Miksi bensakäyt Turboautoa pitää käyttää tyhjäkäynnillä pari minuuttia ennenkuin moottorin sammuttaa. Vai pitääkö?

myyjä ainakin väitti niin

Avainsanat: volvo muutkin

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 06.10.2008 - 21:08

No hei!
( Diesel )-turboa pitää ainakin jälkikäyttää sen vuoksi, että a) turbo kuumenee varsinkin, jos on kovilla kierroksilla moottoria rasitettu, taitaa varsinkin joissakin bensiinmalleissa olla tämä vielä suurempi ongelma ( Saabistit kertoivat ) . Ylikuumentuneelle turbolle taitaa käydä niinkuin muillekin ylikuumenneille laitteille, eli ei siis hyvin.
b) Jälkikäytöllä varmistetaan turbon akselien ( ? ) ja laakereiden öljynsaanti, saattaa olla, että turbo pyörii vielä auton sammuttamisen jälkeen, ilman että sitä normaali öljynpaineen aiheuttama öljynkierto voitelee. Varsinkin kovan ajon tai vedättämisen jälkeen ( vedetteäessä esim. asuntovaunua/ vuoristossa ajallessa ) on pysähtyessä syytä antaa auton turbon tullla voidelluksi- saada voiteluöljyä tyhjäkäynnillä- korostetulla tyhjäkäynnillä.
Kurkkaapa Googlessa, hakusanoina; turbon jälkikäyttö, osumia tulee aika monta, luulisin
Samaten eri automerkkien keskustelupalstoilla taitaa olla monta (? ) kertomusta rikkimenneistä turboista tai vaikka palaneista sylinterikannen tiivisteistä ja niihin johtaneista eri syistä ;-(

Lähteet:
isoveli aikoinaan opetti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 06.10.2008 - 20:55

Ni yleisön pyynnöst (anonyymin) mie yritän: turbon laakerit ne kuumenevat ja ellei siellä öljy kierrä niin laakerit leikkaavat kiinni. Jotku väittää että jos turbosi "vinkuu" siinä on jo laakereissa vikaa. Turbo voi pyöriä vielä jonkun aikaa sen jälkeen kun moottori on jo sammutettu...

Josko tuolt alla olevast linkist löytys jotain..kos? tai sitten ei...nyyh..

Lähteet:
keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.10.2008 - 06:01

se on sama juttu pesiini-turbossa ahdin jäähtyy joutokäynnillä ja laakerit kestää eivätkä sula kuumuudesta,turbo ahdin pyörii tosikovaa kun ajat .vaikka 120 kyppiä en nyt ulkoa muista miten kovasti turbo pyörii täysillä,auton moottori jos pyörii 7000 kierrosta niin turbiini taisi pyöriä ainakin 5 kertaa enemmän.kannattaa siis lukea turbon käyttöohje tarkkaan,se on kallisremontti jos turbo kärähtää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.10.2008 - 12:31

Se kuuluu näiden autojen ominaisuuksiin ja ohjeita noudattamalla auto pysyy kunnossa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 24.10.2008 - 23:11

Ei nykyajan autoissa enään tarvitse käyttää tyhjäkäynnillä, jos käytät synteettistä öljyä. Jos taas käytä mineraaliöljyä, niin silloin pitää käyttää tyhjäkäynnillä, ettei turboahtimen laakerit leikkaa kiinni.

Lähteet:
korjausopas