Joko olet bongannut kivenviirun?

Jossain päin Suomea on jo tehty havaintoja, teilläkö?

Avainsanat: kivenviiru

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 14.03.2011 - 09:47

meilläpäin mitää kivevviiruja oo nähtykää, niin palio vielä luntaki maas jotta kivet piilos.

Kysyjän kommentti

Kiitos, niin tuskin ne vielä teille laskeutuvat, kun ei ole kiveä mille istahtaa huilimaan.
Ei kyllä meillekään, metri lunta kivien päällä.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 14.03.2011 - 08:57

Enpä ole itse kiurua nähnyt mutta lukenut kyllä että on jo tullut näkösälle..
Näinhän tämä kev't alkaa..

Siis en kuulu lntubongreihin...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.03.2011 - 09:44

En tunnista kuin muutaman lintulajin, joten ohi olisivat lentäneet tietämättäni.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.03.2011 - 09:45

Piti ensin tarkistaa googlesta mikä on kivenviiru. En ole koskaan kuullut kiurusta sellaista nimeä. Taas viisastuin. Ei ole täällä näkynyt vielä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.03.2011 - 10:10

Outo oli minullekin tuo kivenviiru nimitys kiurusta. Leivonen nimityksen olen aikaisemmin kuullut.

Näkyy kesän tulon sanasaattajalla olevan monta nimeä, kuten rakkaalla lapsella.

Toivottavasti saan minäkin tuon jossain vaiheessa tavata.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.03.2011 - 10:12

Ei ole kiurua näkynyt ja oli eka kerta,kun kuulin kiurulla tälläisen nimen.Sitä vastoin meillä on pulut rantautuneet,näin niitä nyt tänäaamuna,missää lienee olivat pakkasten aikana.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.03.2011 - 10:27

en ole viime aikoina ollut juurikaan kotosalla vaan ihan muualla ja toisenlaisia tipusia bongailemassa, mutta kun palailin kämpille niin sain todeta että talo oli 'vallattu' , fasaanieukko oli asettunut majailemaan ikkunalaudalle eikä suostunut lähtemään minnekkään ..... no meilläpä on nyt sitten uusi talonvahti ja aika ärhäkkä sellainen vielä (siis täällä kehä ykkösen sisäpuolella)

valperi.blogspot.com/2011/03...taaja.html

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.03.2011 - 10:46

www.vastavalo.fi/viiru-viiva...56266.html Ei ole vielä noita pälvi paikkoja jotta olisi näkynyt.Täytyypä ruveta tähyilemään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.03.2011 - 11:20

Ei veikkoset minä kun en tunne kun herra Harakan ja senkin huonosti. No joo voi niitä joku lisälaji olla,
jos eteen töpsähtää. Ei ole näkynyt, "joten ei ole leivoset ilmassa leikkiä lyöneet".
Onhan se vähän kylmän kalsaa täällä Keskisessä Suomessa vielä.
Lumileppeitä pudottaa parasta aikaa, joten tämäkin hääräpääsky on sisällä varmaan, jos näin
päivä jatkuu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.03.2011 - 11:55

Tais August Kiuru muuttaa autuaammille laduille, hänet kyllä 50-luvulla tapasin.
fi.wikipedia.org/wiki/August_Kiuru
Paikallisesti sitä kutsutaan myös nimillä kirri, kirvu, tiuru, kivenpuottaja, kivenviiru, peltoleivonen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.03.2011 - 16:36

Empä ole vielä pongannut kivenviirua, tuota jaloa kiurulintua jonka esiintymistä sanotaan olevan havaintopaikakunnalla enää kuu kesään jotenka talvi taitaa jatkua ainakin täällä meilläpäin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.03.2011 - 21:43

Mun pähkinäpadalla kirmailee taliviiruja ja muutama varpuviiru,melkein kaikki muut linnut on mulle erikoislintuja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 17.03.2011 - 04:53

Ei ole lintusia vielä näkynyt.