Oletko tehnyt itse kalakukkoa?

Teimme kauan sitten ystävättäreni kanssa muikkukukon,siitä tuli muuten hyvä,mutta paistaessa se alkoi kiekua.Tiedätkö mitä tarkoittaa paistumassa olevan kalakukon kiekuminen?

Avainsanat: muikkukukko kiekuminen

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 04.04.2011 - 22:07

En ole koskaan valmistanut itse kalakukkoa..Hyvää on ollut mitä olen syönyt...Vai alkoi sinun kalakukko kiekumaan...kuori alkoi silloin repeilemään..mutta hyvää tuli varmaan ..vaikka vähän kiekuikin.

Kysyjän kommentti

Kukkomme kiekui aikansa,mutta sitten sitä paikattiin ja hyvä tuli muikkukukostamme.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 04.04.2011 - 19:42

olen minä muikkukukkoa tehnyt mutta ei minulla kuori mennyt rikki.nykyisin teen ahvenkukkoja aina välillä

Lähteet:
oma tieto

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.04.2011 - 20:06

En ole näin eksoottisia sortteja valmistanut,kerran visiitillä itä-rajan tuntumassa rypyttänyt ripsipiirakkaa.Vain kerran olen jotain kalakukkoa maistanut,liian eksoottista etelän immeiselle...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.04.2011 - 20:12

Mökin uuni voisi olla moiselle kukolle oikea paikka paistatella, täällä kaupungissa ei taida kukko sähköuunista tykätä. Veikkaisin, että kukko uunissa kiekaisee, jos kuori halkeaa. Kuopion hallista olen ostanut muikkukukkoa ja että on hyvää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.04.2011 - 20:33

itse ahvenet ongin ja loppu homma jäi mummon tehtäväksi

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.04.2011 - 20:42

Kukkoa syön sujuvasti, kun eteeni saan, mutta paistamisen jätän alan mestareiden tehtäväksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.04.2011 - 20:55

Enpä ole tehnyt, ei oikein ole Turkulaisen ravintoa johon tottunut...
Mtta syönyt olen joskus kauan sitten...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.04.2011 - 21:28

Ollut mielessäni monasti tehdä muikkukukkoa, saisi ainakin tuoretta.Olen tehnyt lanttukukkoa joskus. sekin hyvää.Mutta tuo kiekuminen se minullekkin arvoitus. Lanttu ei puhu mitään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 04.04.2011 - 21:50

Saman tiesin minäkin, mutta laitan tähän ihan wikin kertomuksen siitä kiekumisesta:
fi.wikipedia.org/wiki/Kalaku...kko_kiekuu

Lisätty: 04.04.2011 - 23:16

En ole koskaan tykännyt moisesta kukosta, lanttukukko on vielä hirvittävämpää. En siis lähde koskaan edes yrittämään kiekumatonta kukkoa.

Lähteet:
wiki

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.04.2011 - 23:16

Syönyt olen Partasen kala- ja lanttukukkoa. Hyvää on. Siitä valmistamisesta ei sitten tulisi yhtikäs mitään. Ainoastaan savonkielen taitoiset edes jotenkin ymmärtävät mitä kukko-reseptissä lukee.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.04.2011 - 02:40

jo vain olen itse valmistanut ruistaikinakuoreen ahvenkukkoa ja muikkukukkoa. mutta en menisi kilpailemaan Partasen kalakukkojen kanssa.
- terveisia muuten uudesta seelannista, taalla vahan erilaiset kalat kayvat pyydykseen kuin kotimaassa, kunhan kotiudun, laitan esille kuvia niista vonkaleista. taalla vahan hitaat yhteydet kuvien lataamiseen. -

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.04.2011 - 08:27

Olen tehnyt lanttu- ahven, ja lohikukkoa. Ei ole kuori revennyt. Taikinaan hieman vehnäjauhoa ja se kääriminen on tärkeää. Enää en tee, kun en voi syödä ja muikkukukko on ollut inhokki aina.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.04.2011 - 11:33

Olen sikälis tehnyt sentapaista, mutta padassa. Olkoon se sitten patakukkoa.
Ladon vuokaan sianlihaa, muikkua, suolaa ja päälle ruisjauhosta kannen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.04.2011 - 12:17

Jo vain ollaan kalakukkoa tehty. Tässäpä vinkkiä, jos oot sen ystävä? Mukana myös sinulle ohjeet, jos saat paljon ahvenia.

