10 neuvoa halpalennon ostoon, itse pidin sitä tärkeänä?

En siis edelleenkään halua itse moista käyttää!

IS kokosi kymmenen vinkkiä halpalennon ostoon.
1. Ostaessasi halpalentoyhtiöltä lennot netissä pidä pää kylmänä, ettet hermostuksissasi osta lisäpalveluja, joita et tarvitse.

2. Lapsista ei yleensä saa alennusta, eikä alle 16-vuotiailla ehkä ole mahdollisuutta lentää yksin virkailijoiden huolehtimana, kuten perinteisillä lentoyhtiöillä.

3. Varaudu maksamaan luottokorttikustannuksia. Esimerkiksi Ryanair laskuttaa jokaisesta ostetusta lipusta 5 euroa luottokorttimaksua.
4. Ennen kuin klikkaat hyväksyväsi ostoksen lopullisesti, tarkista vielä, että lentokohde ja päivä ovat oikein.

5. Mieti etukäteen, tarvitsetko näitä ruumaan meneviä matkalaukkuja vai pärjäätkö käsimatkatavaralla. Ainakin Ryanair on tarkka siitä, että käsimatkatavaraa on vain yksi kappale - lentoasemalta ostettu tuliaispullo pitää saada mahtumaan siihen. Jos laitat tavaraa ruumaan, mieti valmiiksi, montako kollia tarvitset.

6. Mieti, tarvitseko matkavakuutusta. Moni yhtiö tyrkyttää sitä lipun yhteydessä.

7. Mieti, haluatko maksaa priority bordingista eli siitä, että pääset ensimmäisten joukossa koneeseen. Halpalennoilla ei yleensä ole numeroituja istumapaikkoja.

8. Mieti, voitko tehdä sisäänkirjautumisen lennolle itse netissä vai ostatko palvelun lentoasemalla. Esimerkiksi Ryanairilla on tarjolla ainoastaan itse ennakkoon netissä tehty check-in, vaikka siitäkin peritään lisämaksu.

9. Tarvitsetko majoitusta tai autonvuokrausta? Moni tarjoaa niitäkin lipun oston yhteydessä. Tyrkyllä voi olla muutakin, esimerkiksi matkalaukkuja.

10. Jos haluat syödä tai juoda lennolla, varaudu maksamaan siitä. Toisaalta voit myös ottaa mukaan omat eväät ja ostaa limupullon lentoasemalta turvatarkastuksen jälkeen.

www.iltasanomat.fi/matkat/10...48961.html

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 05.04.2011 - 21:55

En ole koskaan lentänyt halpisyhtiöillä. Tuskin tulen lentämäänkään.

Kysyjän kommentti

Kiitos kaikille vastaajille!

Itsekään en halpisyhtiöihin takerru..
Shoppailu on minun eräs urheilulaji!

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 02.04.2011 - 11:10

Olen käyttänyt halpisyhtiöitä,mutten Ryanairia,toimineet moitteettomasti,mutta varauksen teon kanssa ei todellakaan kannata hätäillä.On luettava tarkkaan kaikki kohdat,vakuutuksesta,matkatavaroista ja lisäpalveluista.Itsestään selvänä pidän korttimaksulisää,lähes kaikilla vähintään se 5€.Ruokailustaan pitää olla valmis maksamaan sekä lähes kaikesta muusta,paitsi ei WC-käynneistään ;-)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.04.2011 - 11:36

En ole aiemmin matkustanut halpiksilla, mutta seuraavat kaksi kaupunkimatkaa olen jo ostanut; toisen Blue1 ja toisen norjalaisen kautta. Minusta on enemmän kuin ok, että maksan vain niistä palveluista, joita käytän. En todellakaan näe tarpeellisena syödä tai juoda 3-4 tunnin matkalla, varsinkin, kun koneeseen voi ottaa oman vesipullon mukaan. Ja eihän se tarjoilu ole ilmaista chartereillakaan kyllä hyvät katteet joudut siitä maksamaan. Vakuutukset kysytään nykyisin jo tilatessa seuramatkoja, tämä lienee tullut käytännöksi Aasian tsunamin jälkeen. Ihan hyvä, että muistutetaan siitäkin. Ja se, että maksaa vain niistä matkatavaroista, joita kuljettaa on myös ok. Vielä kun ne keksivät, että matkan hinta koostuukin kokonaispainomäärästä, niin aletaan olla oikeilla jäljillä.

Lisätty: 02.04.2011 - 11:38

Yksi juttu mikä tuosta Iltasanomien jutusta puuttui on se, että mitä useammin käyt tsiigaamassa samaa lentoa, niin hinta jotenkin tuntuu nousevan aina kahden klikkauksen jäkeen. Tämän ovat huomanneet muutkin. Joten kannattaa ensiksi olla saletti päivämääristä ja varata halpis yksintein.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.04.2011 - 13:17

Olen lentänyt useamman kerran Ryanairilla, ei mitään valittamista ja lennot aina ajallaan, Barcelonaan mennessä firman sivuilla oli vinkki/linkki vuokrattavista asunnoista, näin saimme edullisesti kolmen huoneen huoneiston keskikaupungilta todella edulliseen hintaan.
Halpalento on halpalento, ja silloin on vain huomioitava, että perushinta on pelkkä matka ja lisukkeista maksetaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.04.2011 - 13:25

En ole vielä yhtään kertaa tuollaisia yhtiöitä käyttänyt.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.04.2011 - 16:09

On siinä ihmettelemistä tavalliselle matkaajalle!

Vahingosta ainakin viisastuu. Liekö tuokaan totta?

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 02.04.2011 - 22:55

Sinne minne minä matkustan, lennän sinivalkoisin siivin - taatulla Finnairilla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.04.2011 - 09:30

En ole lentänyt tietääkseni halpislennoilla. Blue1 ei mielestäni ole sellainen yhtiö, sillä se ei veloita matkatavaroista erikseen. Blue1:lla olen lentänyt Tukholmaan ja Ouluun. Hinnat ei "sikahalpoja" ole olleet, SMT on räätälöinyt reissun Hki- Stkhlm-Visby-Stockholm-Hki. En muista mikä oli itse lentojen osuus paketista mutta 1500e maksoi 4pvn reissu neljän tähden hotellissa kaupungin keskustassa kahdelle henkilölle.
Käytän monia eri yhtiöitä ja vuosikymmeneien kokemus on osoittanut eteti esim. finnair ole se paras, mutta kelpaa jos aikataulu on hyvä.
"Rynkky" on kokematta eikä taida tullakaan koetuksi. Kun ostaa lennot ja hotellin nettitoimsitosta pakettina, onnistuu kyllä valitsemaan paketin johon saa kaikki osiot heti. Halpalentoyhtiöt eivät yleisesti ottaen lennä Helsingistä, joitain poikkeuksia tietysti on.
Norwegiania varmaan tulee kokeiltua Oulun lennoilla ja ehkä Osloonkin.
Itselläni ei ole ongelmia lentojen tai matkojen ostossa, olen joutunut ostamaan matkoja muillekin aiemman työni puitteissa.