Kemiallista sodankäyntiä harrastettiin jo tuhansia vuosia sitten. Onko totta? Esimerkkejä?

Avainsanat: ase kemiallinen sota

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 10.03.2011 - 10:18

Kemiallinen sodankäynti oli tuttua jo tuhansia vuosia sitten

Lähi-idästä on löytynyt maailman vanhimmat tunnetut todisteet kemiallisesta sodankäynnistä. Aiemmin siitä on ollut vain kirjallista tietoa.

Miltei 2 000 vuotta sitten nykyisen Syyrian alueella kaatuneiden19 roomalaisen sotilaan kuolinsyyksi on osoittautunut Persian armeijan ansa. Sen vuoksi Dura-Europosin kaupunkia puolustaneet roomalaiset jäivät myrkkykaasupilveen.

Sotilaat löytyivät kuolleina tunnelista, jonne persialaiset lietsoivat rikki- ja bitumipilven. Myös yksi persialainen sotilas oli tuupertunut tunneliin. Leicesterin yliopiston arkeologi Simon James arvelee hänen voineen olla nuotion sytyttäjä, joka ei ehtinyt paeta savua.

Sotatapahtumien nopeudesta kertoo se, ettei kaatuneiden sotilaiden ruumiita ollut ehditty riisua arvoesineistä. Heillä oli löydettäessä edelleen sekä aseensa että haarniskansa. Heidän taskuistaan löytyivät myös viimeisenä palkkapäivänä saadut rahat.

Sotilaat löydettiin jo 1930-luvulla, mutta heidän oletettiin kuolleen aseellisessa taistelussa. James teki oman tulkintansa edeltäjiensä muistiinpanoista, sillä tunneli on täytetty kauan sitten ja ruumiit lienevät sen uumenissa.

Kirjallisten lähteiden perusteella on tiedetty ennenkin, että kemiallinen sodankäynti oli tuttua jo ennen ajanlaskumme alkua. Yksi vanhimmista tunnetuista tapauksista on 2 200 vuotta sitten käyty taistelu, jossa kreikkalaiset polttivat kananhöyheniä tukehduttaakseen roomalaiset valloittajat tunneliin.

Jamesin tutkimuksista kertoo verkkolehti Live Science.

Lähteet:
Radion kulttuuriuutiset / Anniina Wallius

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 10.03.2011 - 09:56

Kirjallisten lähteiden perusteella on tiedetty ennenkin, että kemiallinen sodankäynti oli tuttua jo ennen ajanlaskumme alkua. Yksi vanhimmista tunnetuista tapauksista on 2 200 vuotta sitten käyty taistelu, jossa kreikkalaiset polttivat kananhöyheniä tukehduttaakseen roomalaiset valloittajat tunneliin.

Lähteet:
ylen sivuilta

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 10.03.2011 - 10:45

Pyysin opettajaltani Wikiltä tietoa, ja hän opetti näin:
fi.wikipedia.org/wiki/Kemiallinen_ase

Lähteet:
wiki

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.03.2011 - 11:12

Kemiallisten aseiden historia juontaa pitkälle, aina ensimmäisiin tahallaan tehtyihin myrkytyksiin

fi.wikipedia.org/wiki/Kemiallinen_ase

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.03.2011 - 11:52

Tiedä vaikka silloin jo olivat myrkyttäneet toisensa. Ainakin osasivat sen taidon.

Neandertalinihminen (Homo neanderthalensis) on ihmisten (Homo) suvun laji, joka kuoli sukupuuttoon noin 28 000 vuotta sitten.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 10.03.2011 - 12:03

Tottahan sen ajan ihmiset ovat olleet keksiliäitä maailman sivusta asti, koska se sota-ja aseteollisuus-
kiinnostaa yhä suurempia joukkoja. Hauska tuo palisanterin kananhöyhenppoltto menetelmä, joka tosiaan on jo 2200 vuotta.