Onko kokemusta?Kun pistää vanhan korkean orapihlaja-aidan matalaksi..

Keväästä on suunitelma,näin tehdä..Voiko heti lumen sulattua,tämän tehdä?

Avainsanat: orapihlaja-aita matalaksi

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 11.03.2011 - 20:43

Alku keväästä pätkitty aikanaan on.Ja hyvin kasvaa.Varsinkin jos jaksaa kuopia vähän juurille ilmaa.Laitettiin myös haketta,niin saattoi auttaa kasvuun.Leikattiin niin alhaalta, kun aidan lakoon sai.Kannatta ehdottomasti, vaikka piikkistä homaa onkin :) Koko suku talkoisiin, niin kyllä se siitä!

Kysyjän kommentti

Kiitos..On alettu talkooporukkaa keräämään.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 11.03.2011 - 20:27

Naapurimme laittoi 4 vuotta aikaa sellaisen aidan matalaksi jätti 20 cm korkuiseksi kun alkoi olla latvat 3 metrin korkeudella ja harvaa oli kasvu. Nyt pätkii joka kevät sitä ja 10 cm lisää sitä korkeutta joka vuosi, on tuuhea ja hoidetun näköinen se aita nykyään.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.03.2011 - 20:44

Siskollani on omakotitalon tontin ympäri orapihlaja-aita. He myös leikkasivat sen noin 15-20 cm matalaksi.
Hyvin on kasvanut uudestaan, ja samoin joka vuosi pätkivät niitä, ei mitään haittaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.03.2011 - 21:23

Kaikki orapihlaja-aidat tulisi mielestäni hävittää. Mitä pikemmin sitä parempi. Niistä on suurempi haitta kuin hyöty. Onhan olemassa aitakasveja, jotka eivät ole piikikkäitä eikä korkeakasvuisia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.03.2011 - 21:26

Orapihlaja.aidan saa leikata ihan milloin vain, sitä on vaikea saada kuolemaan. Noin 15-20 cm tynkä riittää kasvuun, sen jälkeen sitä voi leikellä mieleisen muotoiseksi ja kokoiseksi. Leikatessa on vain oltava sellaiset jalkineet, että piikit eivät mene siitä läpi. Pihamaa on myös siivottava huolellisesti leikkauksen jälkeen, ettei kukaan myöhemmin saa piikkejä jalkoihinsa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 11.03.2011 - 21:37

Kokemusta ei ole, mutta tuolla asiantuntijan neuvoja:
www.nettiet.fi/kysy/koti-ja-...minen.html

Lähteet:
google

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 11.03.2011 - 23:22

Itse kun leikkasimme jätettiin puoli metriä, oli sellainen joka oli ihan villinä elänyt vuosia yksinään saimme siitä ihan muhkean ja mieleisemme kumminkin...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.03.2011 - 06:43

Suurin osa aitakasveista täytyy leikata säännöllisesti . Niistä tulee tuuheita ja tiuhoja kasvustoltaa. Niitä kuitenkaan tappamatta. Ovat siten kauniin näköisiä..Ei kuitenkaan maantasalle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.03.2011 - 07:20

Voit leikata, mutta jos aiot sen säilyttää älä vedä ihan maan tasalle niin alkaa nopeammin kasvamaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.03.2011 - 08:12

Meillä ollut orapihlaja aitana ja hoidettuna todella hyvän näköinen, mutta kyllä se vaatii hyvää hoitoa ja kun on ongelmajätettä ne silput ja lasten pyöränrenkaat oli useasti piikeistä puhki, vaikka kuinka huolella yritti putsata jäljet ja kuljettaa rompeet maakaatopaikalle ... niin kallistus pikkuisen tuon pappa4:sen kannalle. Eräs naapuri kaivatti koko aidan kaivurilla juurineen ja siinä oli aika homma ja vaihtoi marja-aroniaan joka nyt todella kaunis vaikka hidas kasvuinen onkin. Mutta hyvin hoidettuna orapihlaja-aita on todella kainis kesällä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.03.2011 - 08:26

meillä sama urakka edessä. tosta yhdeltä sivustalta jo jätkät veti aika matalaksi, vielä on sivustoja kun pitää niitata. kyllä ne saa siihen takaisin kasvaa - saa sen korkuisen ku haluaa.
yhdestä kohtaa kyllä tekee mieli otattaa kokonaan pois - se vaan pitää kuolettaa tai kaivaa kokonaan juurineen. on se pirullinen kasvi.
kun niitä jo leikattuja tuossa polttelin - olin kyllä kun villikattitappelussa käynyt. kraapuja ylt ympäriinsä.
ehkä vielä tuo vanhan kansan viisaus että kasvavalla kuulla leikatessa kasvi saa uutta kasvuvoimaa ja pienenevällä kuulla kuupahtaa paremmin??

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 12.03.2011 - 13:09

Maaritin neuvo on oikea, suurin virhe tehdään, kun ei raaskita leikata sitä jokavuosi. Vain leikkaamalla jokavuosi siitä saa tuuhean ja kauniin aidan. Mutta tietysti se kestää vuosia ennenkuin se taas on 1-1,5 metriä korkea. Ei pidä hätäillä, onhan sitä aikaa! Alasleikkaus viimeistään toukokuussa.