miten tehdään lasten ja perheen yhteiset musiikkituokiot

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 07.10.2008 - 00:56

Kotona kokoonnutaan soitinten ja laitteiden kanssa yhteen ja aletaan.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 07.10.2008 - 09:03

välttämätön ensiaskel on se että kokoonnutaan yhteen, ollaan paikalla yhtä aikaa ja yksimielisiä siitä mitä tullaan tekemään, musisoimaan, loppu sitten onkin jo helpompi juttu

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.10.2008 - 18:14

Kokoonnutaan yhteen, sovitaan tekeminen. Jos on hyvin pienistä lapsista kysymys voidaan laulella tuttuja lauluja ja kuunnella musiikkia. Soittimina voi käyttää omia käsiä jalkoja ym kehosoittimia. Rumpu voi olla muovinen pesuvati ja rytmikapuloina vaikka kaksi kiveä tai kynää tai muuta palikkaa, marakassin saa kun laittaa purkkiin riisiä tai herneitä. Tonttulakin kulkusetkin käyvät soittimista. Sitten vain rytmikästä musiikkia seedeeltä ja sitä säestetään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.10.2008 - 21:33

Aluksi kannattaa ainakin suunnitella hyvin ja kasata kaikki tarvittava. Ei tule mitään, jos heti tajuaa, ettei yhtään tiedä mitä tehdä tai että kaikki soittimet ovatkin vintillä. Hyviä soittimia pienille ovat rytmisoittimet. Niitä on kiva olla erilaisia, ja niitä voi tehdä itsekkin esimerkiksi kindermunista maalaamalla saa värikkään rytmimunakokoelman. rummut, marakassit, rytmikapulat, kastanjetit, triangelit, kellopelit/xylofonit, tamburiinit, kulkuset, symbaalit/lautaset, (huilu), putkipenaali ym. kuuluvat kuvaan. Näytelmät/esitykset, asusteet, käsinuket (ja muut pehmolelut) voivat tuoda kivaa piristystä. jos lapset käyvät jossain kerhossa tai sinulla on muuta omaa aikaa, voit koota kaikki yhteen ja kokeilla erilaisia kokoonpanoja. (musiikki, laulu, tanssi, rytmi, soitto ym.) On helpompaa, jos suunnittelet etukäteen erilaisia kappaleita ja lauluja ja sovitat siihen yhteensopivat rytmit. Varmista, että kaikki musiikit mitä haluatte on mukana. Voit kirjoittaa/ tulostaa netistä tai etsiä jostain lasten laulukirjasta nuotit ja sanat, että voitte laulella yhdessä. Olisi kiva, jos osaisit soittaa vaikka nokkahuilua tai pianoa jos teillä on, ja harjoitella helppoja säestyksiä valmiiksi.
Pääasia on, että varaudut hyvin, ja että kaikilla on hauskaa.
Kun kaikki on valmista, varaa hyvä aika. Riippuu iästä, lapset voi pistää nukkumaan tai muualle leikkimään, niin että voit rauhassa järjestellä musiikkituokion. Sitä ennen kannattaa tietysti siivota, katsoa hyvä tila jossa on musiikinsoittamismahdollisuudet, tilaa tanssia ja järjestäytyä. Katso, että mitään särkyvää ei ole ympärillä, eikä mitään johon lapset voisivat satuttaa itsensä. Kun tanssii oikein vauhdikkaasti, voi helposti kaatua ja satuttaa itsensä johonkin terävään. Pistä soittimet piiloon, joita ei tarvitse heti ensiksi. Jos lapset ovat pieniä, he eivät jaksa keskittyä kovin pitkään. Älä pakota mihinkään, eli jos annat soittimet (kannattaa antaa yksi kerrallaan ettei tule häslinkiä niitä kokeillessa), anna lapsille aikaa kokeilla niitä. Koulussa ainakin kun saa soittimen musiikin tunnilla, sitä haluaa heti alkaa kokeilla soitinta, tulee helposti tylsää jos ope ei ole suunnitellut tarpeeksi hyvin tuntia ja pitää odottaa. Kun lapset ovat kokeilleet soitinta, voitte aluksi kokeilla jotain helppoa laulua jossa soitetaan vaikka vain yhtä helppoa rytmiä. Älä hermostu, jos heti ei onnistu, kunhan lapset nauttivat. (ja sinä! :D) Jossain vaiheessa voi pitää pienen tauon, jolloin voi syödä jotain kivaa pientä. Voit hankkia vaikka suklaata tai muuta hyvää yllätystä.
Voite pitää myös pienen näytelmän tai muun esityksen. Yksi esimerkki voisi olla vaikka, että jokainen esittää jotain hahmoa, ja tulee "lavalle" esittämään oman pienen soolonsa. Jos teillä on käsinukkeja mukana, käsinukke voi laulaa jotain, puhua lapsille, tanssia tai muuta hauskaa. Tai voit ottaa pehmoleluja, jossa kaikille pehmoleluille on oma rytminsä. Kun esimerkisi näytät karhupehmolelua, lapset soittavat hidasta ja matalaa karhurytmiä, kun näytät lintualelua, lapset soittavat kirkasta, korkeaa ja nopeaa rytmiä. jokaiselle lelulle voi olla oma soitin, jota pitää soittaa kun kyseitä lelua näytetään, etc. Voit keksiä myös jonkun todella helpon koreografian (esim. kädet ylös, kädet alas, askel vasemmallel, askel oikealle, hyppy, kädet ylös ja kädet alas, äkshyppy.) niitä voi olla kiva tanssia samalla kun soittaa vaikka marakassia tai tamburiinia.
On kiva, että päätit järjestää tälläisen perheen yhteisen jutun. Siinä suhteet paranevat, ja kaikilla on hauskaa. Siksi ei kannata ärsyynytäkkään mistään mikä ei mene oikein täydellisesti. Ja vaikka kaikki menisi ihan plörinäksi, ei kannata alkaa ärjyä että "minä olen näin paljon vaivaa tehnyt tämän eteen ja te ette kunnioita tätä yhttän saisitte hävetä nyt ei ole kellään hauskaa" (vaikka se olisikin totta- muuten kivasta tuokiosta voikin jäädä trauma) etc. Aioithan tämän hauskan vuoksi tehdä. Silloin kaikki vain harmittaisi. Yhteisiä aikoja voisi järjestää useasti, esimerkiksi näytelmän, nukketeatterit, piirtämis- ja askartelutuokiot ja liikuntapäiviä. (Ne voivat olla todella kivoja!)

No, onnea kuitenkin. Toivottavasti kaikki menee hyvin. Varaudu kuitenkin siihen, että kaikki ei mene ihan täydellisesti ;)

Lähteet:
mielikuvitustä vähän ;)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.10.2008 - 15:57

Kokoonnutaan yhteen ja aletaan leikkimään ja laulelemaan.