onko rönsylilja myrkyllinen kasvi kissalle?

Avainsanat: myrkky rönsylilja

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Ida
Vastattu: 10.03.2011 - 10:48

Tuolta löytyy hyödyllinen lista:
p1.foorumi.info/tassutellaan...6f03a16c55

Lähteet:
googlen ihmeellinen maailma

Kysyjän kommentti

Kiitos, sinulta sain kunnon linkin kissoille myrkyllisistä kasveista.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 10.03.2011 - 09:53

ei ole myrkyllinen, jotkut jopa kasvattavat kissoilleen rönsyliljoja.
kissahan syö joko ulkona heinää tai sisällä kissanheinää tai rönsyliljaa, syö ja oksentaa, puhdistaa vatsaansa karvoistaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.03.2011 - 09:53

Kissa on kyllä sellainen otus, että tietää tarkkaan mitä suuhunsa pistää. Jos on myrkyllinen, niin varmaan jättää koskemasta. Maatalojen kissatkin juoksevat ympäriinsä ilman suurempia hämminkejä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.03.2011 - 10:07

Olen sitä mieltä, että ei niistä myrkyllisistäkään kasveista kissan kokoiselle eläimelle juuri vaaraa ole. Olettamus, että joku hiiri tai rotta voi vielä myrkytyksen huonekasvista saadakin, mutta kissan pitäisi mutustaa niitä lehtiä aika paljon ennen kuin vakavia oireita ilmenee. Toisaalta jos se kisu joka päivä myrkkylehtiä pupeltaa niin kai siitäkin ajan kuluessa voi myrkytystila kehkeytyä, mutta siis maistelu silloin tällöin ei vielä ole niin vakava juttu.

Eli tekisin niin, että ensin katsoisin miten kissa kasvien kanssa käyttäytyy ja vasta jos näyttää siltä, että kasveja syödään paljon, kuskaisin kasvit pihalle. Varsinkin, kun ne kukat olisivat varmaan siinä tilanteessa muutenkin aika räytyneitä...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.03.2011 - 10:45

Kissahan ei varsinaisesti syö niitä ruohoja,tykkää vaan natustella ja niellä,koska ne pitkulaiset ruohot putsaa sisuskaluja ja oksentaa pois viheriän karvatupon.Mulla kollipoika tykkäs rouskutella tulppaanin lehtiä ja just niitä rönsyliljoja eli kimppu tulppaaneja pöydällä oli aika pian aika räytyneen näköinen,just ne lehdet ja niiden päät.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.03.2011 - 11:08

Ei ole myrkyllinen...

www.koivunenraunoanneli.net/...asvit.html

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.03.2011 - 12:09

eipä ole, silloin kun Pia kissa minulla oli, kasvatin rönsyliljaa ja kissa napsi sitä,
mutta ei huomattu mitään oireita, joita se olisi aiheuttanut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.03.2011 - 12:40

Kissa on sen verran viisas ettei myrkytä itseään. Pureskelee ja maistelee korkeintaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.03.2011 - 14:02

en usko että on.
pennut saattavat haukata myrkyllistä kasvia, mutta hiukankin vanhemmat jo tietävät mitä kandee popsia. meitin peikonlehtikin saa olla ihan rauhassa vaikka pitää vaanimispaikkana sitä tuolin alustaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.03.2011 - 16:21

Kissa ja yleensä eläimet ymmärtää myrkyllisyyden päälle paremmin kun ihminen.Jos on rotanmyrkkyä niin kissa tuskin koskee siihen mutta koira taasen syö.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.03.2011 - 19:26

Ei pitäisi olla myrkyllinen..Kissaa kyllä kiinostaa pureskella lehtiä,kun kesällä syövät heinääkin..
Rönsylilja voi olla vaarassa..jos kissa alkaa rönsyjen kanssa leikkimään..onhan niitä kiva käpälän kanssa heilutella..