Onko tuttu juttu tämä?

Tuoreen kalan kausikalenteri?
www.prokala.fi/www/fi/tietoa...enteri.php

Lisätty: 26.02.2011 - 07:45

kotimaista kalaa = matikoista kalaa

Lisätty: 26.02.2011 - 13:35

valperi kyseli tätä; www.youtube.com/watch?v=Ywyfw17gjUc

Avainsanat: matikoista kalaa vai miten se meni

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 26.02.2011 - 09:28

sesonkikalenteri on kyllä vähän paikkakunnastakin kiinni, mutten rupeaisi isommin riitelemään tuon linkistä löytyvänkään kanssa ...

perimätiedon mukaan kesämade on matoinen kala (ei pidä paikkaansa) ja nyt eletään niitä aikoja jolloin made on makoisimmillaan

Olenpa pikkupoikana ollut kolkkaamassa mateita, onkos jollekulle muulle tuttu pyyntimuoto ?

Kysyjän kommentti

katso lisäämäni linkki!

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 26.02.2011 - 07:33

Meillä päin sanotaan,kun helmikuussa oikein pyryttää,että nyt on kunnon matikka pyryt.Äitini keitti matikasta soppaa ja mateen maksa voille vertoa vetävi.Hyvää oli äitini keittämä keitto,vaan enää ei ole äitiä.Minusta made on ruma kala enkä siitä mitään tekisi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.02.2011 - 07:49

Ei tuttu,mutta en tarvi kalan syöntiin kalenteria.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.02.2011 - 08:14

Juttu ei ole tuttu, mutta matikkasoppa on hyvää. Kovin rumasta kalasta tulee erinomainen soppa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.02.2011 - 10:01

Kyllä kalakartta oli tosi hyvä ja paikkaansa pitävä.Made on kirkkaiden ja viileiden vesien pohjakala.
Itse pelästyisin uidessani jos näkisin mateen.Niinkuin akeriaanki .Muistuttaavat ikävästi jotain . Olen käärmeen kanssakin uinut, ihan 50cm etäisyydellä toisistaan se saattoi minut rantaan.Ei onneksi käynyt puremaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.02.2011 - 10:06

Kyllä on kiva tuo kalenteri..
Mutta kaupassa vasta aina päätän mitä ostan..
Ja tulee eniten tuota lohta ostettua...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.02.2011 - 11:13

Kalakalenterista saa toki hyviä vinkkejä siitä milloin minkäkin vedenelävän pyydystäminen kannattaa parhaiten, muttei siihen aivan sokeasti kannata luottaa. Se milloin esim. madetta saa parhaiten riippuu myös eri paikkakunnilla vallitsevista sää-ym. olosuhteista, vesitöihin tehdyistä istutuksista, käytetyistä pyydyksistä ja pyytäjän omista taidoista. Parhaastakaan saalisvesistöstä ei saa parhaanakaan pyydystämisajankohtana kotiinvietävää ellei tiedä miten, mistä ja millaisin välinein saaliit on sieltä otettavissa. Vedenelävien saalistukseenkin pätee siis sanonta: oppi ei ojaan kaada.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.02.2011 - 12:56

Kalentereita ei tarvita, kun miesväki tuntee ja tietää jo ulkoilmaan vilkaisemalla, mikä kala missäkin syö.Tällähetkellä se toivottavasti syö merellä . Pannuahvenia odotellessa....

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.02.2011 - 15:13

Ennenkuin matikkaa onnistuu pyydystämään, tarvitaan jodlaava matikkakoira ja avanto.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.02.2011 - 17:30

Kolkkamatikka-pyynti on tuttu juttu minulle. Madesoppa aivan ihanaa ja se maksa se vasta hyvää onkin.