pitää tehdä äidinkielen esitelmä voisiko joku kertoa pipoista ja lippapipoista jotakin hyödyllistä tietoa ?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 05.10.2008 - 23:06

Pipo on päälaen peittävä vaatekappale, jota usein käytetään kylmällä säällä pitämään päälaki ja korvat lämpimänä. Pipoja näkee silti kesälläkin varsin lämpimillä ilmoilla, joskus vain muodikkuuden takia.

Pipo valmistetaan usein villalangasta neulomalla tai virkkaamalla. Teollisesti tuotetuissa pipoissa käytetään usein keinokuituja.

www.kaspaikka.fi/neulonta-A&...myssy.html

suolataikinaa.blogspot.com/2...apipo.html
Pään kautta haihtuu valtava määrä lämpöä, jos ulkoilemme ilman pipoa. Jotta vilu ei värisyttäisi, vedä pipo päähän viimeistään pakkasen paukkuessa.

Hyvistäkään ulkoiluasuista ei ole maksimaalista hyötyä, jos liikunnan aiheuttama lämpö karkaa paljaan pään kautta taivaan tuuliin.

Hiihtolenkille, luisteluun ja talviseen kävelyyn tarvitaan pipo, joka suojaa korvia.

Pipon on hyvä laskeutua takaa niskan suojaksi, jotta niskaa ei paleltaisi, vaikka takaa tuulisi.

Paksu pipo ei välttämättä ole paras, jos tuuli pääsee viheltämään sen sisälle ja materiaalina on kylmä puuvilla. Villa pitää lämpimänä. Käyttömukavuutta saadaan, jos sisäpuolella on jotain muuta materiaalia. Silloin pipo ei kutita ja ärsytä herkkäihoistakaan. Sisäpuolella voi olla esimerkiksi akryyliä tai polyesterifleeceä.

Laskettelussa ja lautailussa käytetään kypärää. Sen alle ei mahdu paksua itseneulottua pipoa. Kannattaa myös tarkastella, ettei kypärän alle puettavassa pipossa tai kommandossa ole paksuja, painavia saumoja, jotka hankaavat.

Windstopper-vuori tekee piposta tuulenpitävän. Joissakin urheilupipoissa on hyödynnetty Gore-Texin vettähylkiviä kalvoja, jolloin räntäsadekaan ei tunkeudu pipon sisään.

www.yhteishyva.fi/yhteishyva...akkasella/

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 06.10.2008 - 10:08

Yhdeks osaksi esitelmää ottaisin myös pipon käytön kouluissa. Kouluissa pipon käyttö sisällä on ehdottomasti kielletty. Ala-asteella tämän säännön noudattamisessa ei liiemmälti ole ongelmia. Nykyisen pipomuodin aikaan asiaan
on tosin joskus vaikea puuttua–pipo kun voi olla joillekin jopa vähän kuin
osa persoonaa. Yläasteella asiaan puuttuminen on yleensä huomauttelua ja keskustelua siitä, kuinka asianmukainen pukeutuminen on tärkeää ja ns. ulkovaatteet tulee jättää naulakkoon ja se koskee myös pipoa. Voisit liittää mukaan oman mielipiteesi piposta sisävaatteena.

Lähteet:
oma kokemus tyttären kautta

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.10.2008 - 17:50

pipo päänsuoja ulkona ollessa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.10.2008 - 18:18

siihen aikaan kun olin koulussa 50-60 luvulla pipoja eikä lippapipoja juuri näkynyt karvareukat oli päässä talvella,syksyllä ja keväällä lippahatut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 13.10.2008 - 12:33

Ne ovat päähineitä molemmat.