Oletko koskaan joutunut kärsimään jäätyneestä olkapäästä? Fysioterapeutti totesi,että voi mennä vuosi aikaa paranemiseen..Olkapäät ihan eri tasossa.

Itselläni ei ole,mutta läheisellä nuorella on jäätynyt olkapää..

Avainsanat: jäätynyt olkapää.

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 29.03.2011 - 10:32

On kokemusta muutaman vuoden takaa, oli ikävä kokemus, paha tilanne iski keskellä kesää. Se kesä oli kylmä ja sateinen. Lääkärille vaan ja diagnoosi tuli heti, lääkitys jne. Fysioterapiassa en ollut. Sen koommin ei ole vaiva uusiutunut mutta vältän vetoisia paikkoja ja suojaan itseni kylmyydeltä. Junassa en suostu matkustamaan vetoisuuden takia.
En voinut edes pukeutua itse, ei kammata hiuksia jne. Frozen shoulder on ilmiön nimi englanniksi ja tietoa löytyy varmaan netistäkin.

Lisätty: 30.03.2011 - 13:02

Ei suinkaan olkapää jäädy mutta sanonta on ihan oikein. Siinä kroppa on tavallaan kuin jäässä... ei voi tehdä mitään, eli kuvaava sanonta on "jäätyminen". Asiansa osaava lääkäri osaa tehdä diagnoosin, hoitaa asian pois päiväjärjestyksestä eikä fysioterapeuttia tarvita asiaan lainkaan. Pistoshoidolla tuli apu eikä vaiva ole uusiutunut ainakaan vielä.
Jos joku asiaa epäilee eli pitää huuhaana, toivoisin että ko. henkilö saisi sen vaivan.... olisi kiva kuulla mites sitten "suu pannaan". Vaiva on kuulemma hyvin yleinen, siitä ei vaan puhuta. Asia ydin on syynä että aikaa myöten nivelien kohdilla pehmytkudokset kuluvat ja kovat osat tulevat toisiaan vastaan, siitä syntyy kiputila. Aineenvaihdunta häiriintyy myös. Nivelvaivat ovat Suomessa yleisiä, on nivelrikkoa yms. kun kerroin omasta kokemuksestani, moni sanoi tuntevansa henkiöitä joilla se on ollut tai sitten itsellä on ollut. Vetoisuus ja
kylmyys on kuin myrkkyä, se vauhdittaa vaivan pahenemista. Tietysti jos istuu kotona lämpimässä eikä liiku minnekään, pysyy suhteellisen terveenä!
Syntynyt tilanne vaikuttaa koko käden toimintaan. Vastikään eräs työtoveri joutui olemaan vaivan takia sairaslomalla 2 kuukautta eikä ollut totisesti mielikuvituksella asian kanssa tekemistä.
Tuon "uhriksi" voi joutua ihan kuka tahansa... ei siihen oma usko auta.

Kysyjän kommentti

Kiitos mielenkiintoisesta vastauksesta..Todella hankala vaiva..

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 28.03.2011 - 15:00

Naisen puolella oli ja käytin häntä 20-vuotis takuu tarastuksessa Pekingin Olympialaisten jälkeen.
Parkkipaikan puutteen takia muistin että Pasilassa SVUL'in pihalla on yleensä tilaa. Sieltä ostin ylijäämä varastosta kisajoukkueen, paidan edessä on teksti kiinaksi ja takana sopivan pienellä Suomi-Finland. Sillä sain jenkeissä kiinalaisravintoloiden tytöt käyttäytymään kohteliaasti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.03.2011 - 15:45

On se historia takana,kipeytyi kuljettaessa fillarin sarvilla kahta isoa jukka-palmua.pitkään oli kipua,en tiennyt kuin päin nukkuisin,särkyä,jäätynyttä olkapäätä.Kävin lekurilla,fysioterapeutilla,lämpö-yms.hoidoissa "sähköshokeissa" yms.Sain jo leikkausajan,peruutin sen viime hetkellä ja senjälkeen sitkeästi uin,ensin uimalaudan kanssa liukuen,keppijumppasin ja liikuin.Loppujen lopuksi tervehtyi ja alkoi taipua selän taaksekin.Siitä lähtien olen vannonut keppijumpan nimeen,helppoa,halpaa ja voi harrastaa kotonakin...mutta pitkä prosessi oli.Tyytyväinen olin etten suostunut leikkaukseen,muutamalla tutullani on kiputila mennyt entistä hullummaksi .

