Palataanpa vielä Kiellettyyn kaupunkiin. Miten ja minkä mukaan se rakennettiin? Mitä värejä käytettiin ja mitä ne kertovat?

Lisätty: 02.03.2011 - 08:14

Ilmansuunta/rakennuskaava??

Avainsanat: kaupunki kielletty peking

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 02.03.2011 - 08:09

Palatsi tunnetaan perinteisesti nimellä ”Purppuranpunainen kielletty kaupunki”(Zijingcheng). Purppura ei viitannut rakennusten väriin eikä palatsin muuriin, vaan mytologiaan. Sanotaan, että Taivaan keisarin palatsi on Pohjantähden tienoilla, ja purppuraväri symboloi juuri Pohjantähteä. Niinpä maallisen keisarinkin piti käyttää samaa väriä.
Keltainen on keisarillisen perheen ja myös Kielletyn kaupungin tunnusomainen väri punaisen lisäksi. Katoilla on keltaiset lasitetut tiilet, palatsin koristeosat on maalattu keltaisiksi ja jopa lattialaatat on värjätty keltaisiksi. Keisarillinen kirjasto on kuitenkin mustakattoinen. Musta väri symboloi vettä ja suojelee kirjastoa tulelta.

Lisätty: 02.03.2011 - 19:50

Kielletty Kaupunki on pohjois-etelä-akselilla Feng Shuin periaatteita noudattaen, ja sen uskottiin tuovan tasapainoa ja harmoniaa valtakuntaan.
yin (pohjoinen) ja yang (etelä)
www.travelchinaguide.com/ima...n-city.jpg

Lähteet:
kaikkea Kiinasta

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 02.03.2011 - 08:47

Keltaista väriä saivat käyttää vain keisarillisen perheen jäsenet, ja keltainen väri portissa kertoo keisarin alueen alkavan

kiina.opintonet.verkkopolku....i%2CPeking

Purppura ei viitannut rakennusten väriin eikä palatsin muuriin, vaan mytologiaan. Sanotaan, että Taivaan keisarin palatsi on Pohjantähden tienoilla, ja purppuraväri symboloi juuri Pohjantähteä. Niinpä maallisen keisarinkin piti käyttää samaa väriä. Kielletyksi kaupunkia kutsutaan siksi, että tavallisilla kansalaisilla ei ollut aikoinaan asiaa kaupungin muurin sisäpuolelle.

fi.radio86.com/matkailijan-k...eskustassa

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.03.2011 - 17:27

Siellä otetaan "pullikoijilta" nirri pois ja he saavat taivaallisen rauhan!

kiina.opintonet.verkkopolku....i%2CPeking

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 02.03.2011 - 21:55

Kiva kun saa tietoa toisten tietävien avustuksella.