Mitä on bataatti?

Onko se terveellisempää,kun peruna ja mihin sitä käytät.

Avainsanat: bataatti peruna

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 06.03.2011 - 10:29

Bataatti (Ipomoea batatas) on makea- ja suurimukulainen viljelyskasvi

Bataatin mukulat sisältävät runsaasti sekä tärkkelystä että sokeria ja ovat selvästi energiapitoisempia kuin perunat. Niissä on myös paljon ravintokuitua, C-vitamiinia, A-vitamiinin esiastetta beetakaroteenia sekä B6-vitamiinia.

tavallisimmin käytän soseena tai sosekeittona, voi myös käyttää lantun tavoin (bataattilaatikko)

Kysyjän kommentti

Kiitän kaikkia vastanneita.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 06.03.2011 - 10:33

Taitaa olla aika ravitsevaa tavaraa.Hiukan isompi ja makeampi juures, kuin peruna.Semmoinen punertavan värinen raakana. Mutta kyllä siitäkin hyvän muusin saa :) Muutoin aika vieras " Wi hannes" minulle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.03.2011 - 10:46

Bataatti on erittäin monikäyttöinen juures,mulla menee bataattia ja paljon.Käytän sitä porkkanankeittoon ja kaiken maailman wokkeihin.Raakana voi sisus olla valkoinen(lilat kuoret) riippuen mistä tulee meille,mutta maku aina hyvä.Aikoinaan monia vuosia sitten,kun löysin sitä lähiässästä,kiitin hevi-osaston hoitajaa valikoiman lisäyksestä perunan ja naattien lisäksi,nykyään joka kaupasta löydettävissä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.03.2011 - 12:16

Makeampi kuin peruna ja hyvän makuinen. Leikkaan bataatista ohuita siivuja, voitelen oliiviöljyllä ja maustan (esim. paprikajauhe, pippuria jne. on monia vaihtoehtoja) Laitan uunipellille ja kypsyttelen pikkuhiljaa miedolla lämmöllä. Hyvää on.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.03.2011 - 12:40

Valperilta tyhjentävä vastaus.
Reissuilla tullut syötyä, ja Suomessa kaupassa tullut nähtyä, mutta itse on ole koskaan tätä juuresta ruuaksi laittanut

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.03.2011 - 13:15

Bataatti sopii hyvin myös lastenruokiin. Makeapoana kuin peruna lisää soseen maistuvuutta. Olen tehnyt puolivuotiaille lastenlapsille herkkuruokia keittämällä bataatteja, porkkanoita, kanaa ja naudanlihaa yrttimausteiden kanssa pehmeiksi. Tehosekoittajalla hienonsin keitoksen, ja purkitin pakastimeen. Näin oli monta valmista herkullista lastenruoka-annosta valmiina vierailun ajaksi. Eikä ollut E-sitä ja E-tätä mukana ollenkaan! Ja lapset tykkäsivät.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.03.2011 - 14:00

Bataatti eli sweet potato on kotoisin Etelä- ja Keski-Amerikasta. Kolumbus toi bataatin Eurooppaan, josta se on levinnyt kaikille trooppisille alueille.

Vaikka bataattia kutsutaan makeaksi perunaksi, kasvit eivät ole sukulaisia. Tätä herkullista, heleän väristä juuresta voi kuitenkin käyttää aivan perunan tapaan.

Bataattia viljellään Yhdysvalloissa, Etelä-Amerikassa, Afrikassa ja Aasiassa sekä jonkin verran Välimeren maissa. Se vaatii kasvaakseen lämmön lisäksi paljon kosteutta ja siksi Ranskaa pohjoisemmassa bataatti ei menesty. Meille bataattia tuodaan pääosin syksyllä ja talvella Israelista ja Etelä-Afrikasta, kesällä Yhdysvalloista.

kotiliesi.fi/ruoka/arkiruoka/bataatti

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.03.2011 - 14:58

Bataatti on komia juures kasvi. Siitä tulee keittoihin hieno maku ja värikin.Nuoret käyttää sitä tosi paljon.Itse laitan maartisokan sekaan kun keittoa teen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.03.2011 - 15:05

Kaikki jo kertoivatkin mikä se bataatti on joten miepä vaan sanon, että se on hyvää. Keitossa, uunivuokassa ja todellakin samaan tapaan miten lanttua käytetään. Olen tehnyt myös muusia jossa on puolet perunaa ja puolet bataattia. Grillattuna se on myös hyvää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.03.2011 - 15:37

Montiqnac keittokirjan ohjeen mukaan olen käyttänyt bataattia perunan korvikkeena, mm. muusin valmistukseen. Ei kuulu nykyiseen ruokavaliooni.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.03.2011 - 16:53

Olen yhden kerran maistanut bataattilaatikkoa, joten en osaa sanoa mitään mausta.
Kertovat, että se on makeampi kuin peruna. Sisältää hiilihydraattia paljon enempi kuin peruna.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.03.2011 - 10:15

Bataatti on juures, on erimuotoinen kun esim. peruna. Väriltään oranssi, kypsyy nopeammin kuin monet muut juurekset. Käyttökelpoinen, hyvänmakuinen, sopii juuressoseen ja paahdettuihin uunijuureksiin ainesosaksi. Ostan lähes viikottain bataattia.
Bataatti-perunasosetta olen valmistanut myös.
On peräisin Etelä-Amerikasta, mysö israelilaisia on ollut myynnissä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 08.03.2011 - 07:25

Minulla on kolme bataattia juurtumassa vesilasissa. Aion kasvattaa niistä komean köynnöskasvin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.03.2011 - 11:33

Bataatti (Ipomoea batatas) on makea- ja suurimukulainen viljelyskasvi. Kasvin mukulat muistuttavat perunaa (Solanum tuberosum), mutta siitä huolimatta ne ovat kaukaista sukua toisilleen. Köynnöstävä koristekasvi päivänsini (Ipomoea tricolor) kuuluu puolestaan samaan sukuun bataatin kanssa.
Bataatin syötävän juurimukulan kuori saattaa olla väriltään punainen, violetti, ruskea tai valkoinen. Tavallisimpia ovat oranssinväriset mukulat, joiden väri, samoin kuin porkkanankin, johtuu niiden suuresta beetakaroteenipitoisuudesta.

Harvemmin tulee käytettyä.