Mämmi ei ole aina ollut kaikille suomalaisillekaan tuttua. Milloin mämmiä alettin maistella Lapissa?

Lisätty: 30.03.2011 - 07:22

Mämmi on minunkin herkkua ja meillä on mennyt vissiin jo 5 rovetta tässä reilun kuukauden aikana, vaniljakastikkeen kera.

Avainsanat: tutuksi mämmi

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 29.03.2011 - 16:24

Kotitalousneuvonnan, keittokirjojen ja lehtien ruokaohjeiden välityksellä mämmi tuli tutuksi vähitellen myös muualla Suomessa, mutta Lapissa ja Etelä-Karjalassa vasta 1930-luvun jälkeen.

evl.fi/EVLUutiset.nsf/Docume...mp;lang=FI

Kysyjän kommentti

Mämmi on hyvää, kiitos vastauksista.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 29.03.2011 - 14:30

Mämmi levisi Lounais-Suomesta muualle maahan vasta 1900-luvun alussa, eli eiköhän ne lappalaisetkin päässeet mämmin makuun vasta vajaat sata vuotta sitten ... ?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.03.2011 - 14:38

Mämmin muistan lapsuudestani kun isän äiti ,mummoni ja pappani,teki hellalla ja uunissa perunasta ,ruisjauhoista uuniin sellaista ihanaa makeaaa syötävää.Se osasi olla tosi hyvää maidon kanssa. Jotenkin muistan että ei ne muuta sönytkään.Kyllä uskon tuohon vuosisadan vaihteeseen on se voinut kyllä olla aikaisemminkin.Jotenkin niin alkeellinen teko ja ruoka aineet.Mutta herkullisen hyvää. Kuinkahan monta roposta nytkin ennen pääsiäistä syöty mieheni kanssa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.03.2011 - 15:43

Otan osaa,kyllä leipäjuusto lakkahillolla hakkaa kirkkaasti mustan epämääräisen mössön...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.03.2011 - 18:50

Mämmin kanta-aluetta1700 luvun loppupuolella oli Häme, osin Etelä- ja Lounais-Suomi.
1800-1900 luvulla levisi koko maahan.
Kuitenkin Etelä-Karjalaan ja Lappiin mämmi vakiintui 1930 luvun jälkeen.

Mämminsyöntikilpailu on pidetty jo tänä vuonna 14.3. ja voitto meni Pirkkalaan.
Itse syön mämmiää 2-3 rovetta sesongin aikaan. Pastaa en ole vielä saanut.

Lähteet:
I osa google/mämmistä asiaa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.03.2011 - 20:17

Sota-aikaan kävi amerikkalainen sotilastarkkailija pääsiäisen aikaan. Sähkötti kotiin, lähettäkää heti tänne ruokaa, syövät täällä kerran syötyä?

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 29.03.2011 - 21:28

Ai ai, kohta tuota herkkua jälleen saa. Vaan eipä ole mämmi mitään oman mammani tekemän jälkeen. Koivutuohesta tehtiin tise rove missä paistettiin.
Yksi paketti tuli äsken syötyä vaniljakastikeen kera. Meillä se ei ole mitenkään sidottu pääsiäiseen, onneksi sitä saa läpi vuoden kaupoista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.03.2011 - 10:23

Minä pidän mämmistä kermankera seuraavaksi pitääkin kokeilla sitä vaniliakastiketta.Parasta mämmiä olen syönyt,kun äitini ystävä teki mämmiä itse,siitä on aikaa monta vuosikymmentä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.03.2011 - 11:10

En tiedä lappalaisten mämmihistoriasta mitään, en viitsi googlettaa.
Mietin aamusella pitäiskö jo kotiin ostaa mämmiä, mikäli lähikaupasta saa. Itse en voi syödä mutta muille kelpaa kyllä. Flora Vanilla sopii myös kastikkeeksi ,muistini mukaan sitä ovat kehuneet.