Valistatteko ja vastaatteko lapsillenne ns. kiperissä kysymyksissä?

On yllättävän paljon lapsia jotka yleisillä osastoilla tai muilla paikoilla kyselevät tärkeitä mm. kasvuun liittyviä juttuja.

Avainsanat: kiperät kysymykset

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

-m-
Vastattu: 31.03.2011 - 08:09

Eräs mainitsemasi kiperä paikka oli viime viikolla pojallani koulussa. Heillä oli jokin teemaviikko johon kuului tiedon hakua internetistä itsenäisesti. Jostain käsitättömästä syystä päätyi 11 vuotias poika pornosivuille ala-asteen koneella. Sivulla näytettiin tosi kovaa materiaalia.

Robin oli näkemästään todella järkyttynyt ja näki jopa painajaisia seuraavana yönä. Tästä asiasta kuitenkin keskustelimme kahden kesken todella pitkään ja uskoakseni pystyin hänet vakuuttamaan siitä, että seksi on kahden aikuisen välinen kaunis asia. Aika näyttää...

Olin asiasta yhteydessä rehtoriin ja luokan opettajaan ja tapaamme heidät ensi viikolla.

Kysyjän kommentti

Kiitos, tuo on pahinta mitä lapselle voi tapahtua. Siksi onkin niin tärkeää että asioista puhutaan asioiden oikealla kielellä ja vastataan kun pieni kysyy, miettimättä sitä ymmärtääkö hän vaiko ei siinä iässä. Lapsemme ymmärtävät jo pienenä yllättävän paljon.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 31.03.2011 - 08:12

Minun aikuiset lapseni antavat vain kiperiä vastauksia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.03.2011 - 08:34

Kyllä. Meillä on hyvä ja luottamuksellinen keskusteluyhteys.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.03.2011 - 09:55

Paras muistoni kiperäästä kysymyksestä.

Poikani oli alakouluiässä ja luki uskonnon läksyjään.

Hän kysyi:
"Iskä, mitä Jeesus sanoi rammalle"?

Vastasin turkulaisittain:
"Ot kämppes ja men kottis".

Sitten koulussa uskonnon kokeissa hän antoi saman vastauksen.
Piukkapipoinen opettaja nuhteli ankarasti ja antoi muistutuksen kotiin.

Taisi Ida tarkoittaa aivan muuta, mutta tämäkin asia muistilokeroista pulpahti.
Muissakaan tapauksissa ei ole ollut ongelmia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.03.2011 - 10:12

Kyllä tuli joskus vastattua..
mutta sovimme kyllä silloin lasten kehitysvaiheessa että mun kuuntelut hoidan tyttöjen kera ja hänen hommia on pojat... koska kumpikin tiedämme asian laidan paremmin..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.03.2011 - 10:16

Kyllähän sitä tuli lapsia nuorempana valistettua, mutta eipä taida tarvita valistusta enää, kun ovat jo isompia ja tietävät asioista todella paljon.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 31.03.2011 - 12:11

Minun täytyy totuuden nimessä sanoa, että tuo muisti on tämän asian kohdalla
vähän huono minulla. Kyllähän ne siinä sivussa varmaan meni ja minun lapseni
saivat jo koulussa oppia asioista, ei heidän tarvinnut lääkärikirjoja salaa lukea niinkuin
minun aikana.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.07.2011 - 14:31

Meillä ei ikävä kyllä keskustella piste.