Kalakukon naatintaohje

"Elä uattele enempöö vua naati ja tietennii maeskuttele..."

Avvoo paketti.
Poesta kiäreet.
Ota asseeks iso veihti ja kohtalaene huarukka.
Pane eväs ettees toloku pöyvälle (ei sua vapista).
Hätistä toeset loetommalle.
Pistä iso veihti kärki eellä kukkoo selekää ja leikkoo eestaas nykyttämällä kämmene kokkoene aukko kukon selekää.
Ota lämpäre kättees, paa voeta piälle ja hujjaata iäntä kohti. Se olj kuorta särpimeks.
Huokase ja raahotu, ota sitte huarukka kättees, kato kukkoo sissää ja tonkase.
Näläkäs lienöö jo iha tolokuton, etkä sisällöstä sua vielä selevee - niinkö.
Usko poes, eessäs on herkkuva. Se on aetoo Partas Hanna-vaenaan reseptillä tehtyä savolaesta perinneruokoo. Oekeeta ahvenkalloo kylykikylessä toesta killoo ja välissä sitä ihteesä eli ison punasilimäse possun kylykee (helekuti hyvvee läskiä, tolokuttoma nuukasti lihhoo).
Lyöhä huarukkas syvemmälle hyvvään, ja mittee saet se kaekki on syötävöö.
Avvoo tuas suus ja laeta lasti mänemää.
Ota huarukka poes suustas.
Elä aattele ennee enempöö vua naati ja tietennii maeskuttele.
Ossootko piättee, kummasta tykkeet enemmä... nimittäe sisuksesta vae kuoresta...
Elähä hättäele! Anna vua huaruka heilua iha reippaasti, ruotoloita ei tarvihe pelätä.
Rööhtäse välillä ja oijo ihtees. Se parantaa ruokahaluva.
Isolla veihtellä suurenna reikee ja vuole kuorta lissee kitusiis.
Syö nii paljo että napa ruskaa.
Aperitiiviks soppii eriommaesesti kokkeljpiimä.
Jäläkiruovaks soppii huiluuruppeema alakovi puolella hööstettynä tönkkösuolatuilla muikuilla, iha vua huikopalaks ikkäeku varalta ettei näläkä pääse yllättämmää.
Ou varovaene, joskus suattaa kalakukko kovaiänisesti huutoo ja potkia vielä poestuessa.

Sen jälkeen, jos oot vielä tolkussa ja renkmies lämmittämäs saunaas, ko' jo kaks piikoo kävelöö ohj Sillo voet huutoo, jotta 'Halluuko ne tytöt kylpee?', joho tytöt tietty huutaat, 'Ee aenakkaa sellaselt, joka ee ärree ossoo sannoo!!'. Vähän tul ol ankee olo, kun ärree ei ossoo sannoo.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.04.2011 - 13:12

En ole tehnyt. Ennen muinoin vanhempani tekivät itse muikkukukkoja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.04.2011 - 13:48

Kyllä. Kalakukkoa on tullut tehtyä useampaankin kertaan niin ahvenista, muikuista, lantusta, lohesta kuin mustikastakin. Ensimmäisen kerran jälkeen sen teko on lähtenyt sujumaan ja nykyisin kukoistani pitävät kaikki niitä syövät. Tuolla ensimmäisellä kerralla kukon kuoresta tuli kaikista pehmitysyrityksistä huolimatta niin kova, että sillä olisi niin halutessaan voinut hakata vaikka naulan seinään. Monista kukonvalmistuskerroistani huolimatta minulle ei ole auvennut ketaakaan se salaisuus mitä paistumassa olevan kalakukon kiekaisulla tarkoitetaan. Mahtaakohan se tarkoittaa nesteen tursuanista sisuksista ja kukon ilmoitusta näin siitä että, ase alkaa olla kypsää ?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 05.04.2011 - 18:37

En ole. Työpaikallani on innokas kalamies, joka joskus jalostaa saaliinsa ahvenkukoksi ja tuo meidän muiden herkuteltavaksi. Eipä yleensä jää kukosta jäljelle kuin pari leivänmurua.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.04.2011 - 09:48

En ole, ei ole savolaisruoat olleet tuttuja koskaan. Toki maistanut olen joskus.