Mikä ja missä on tuo sähköllä toimiva "laite", joka on ollut yhtäjaksoisesti toiminnassa 110 vuotta?

Sille pidettiin oikein syntymäpäiväjuhlat merkkivuotenaan!

Avainsanat: sähkö

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 14.03.2011 - 13:33

Sirkka taas sotkee tähän "Maailman vanhimman" toimivan hehkulampun.
Vuonna 1901 valmistettu hehkulamppu valaisee Livermoren paloasemaa nro 6 Kaliforniassa.
Lamppu on päässyt Guinesin ennätyskirjaan.
Kun se täytti 100 vuotta vuonna 2001 tuli kunniakirjoja useilta merkittäviltä henkilöiltä.
MM, Yhdysvaltain Georg Bushilta.

Ja nyt sittensen jälkeen talouselämä pohti, että ei voi olla tälläistä tuotetta, joka kestää ja kestää,
isältä pojalle, niin alettiin tekemään lyhytkestoisempia hehkulamppuja, jotta raha liikkuisi.

Lähteet:
I -osio paikkakuntamme maakuntalehdestä ja loppu omin sanoin sorvattu tuotos.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Ida
Vastattu: 14.03.2011 - 13:12

Tätä tarjoan minä, mutta taitaa mennä pieleen:
fi.wikipedia.org/wiki/Rauman_Energia

Lähteet:
wiki

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.03.2011 - 13:50

Euroopan vanhin yhä toimiva karuselli sijaitsee Prahassa vuodesta 1892.

Ei tuloksia hakusanoilla "sähkölaite 110 vuotta"
Nyt on pappa keksinyt ikiliikkujan?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.03.2011 - 14:32

Kyllä Sirkkaliisa tiesi, se ohjelma tuli eilen TV:stä, sen voi katsoa Ylen Arenasta
areena.yle.fi/video/1300049115642
Ykkösdokumentti: Hehkulamppuhuijaus
"Tavarat voisivat kestää moninkertaisesti sen ajan mitä ne nyt kestävät. 1920-luvulla syntyi kartelli, joka päätti kuinka pitkään lamppu saa toimia. Näin lisättiin kysyntää ja käytäntö levisi muihin tuotteisiin."
ohjelmat.yle.fi/ykkosdokumen...ppuhuijaus
uusimusta.squarespace.com/et...yttyy.html

Siinä kerrotaan myös miksi esim. printterit (tulostimet) kestävät vain ennalta määrätyn sivumäärän tulostamisen.
Minulla oli samanlainen (Epson Stylus C44UX) mustesuihkutulostin kuin ohjelmassa kerrottiin, yhtäkkiä tulostimeni lakkasi toimimasta ja ilmoitti vain tylysti:
"Parts inside your printer are at the end of their service life. Contact your dealer for replacement."
(Jotkin tulostimen sisäiset osat ovat käyttöikänsä päässä...)

Lisätty: 15.03.2011 - 01:18

Kannattaa katsoa tuo dokumentti. Siinä kerrotaan myös Applen iPodin akuista.
Muistatteko vielä kun kaupoissa oli vähän aikaa pitkäikäisiä itä-saksalaisia Narvan hehkulamppuja. Muurin kaatuminen kaatoi myös tehtaan.

Maailma on kyllin suuri tyydyttämään kaikkien tarpeet,
mutta se ei koskaan riitä tyydyttämään muutamien ahneutta.
- sanoi Gandhi ?

Lähteet:
areena.yle.fi/video/1300049115642

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.03.2011 - 15:01

110 vuotta. Sähkövalo syttyi Rauman kaduilla

tarpeellinen ja käyttökelpoinen edelleen..

www.reoy.fi/page.asp?Section=11375

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.03.2011 - 21:08

Hehkulamppu.Hehkulamppuhuijaus on tehnyt lampuista vähempi kestäviä. Kartelli tehnyt huonompia lampuista.Kartelli määrrää montaa muutakin ja se heikentää tuotteen keston.Aika kummallista .

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.03.2011 - 08:59

Hehkulamppu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.03.2011 - 13:44

Hehkulamppu