Syntymäpitäjäni kirkosta puheenollen, kuka selittää tarkasti sanonnan merityksen? "Ahtaat paikat, kuin Pielaveden kirkossa"?

Mistä ja miksi sanonta sai alkunsa? Sanonnalle on olemassa faktaa.

Lisätty: 28.03.2011 - 14:37

Ei toki Savosta kannata kenenkään probleemaa ottaa, mut pitänee kertoa napsulaisille oikea vastaus. Sitä vanhaa kirkkoa rakennettaessa aluksi penkkien virkaa toimittivat parilliset lankut, jotka istujien painosta tietenkin taipuivat ja erkanivat toisistaan. Seisomaan noustessa lankut sitten loksahtivat kiinni toisiinsa ja se viimeinen seisomaan yrittäjä jäi lautojen väliin kiinni persuksistaan...ja kenties sukukalleuksistaankin. Siitä lähti sanonta alunperin liikkeelle.

Avainsanat: vanha sanonta

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 03.04.2011 - 21:00

Ahdasta on ollut.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 28.03.2011 - 07:51

Vuonna 1682 pielavetiset talonpojat anoivat Viipurin piispa Petrus Bångilta lupaa rakentaa Pielavedelle kappelikirkkoa. Piispa antoikin luvan ja hänen allekirjoittamansa Pielaveden kappelin perustamiskirja on päivätty 15. päivälle helmikuuta 1683. Kappelin rakentaminen lienee aloitettu jo ennen kuin edes anottiin kappelin perustamislupaa. Ensimmäinen kirkko valmistui viimeistään vuonna 1691 Lammassaloon, jota on sittemmin nimitetty Kirkkosaareksi. Tähän kirkkoon liittyy laajalle levinnyt sanonta ”ahtaat paikat kuin Pielaveden kirkossa”.

www.tervaskari.fi/r2/index.p...mid=400053

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.03.2011 - 09:39

Kissoja on kuin Vilkkilässä,en tiedä alkuperää,mutta kait siellä on vilissyt katteja enempi kuin kaks

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.03.2011 - 10:37

Tänä päivänä vanhalla kirkkomaalla on jäljellä enää kellotapuli noin vuodelta 1748 sekä 1860-luvun nälkävuosien aikana menehtyneiden muistomerkki.

www.pielavesi.fi/Suomeksi/Pa...osaari.iw3

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.03.2011 - 11:40

Turkulainen sanoo: "Kyl' akta hyvä o'". Paikoista en tiedä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.03.2011 - 12:01

Toffe on otttanut asiasta oikein selvää, en minäkään sitä tiennyt, olen kuullut vain sanottavan ja
eilen sen yhden kysymyksen vastaukseen laitoin.
Kiitos nyt selvisi minullekin sanonnan tausta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.03.2011 - 14:25

En tiedä missä päin maata Pielavesi on joten loppukin jää hämärän peittoon. Oliko UKK:n synnyinpitäjä tuon niminen, silloin on kyse Savosta? Ja siitä vasta probleema syntyy....en ota kantaa.

Lisätty: 30.03.2011 - 13:50

En viitsi googlettaa kun tosipaikan tullen. Savoon ei aio mennä joten ei käytännön merkitystä tuolla tiedolla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.03.2011 - 15:27

kiitti Mariaana hyvästä kysymyksestä/vastauksesta

______

"En tiedä missä päin maata Pielavesi on"

Ahmatin kyllä kannattaisi vähän googletellakin jos kotimaan maantiede on noin hukassa ....

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 29.03.2011 - 00:57

Jonkinlaista ahtautta minäkin uumoilin kun luin kyssärin, mutta oletkin paljastanut vastauksen samantien - en ihan pielessä ollut.