle olen sen huomannut.

Lähteet:
kuten tiedätte googlesta /kirjoitin mitä erikoista 1920 -luvulta

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.04.2011 - 21:52

Omat edesmenneet vanhempani syntyivät 1920-luvulla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 13.04.2011 - 08:35

Kasvatusäitini oli silloin n. parikymppinen nuori nainen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.04.2011 - 09:37

Suomi oli silloin nuori itsenäinen maa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.04.2011 - 17:25

Tyylikkäät autot ja pukeutumistyyli..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.04.2011 - 12:03

Kieltolaki

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.04.2011 - 13:30

1920-luku oli vuosikymmen, jonka kulttuuria leimasi iloisuus ja vallattomuus. Euroopassa ensimmäisen maailmansodan jälkeen pako todellisuudesta oli tarpeen, ja siihen tarjosi apuaan Hollywoodin elokuvateollisuus. Kirjallisuus, musiikki ja elokuvat tarjosivat vaihtoehtoisen maailman korostaen epäsovinnaisuutta ja vastakkaisuutta 1800-luvun lopun arvoille.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.04.2011 - 23:02

Charleston. Ihana tanssi, jota yritin opetella tv-ohjelmista.