oletko herkutellut " kinualla"?

Kvinoa eli kinua (Chenopodium quinoa, engl. quinoa) on eteläamerikkalainen hiilihydraattipitoinen ruokakasvi. Se ei ole heinäkasvi kuten viljat, mutta sitä käytetään ruoanvalmistuksessa viljojen tapaan. Sen lehtiä voidaan syödä lehtivihanneksen tapaan. Kvinoan tunnetuimpia sukulaisia ovat jauhosavikka, punajuuri ja pinaatti.
Kvinoaa on viljelty Andeilla noin viisituhatta vuotta. Se oli inkojen tärkein viljelyskasvi. Ennen maissin yleistymistä sitä viljeltiin myös Pohjois-Amerikan puolella. Nykyään kvinoa kiinnostaa länsimaissa etenkin keliakiaa sairastavia, koska se on luontaisesti gluteeniton.
Kvinoan siemenet kypsyvät noin 15 minuutissa. Sitä käytetään riisin tapaan. Sen maku on pähkinäinen, ja siinä on enemmän proteiinia kuin riisissä tai muissa viljoissa. Kvinoa sisältää paljon välttämättömiä aminohappoja, ravintokuitua sekä fosforia. Siinä on runsaasti myös rautaa ja magnesiumia.
www.mtt.fi/koetoiminta/pdf/m...n3s08b.pdf
( juuri äskettäin söin lounaaksi kinua-kasvis-kana-pataa sisareni luona )

Avainsanat: ruoka kinua quinoa

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 08.04.2011 - 12:07

vietettyäni vuodet 1993-1996 pääasiassa noilla kulmilla varmasti olen syönnyt useampaankin kertaan "kinuaa" , kuuluu vaan siihen "keine Ahnung" eväiden ryhmään joka minulla on aika suuri

niinpä en ole osannut sitä kotimaassa kinutakkaan, en edes Stockan herkusta ...

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 08.04.2011 - 11:42

Kinua ihan uusi nimi kasviskunnassa.Olen jauhosavikan kanssa sinut .Punajuuri ja pinaatti myös menee hyvin.Aika kiinnostava kasvi. uusi tosiaan minulle.Onhan minulla maa-artisokkaa tuolla, kohta voin nostaa ja valmistaa siitä keittoa ja laatikkoa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.04.2011 - 11:49

Quinoaa en ole maistanut. En tiedä saako Suomessa mistään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.04.2011 - 12:31

Tuttua muonaa on,tykkään ja olen harrastanut.Vuosia sitten kannoin sitä Ruotsin puolelta,mutta kyllä nykyään löytyy muualtakin kuin Stokkan herkusta,ns.luontaistuotekaupoista yms.Sitä on ainakin ns.valkoista ja punaista,molemmat kuitupitoisia ja ns. matalan G1,proteiinirikkaita,hyvä vaihtoehto riisille,pastalle ja perunalle.Muinaisten mayojen jäljissä...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.04.2011 - 13:36

www.ts.fi/teemat/ruoka/131224.html

enpä muista syöneeni mutta kyllä tuota joskus maistaa pitää!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.04.2011 - 15:30

Outo on tuttavuus ja oudoksi jää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.04.2011 - 16:01

Olen sitä mieltä, että söin jollain ulkomaan reissulla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 08.04.2011 - 19:05

Ihan tuntematon minulle...en ainakaan tiedä ,että olisin syönyt..

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 08.04.2011 - 21:28

En kinualla, mutta kinuamalla kylläkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.04.2011 - 03:28

Kyllä kirnupiimä on herkkuani, sillä paukut kovenee!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.04.2011 - 16:27

No ei näillä levysasteilla ole maistettu. On aivan outo nimikin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.04.2011 - 23:38

En ole maistanut tätä herkkua.