Kuinka hyvin tunnet ja tiedät rakkaan Suomen paikkakunnat ja historiaa?

Kiinnostaako tietää/etsiä tietoja?

Lisätty: 29.03.2011 - 13:33

Useimmille lienee tutuinpia ne kotikulmat. Itselleni on vierasta tuo Pohjanmaan seutu joten jossain vaiheessa täytyy liikkua siellä päin. No ei Ahvenanmaakaan kovin tuttu ole. Siispä kotimaassakin riittää vielä katseltavaa ja siihen on Suomen kesä parasta aikaa.

Avainsanat: sivistys historia

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 29.03.2011 - 10:11

Reissasin 8 vuotta suksien kanssa hiihtokilpailuissa ja sitten minillä autokilpailuissa 70-luvun. Tuli aika moni metsätie ja jopa jokunen reunakivikin tutuksi. Töissä jouduin tutustumaan jopa maanalisiin rakennelmiin.

Kysyjän kommentti

Kiitos vastauksistanne. Kuuluuhan se ikään kuin yleissivistykseen olla hieman perillä Suomen paikkakunnista jne. ...vaikka Savo ei näytäkään olevan hyvässä huudossa....minkäs sille voep.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 29.03.2011 - 09:07

No täytyy sanoa että paljasjalkaisena Turkulaisena en edes yhäkään edes kotikaupunkiani täysin tunne, aina löytyy jotain uutta , joten muutkin on ihan hakusessa...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.03.2011 - 09:27

Ttäällä kolmannen polven helsinkiläisenä,hävettävän vähän on tietoa kehä ③ toiselta puolelta...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.03.2011 - 09:33

Melko hyvin tunnen entisen Lappeenrannan,mutta nythän tämä on paisunut,kun pullataikina ja uusia kuntia tähän liitetty,nyt olisikin paljon paikkoja tutkittavana,jos kiinnostusta piisaisi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.03.2011 - 10:15

viidennen polven helsinkiläisenä yllättävän paljon,
mutta täytyy tunnustaa että se on enimmäkseen sellaista 'pistetietoa' ja tuntemusta niiltä parilta sadalta paikkakunnalta joihin on syystä tai toisesta on ollut joskus asiaa ....

Hesa/Stadi sitten on asia erikseen, sitä taidan tuntea vähän paremminkin

valperi-ontheroad.blogspot.c...irini.html

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.03.2011 - 10:16

Täytyy sanoa että ,en tietoja ole katsellut .Täältäkin niitä varmasti saisi .Mutta kiinnostus on puuttunut,Mulla kun ei ole kiinnostusta sitten en muista hetkenpäästä mitään.Kyllä jotan kuitenkin tiedän. Vähän.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.03.2011 - 10:28

Koko Suomea eli kaikkia sen kuntia ja kyliä en todellakaan tunne. Ammoisina aikoina oli manntiede yksi meiliaineistani koulussa ja huomaan kyllä että nimeltä tunnen paikkakuntia hyvin ,tiedän suunnilleen missä päin Suomea jokin kunta on jne.
Suomen historian tunnen kyllä. Savo on maakunta jota tunnen kaikkein vähiten, ei mitään siteitä sinne.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 29.03.2011 - 11:28

Nuo Pohjanmaan lakeudet on täysin vierasta seutua. Kun ei ole sinne mitään siteitä, niin ei ole tullut lähdettyä muuten vaan katselemaan. Muu Suomi joten kuten tuttua. Paikkakuntahistoria ei ole tuttua kuin muutamasta paikasta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.03.2011 - 11:43

Voi tokkiisa enhän minä tunne enkä tiedä tarkoin edes kotikuntaani, nyt kun 27 vuotta olin poissa.
Muuttunut on, eksynyt en vielä ole.
Jotenkin paikkakuntia ja kaupunkia Suomessa tiedän missä suunnalla ne ovat.
Kansakoulussa luettiin vesistöjä urakalla , kutenkaan en muista kuin Ähtärin reitti, Keuruun reitti ja
Pihlajaveden reitit. Kuuluvat Kokemäenjoen vesistöön. Siinä tietoni maantiedon alalta.
Kahdeksikon numerolla mentiin ja tähän tultiin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.03.2011 - 11:48

Kotikunnaat ja tuon saariston väittäisin tuntevan aika hyvin. Useamman kerran on valittu suomesta joku käymätön paikka kiinnekohdaksi. Sitten sieltä tehty lyhyitä tutustumisreissuja ympäristöön (n. 100 km säteellä). Antoisia reissuja nuo ovat olleet. Parhaiten on jäänyt mieleen Maaningalla olo ja sen ympäristö. Paljon on kertynyt kohteita, mutta ei vielä riittävästi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.03.2011 - 20:43

Aika heikosti, se myönnettäköön. Olen kiinnostunut historiasta, mutta ajoittuu antiikin aikaan ja siitä taaemmas. Egypti, Kreikka, Rooma. Helsingin historian tiedän joten kuten.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 29.03.2011 - 21:22

Pitää tunnustaa että todella tiedän varsinkin historiasta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.03.2011 - 18:30

Aika huonosti tunnen ja paljon on näkemisen arvoisia paikkoja kotimaassa käymättä.