Mitä tarkoittaa kormu, jotain pohjanmaan murretta?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 26.03.2011 - 16:05

Kyllä se [eräs mies] enne aikaa ol er kormu [= ahmatti, rohmu] syömää kun se söi hapanpuuron, ja jouluoattoiltana keittoa outtaissa suure leivä ja isot pässin takanivuset. Karstula.

Lähteet:
www.kotus.fi/index.phtml?s=279

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 26.03.2011 - 14:55

Lieneekö Pohjois-Pohjanmaan murretta kormu = Nivalassa tarkoitta kova syömään ja on ahne ja itselleen kaiken haluava.

Lähteet:
murrekielet

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.03.2011 - 16:52

Nivalan murretta onpi

Kormu =
kova syömään

www.kirjastovirma.net/nivala/murre/i-k

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.03.2011 - 18:02

elokuvasta vääpeli körmy ilman ään pilkkuja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 28.03.2011 - 00:20

Nyt mentiin - sanoi Kormun VPK, jolla metri letkua ja risainen ämpäri.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.03.2011 - 14:29

Ei ole pohjalaista murretta, mutta jos olisi, se on tosi vanhaa ja erittäin paikallista eli jollain pienellä alueella tunnettu sanonta.
Rohmu on kyllä tuttu sana, se tarkoittaa sellaista joka yrittää saada itselleen enemmän kuin kuuluisi. Jos kormu tarkoittaa samaa, silloin ei takuuvarmasti ei ole pohjalainen sana.