Lisätty: 28.03.2011 - 16:46

Kyllä jäätynyt olkapää on oikein diagnoosi "frozen shoulder" latinaksi löytyy kyllä googlesta,pitkäaikainen ja käden ja samalla olkapään liikerata todella rajoittunut.Naispuolinen ei saa rinuliliivejä takaata kiinni tai pelkkä hiusten harjaus on tuskaa.Kaiken muun lisäksi vaikea löytää yöllä sopivaa nukkuma-asentoa plus särky päälle!!!!

Lisätty: 29.03.2011 - 00:18

www.terveyskirjasto.fi/terve...i=dlk00698

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.03.2011 - 15:56

Kyllä epäilin tätä aprillipilaksi. Koskaan aikaisemmin en ole kuullut jäätyneestä olkapäästä.Se varmasti on haitallinen. ja jumiuttaa kivun takia jo liikeradan. Ei ole läheisilläkään ollut.Kyllä niitä näköjään kaikenlaista olkapää kipua ja vaivaa on.Varmasti ottaa aikaa kun tuollainen paranee. Mutta työtäkin tarvitsee tehdä sen eteen.

Lisätty: 28.03.2011 - 20:32

en saanut linkkiä auki maarit.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.03.2011 - 16:23

Jäätyneestä olkapäästä ei ole kokemusta, mutta oheisessa linkissa kerrotaan sen hoidosta Bowen tekniikalla www.bowen.fi/fi/bowen-ja-urheilu.html. Suomessa toimii tällä hetkellä vain 1 Bowen terapeutti Savonlinnassa. Hän ilmeisesti järjestää käyntejä myös muihin kaupunkeihin, mutta siitä pitää kysyä häneltä tarkemmin. Minulla on kokemusta Bowen menetelmästä, jolla hoidettiin vuosia vaivannut jumi alaselässä, meni ohi kertakäsittelyllä ja on pysynyt poissa nyt jo monta viikkoa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.03.2011 - 17:18

No ei kiitos jäätyneestä olkapäästä, mutta kummankin käden kiertäjäkalvosimen repeämästä.
Toinen noin 5 vuotta sitten ja toinen käsi 3 kuukautta sitten.
Ovat sellaiset nyt, että lähes kaikessa tarvin apua ja kovat säryt ja kivut. Huudän joskus kun leijona
kun ne lihakset jää johkun asentoon. Töölön sairaalan ortopedin ylilääkäri ei anna leikkauslupaa, kun on niin paljon vasta-.aiheita.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.03.2011 - 17:43

Jäätyneestä olkapäästä ei kokemusta, kiertäjäkalvosimen tulehdus ollut ja oli alkuun tosi viheliäinen vaiva, mutta kortisoni hoiti pois.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.03.2011 - 18:34

Jäätyneeksi olkapääksi kutsutaan tilaa, jossa olkanivelen nivelkapseli paksuntuu ja kiristyy. Tämän seurauksena nivelen liikelaajuus pienenee ja liikkeet ovat kivuliaita. Yleisemmistä kiertäjäkalvosimen vaivoista tila eroaa siinä, että kipu on yleensä laaja-alaisempaa, ei niinkään yhteen asentoon liittyvä vihlaisu.

www.terveyskirjasto.fi/terve...i=dlk00698

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.03.2011 - 18:43

Nyt tuli sellainen juttu, mistä en ole kuullutkaan. Ei kokemuksia ja hyvä niin!

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 29.03.2011 - 01:09

Oudolta kuulostaa että olkapää jäätyy. En ole kärsinyt moisesta jutusta koskaan, enkä usko että tuollainen on kovin mahdollistakaan. Ellen sitten sammu johonkin ojaan jossa se pääsee paleltumaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 29.03.2011 - 08:11

Olen kuullut asiasta, mutta tuollista vaivaa ei ainakaan vielä ole ollut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 30.03.2011 - 18:32

Itselläni ei ole ollut, mutta tiedän paranemisen kestävän kauan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.04.2011 - 09:00

juu tosi epämielyttävä vaiva

vaikkei itsellä ollutkaan niin siitä sai kärsiä pitkään
entistä pomoa nimittäin vaivasi samanaikaisesti iskias ja jäätynyt olkapää
arvaatte että porukalla oli olemista siinä sirkuksessa