Saako opintolainan maksaa takaisin pankille ennen kuin kelasta tulee tieto, opiskelujen päättymisestä?

Avainsanat: opintolaina

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 26.02.2011 - 21:31

Lainaehdoista osa määräytyy valtiontakauksen perusteella. Muista lainaehdoista, kuten lainan korosta ja takaisinmaksuaikataulusta, sovit itse pankkisi kanssa.Lainan takaisinmaksu alkaa yleensä sen jälkeen, kun et enää ole oikeutettu koron pääomittamiseen.

lisää kelan sivuilta asiasta:
www.kela.fi/in/internet/suom...01125122IL

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Ida
Vastattu: 26.02.2011 - 22:17

Kyllähän lainan kuin lainan pitäisi saada maksaa etuajassa. Mutta pankkiin pitää soittaa ja kysyä saldo sille päivälle milloin sen aikoo maksaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.02.2011 - 23:55

En tiedä, kysy pankistasi, mutta miksi (kannattaako) kiirehtiä ? Eikö se ole aika edullinen laina ? Sanotaanhan että "velkaa kannattaa aina olla" ?
Vähennykset verotuksessa, Opintolainavähennys ym. mahd. etuja.
Riippuu pankista, joidenkin kanssa voi neuvotella ja muuttaa ehtoja, ota vaikka "tavallinen" laina (jos edullisempi), jolla maksat sen Opintolainan pois.
Tai avaa erillinen oma "lainatili" jonne säästät rahaa valmiiksi tulevia lyhennyksiä varten.

KELA: www.kela.fi/in/internet/suom...01125122IL

Opintolainan takaisinmaksu aloitetaan yleensä 2 vuoden kuluttua opintojen päättymisestä. Pankin kanssa voit neuvotella takaisinmaksuun liittyvistä seikoista tarkemmin, riippuen siitä mikä on oma elämäntilanteesi. Pankin kannaltahan mahdollisimman pienet lyhennykset ovat parhaita, koska tällöin he saavat parhaan voiton, koska korko juoksee hitaasti pienenevälle lainasummalle kuitenkin jatkuvasti.
Lähde: opintolaina.net/#Opintolaina...aisinmaksu

www.google.fi/search?hl=fi&a...mp;spell=1

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.02.2011 - 08:55

Uskoisin että saa maksaa etuajassa, jos kerran ei halua olla velkavankeudessa vuosia...

Keskustele pankkisi kanssa..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.02.2011 - 09:22

Juu, juu. Maksele pois vaan, kunhan olet pankin kanssa sopinut asiasta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.02.2011 - 15:54

Kyllä minä aikoinani sain, kun hyvä isäni tuli apuun, aikaa on kulunut jo 51 vuotta. Hyvin muistan sen, se oli helpotus minulle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.02.2011 - 18:29

Kyllä opintolainaa saa mielestäni maksaa milloin vain.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.02.2011 - 22:12

Eiköhän rahasi oteta ilomielin vastaan,kun menet maksamaan lainasi pois..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.03.2011 - 12:30

Ei ole kokemusta asiasta, en ole saanut opintotukea enkä ottanut opintolainaa kuin kerran. Olen sen verran iäkäs että vanhemmat kustansivat opintoni, paitsi yhdelle vuodelle otin opintolainaa kun havaitsin että muutkin opiskelukaverit olivat ottaneet. Maksoin sen kyllä nopsaan takaisin, pankki olisi vielä halunnut pitää lainaa voimassa (en muista minkä koron olisivat saaneet...) mutta maksoin heti kerralla kaiken pois.
kyllä lainan saa maksaa tuossa sinunkin tapauksessa mutta se summa täytyy pankisa tarkistaa.