90-luvun autot

Suurin osa 90-luvun (bensiini) autoista on ns. vähäpäästöisiä katalysaattoreineen ja happitunnistimineen. Muistan vielä kun niiden ostamista markkinoitiin ympäristötekona. Ja tottahan on, että kulutuslukemat putosivat vastaaviin kaasutinmalleihin verrattuna. Kulutus on kait jokseenkin sama asia kuin päästöt? Mutta mihin on kadonnut noiden autojen vähäpäästöisyys. Uusi ajoneuvovero ainakin sorsii ko. autoja. Eli 90-luvun autoissa tuo vero määräytyy kokonaismassan mukaan ollen selkeästi suurempi. Vuoden 2001 ja sitä uudemmissa vero määräytyy päästötiedon mukaan ja on siten matalampi. Miksi? Eikö yhtäkkiä kukaan tiedäkään, mitä 90-luvun autojen päästötaso oli ja on? Kyllä silloin kun niitä uutena myytiin, osattiin asiaa mainostaa.

Otetaanpa esimerkiksi Ford Galaxy 2.3 litran moottorilla. Omamassan ollessa 1650 kg ja kokonaismassa 2420 kg. Vuoden 2000 ja vanhemmista autoista joutuu maksamaan ajoneuvoveroa 255,50 ja (2001 eteenpäin) uudemmista 172,64. Vaikka auto ei muutu ominaisuuksiltaan miksikään. Vain korimalli muuttuu. ( Kulutus: Kaupunki: 14 l/100km, Maantie: 7.8 l/100km, Yhdistetty: 10 l/100km)

Avainsanat: ajoneuvovero

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 26.02.2011 - 17:34

Ja mikä tuossa nyt sitten oli se TÄRKEIN kysymys? Rupesi huimaamaan....Vai oliko tarkoitus pitää esitelmää 90-luvun autojen puolesta?Vai vastaan?Kääk...Meni ohi.Pahoittelen.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 26.02.2011 - 17:49

sirkka kysymystä ei oikein ymmärtänyt, mitä haettiin, mutta taitaisi jäädä kyllä minulta muutoinkin ratkaisematta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 26.02.2011 - 18:35

Päästöistä en sano muuta kuin sen, etten ymmärrä miksei vähäpäästöisiä vanhempia autoja muisteta eikä palkita? Itselläni on vanhempi diesel jonka päästöt olivat todella hyvässä jamassa katsastusmiehen mukaan, ihan kehui niitä ja auton moottorin kuntoa.
Uudet vähäpäästöiset pääsevät pienemmällä verolla käsittääkseni.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.02.2011 - 19:39

Minulla on vero näköjään pudonnut huomattavasti? Carina 1,6 vm 95, vero on ollut 2010 127,75€ ja tänä vuonna jouduin maksamaan 110,96€. Näkyy olevan vero kokonaismassan 1501-1600kg mukaan. (Vastaa 167g/km päästöä taulukossa.) Kiinnostais tietää paljonko 7,06l/100km, mikä oli viime vuoden keskikulutus, antaa päästöjä kilometrille?
Mutta saivartelua tuo vero on, kyllä se pitäis olla polttoaineessa se vero sieltä ne päästöt lähtee. Jos et aja yhtään kilometriä vuodessa niin ei siitä pitäis veroakaan joitua maksamaan että auto on rekisterissä ympäri vuoden. Tuskin se seisoessaan ilmaa pillaa?

Pitääkö sitä matulan "panssarivaunulla" ajaa?

Lisätty: 26.02.2011 - 19:58

Typpidioksidiin jo 250 - 350 °C:ssa, joka aiheuttaa noen hapetuksen .... 6,7 l / 100 km. - 8,5 l / 100 km. CO2-päästöt. 148 g / km - noin 190 g / km ...
www.doria.fi/bitstream/handl...sequence=1

Täällä on vähän pidemmälle hinnoiteltu päästöt:
www.ake.fi/NR/rdonlyres/A462...t_2010.pdf

Lisätty: 26.02.2011 - 20:30

Ford Galaxy 2,3i vm 2001 päästöt on 242g/km ja siten määräytyvä vero 227,03€/vuosi!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.02.2011 - 08:32

valtio verottaa oli syy mikä tahansa. on huomattu että näitä syitä sitten käännellään sen mukaan miten parhaiten sopii. aina on sitä ja tätä.
kyllä rupee risoon kun tollasia miettii. en siis viitsi miettiä miksi maksan mitäkin veroa - se nyt on pakko maksaa hammasta purren vaikka kuinka tekisi tiukkaa. ainoa lohtu on että niin maksaa muutkin.
eniten tällä hetkellä ottaa päähän bensan hinta. mielivaltaisesti vaihdetaan uutta tilalle ja sitä mitä ei pysty tietty tankkaamaan. tämän ns 98´n pitäisi olla samoissa lukemissa - eihän se meidän vika ole ettei auto sovellu uuteen - en kyllä ihmettelis että sen varaan on laskettukin. kukas sitä nyt autoa vaihtamaan yhden löpön takia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.02.2011 - 09:04

Muuttui miten muuttui,. Todennäköisesti valtio kerää enemmän autoveroa kuin ennen. Ei siinä mitään, kun ajellaan niin maksellaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.02.2011 - 04:17

Valtio ottaa omansa. Auton pito on kallista.