Muistatko jogurttimainoksen, jossa valkopartainen vanhus ratsastaa valkealla hevosella ? Sekin oli "huijausta".

”Tarinat jogurtin voimalla 150-vuotiaaksi eläneistä bulgaareista ovat todennäköisesti pelkkä myytti, kertoo Jyväskylän gerontologian yliassistentti Tiina-Mari Lyyra.
1900-luvun alussa miehet halusivat välttää alituisiin Kaukasuksen ja Balkanin sotiin joutumisen ja valehtelivat väenottajille olevansa yli-ikäisiä armeijaan.
"Samoja nimiä annettiin pojille ja pojanpojille, ja poika saattoi ottaa isänsä henkilöllisyyden välttääkseen kutsunnat", Lyyra kertoo.
Itäblokki ei myöhemmin oikaissut uskomuksia: olihan pitkäikäisyys osoitus sosialistisen järjestelmän erinomaisuudesta.
Nykyään bulgaarimiesten eliniänodote on runsaat 73 vuotta, kun se Suomessa on liki 80.”
Petri Korhonen HS
Yllä oleva on suora kopio 23.02. Helsingin Sanomissa olleesta jutusta.

Avainsanat: bulgaarimiesten pitkäikäisyys jogurtti

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 26.02.2011 - 19:27

Mainoksen muistan,koska siinä oli komea hevonen.Jugurtista en muista pitäneeni ... Uskon hyvinkin tuohon tutkimukseen .Ihmisten täytyi keksiä eri tapoja selviytyä epävakaissa ja köyhissä oloissa.Ja mitä sitä ei tekisi perheensä hyväksi? Pientä sympatiaa tunnen heitä kohtaan.

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 26.02.2011 - 19:33

Kyllä muistan tämän mainoksen,en uskonut siihen mainokseen alkuaankaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.02.2011 - 19:59

Uskonhan minä toki mainokseen ja nyt olen elämässä viittä vaille toisen elämänjakson alkammista.
Jaa, mutta olenkin tyttö. Saahan suomessakin tytöt mennä armaijaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.02.2011 - 20:41

Mainoksen muistan, herra kauppias on kautta aikain osannut höntittää ostajia......

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.02.2011 - 21:41

Hyvin laadittu mainos. Muistan hyvin vieläkin tuon upean hevosen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 26.02.2011 - 22:16

Olen ottanut kaikki mainokset siinä mielessä vastaan että puolet niistä on aina palturia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.02.2011 - 23:09

Muistan oikein hyvin .Ihailin ja menin halpaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.02.2011 - 08:27

muistan kyllä mainoksen ja olen syönytkin juggea.
en varmaan koskaan yhdistänyt tuota juggea vanhaksi elämiseen - ennemminkin että vanhanakin vielä jaksaa ja voi ( vaikka rajusti ratsastaa ) kun syö tuota. olikos se alkuvoimaa........?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.02.2011 - 09:06

Mainoksen muistan todella hyvin..
mutta onko mikään mainos totta nykyäänkin mainokset näyttävät vain viihteeltä..
Itse ihmettelen mainoksia jossa on vaikka mitä kuvia mutta ei todellakaan voi niistä edes arvata mitä mainostavat...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.02.2011 - 09:07

Juu oikein jäljittivät ratsastajan ja totesivat huijaukseksi. Ja vielä sanotaan, että "mainos on valttia".

  Ilmoita asiaton vastaus
Vieras
Vastattu: 27.02.2011 - 10:03

Muistan komean hevosen ja vanhan ukkelin. En liittänyt sitä ukkoa jugurttiin vaikka se lienee ollut tarkoitus siinä mainoksessa. Mikä mainos ei olisi huijausta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.02.2011 - 14:24

On jäänyt mainos minullekin mieleen ja jogurttia olen syönyt. Pitkäikäisyys ei tosin riipu siitä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.02.2011 - 12:59

En minä usko minkäänlaisiin mainoksiin, ja olisi se kauheaa elää niin vanhaksi. Ei tunnistaisi maailmaa edes samaksi mitä nyt on ja sukulaisetkin suurin osa olisi kuolleita, ei niitä jälkeläisten jälkeläisiä enää tietäisi mitenkä monessa polvessa jo ovat, huh huh en taida mitään joguettia enää syödä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.02.2011 - 18:11

Kyllähän minä tämän mainoksen muistan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.02.2011 - 22:13

Kyllä se mainos on mieleen jäänyt.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.03.2011 - 18:06

Muistan mainoksen, se tuli aika usein.