Mistä Pielaveden kirkko on tunnettu?

Lisätty: 27.03.2011 - 17:55

Lammassaloon, jota on sittemmin nimitetty Kirkkosaareksi.

Avainsanat: tähän kirkkoon liittyy laajalle levinnyt sanonta

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 28.03.2011 - 07:35

Minun entisen syntymäpitäjäni kirkko on tullut tunnetuksi juuri edellä mainitusta sanonnastaan "ahtaat paikat, kuin Pielaveden kirkossa" ja se liittyi siihen entiseen vanhaan Kirkkosaaressa olleeseen kirkkoon.
Toinen asia on se mistä napsulaiset jo tuntuivat tietävänkin eli kirkkolaiva ja on mielenkiintoista, kun kukaan ei tiedä mistä se on tänne tullut.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 27.03.2011 - 17:31

Kirkkolaiva on jollekin kirkolle lahjoitettu laivan pienoismalli. Kirkkolaivaperinne on tunnettu Keski- ja Etelä-Euroopassa ainakin keskiajalta saakka.

Erikoiseksi Pielaveden kirkossa kirkkolaivan tekee se, että yleensä Suomessa kirkkolaivatraditio oli voimakkainta rannikkoseuduilla, ja erityisesti niillä alueilla, joilla laivanrakennuksella oli merkittävä osuus elinkeinoelämästä.

www.iisalmensanomat.fi/uutis...%A4/490486

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.03.2011 - 19:40

Kirkkolaivan lie hakeneet täältä jostain rannikkoseudulta. Tuskin ovat osanneet itse rakentaa. Komeita ovat joka tapauksessa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.03.2011 - 20:19

Sanonnna olen kulluut"että on ahdasta kuin Pielaveden kirkossa":

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.04.2011 - 14:42

Kirkkolaivoja on paljon Gotlannin saarella, varmaan kaikissa kirkoissa löytyy. Ovat ns. votiivilahjoja eli kiitoslahjoja. Tuo Pielaveden kirkkolaiva on kyllä ryöstösaalis jostain, näin olettaisin.