Minä olen Panga kalalla herkuttelija. Käyttääkö joku muukin sitä ja nillä lailla valmistettuna?

Itse paistan voissa.

Avainsanat: panga-kala

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 26.02.2011 - 07:12

Käytän vain näitä kaloja mitä saan:
www.prokala.fi/www/fi/resept.../index.php

Mistähän tuo kävisi onkeen?
www.nami-nami.ee/componentsh...p;pID=1543

Lisätty: 26.02.2011 - 07:41

panga (kala)
ladina keeles: Pangsiidae, Pangasius, Pangasius
inglise keeles: Pangasius, Basa, Sutchi Catfish
prantsuse keeles: pangasius, silure-requin, poisson chat du mekong

Lähteet:
www.prokala.fi/www/fi/haku.p...mp;hae=Hae

Kysyjän kommentti

Kiitos Valperi asiallisesta vastauksestasi. Vaikka on likaisten vesien kala, syön kuitenkin hyvällä maistillla. tyttärelleni tajosin eilen paistetun puolikkaan ja sanoi, ensin, että syö vaib osan, mutta maisteltuaan aikansa meni koko pala ja lupasi ostaa itsekin.
ainoa haitta ei saa täältä Keuruulta, vaan 65 km päästä Jyväskylästä.
Paremmalta maistuu un saa harvemmin, Sinähän olet kait sellainen maailmankiertäjä, että olet tottunut kaikkeen. Hyvää ja kaunista sunnuntain seutua, aurinko killittää selkeältä taivaalta nyt meilläpäin.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 26.02.2011 - 00:34

Tästä pari Panga-reseptiä:
www.carloskokki.com/85
www.carloskokki.com/19
sekä muita www.carloskokki.com/5

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.02.2011 - 07:26

Täysin outo kala meille.Minkä maalaista kalaa tämä on ja missä sitä myydään?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.02.2011 - 07:57

Ensimmäisen kerran kuulin tästä kalasta.Napsusta löytyy mielenkiintoisia juttuja,kuten tämä.Kiitos.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.02.2011 - 08:17

Oppia ikä kaikki, panga-kala oli täysin vieras laji.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 26.02.2011 - 09:30

Vaikka minun pitäisi tietää kaikenlaista kaloista, niin tuo on ihan outo tuttavuus. Laitan kuitenkin yhden reseptin jonka löysin:
www.kotikokki.net/reseptit/n...KA%20PIKAA

Lähteet:
google

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.02.2011 - 10:05

Outo juttu minulle, voipi olla kokemisen arvoinen kala... pitääpi pistää mieleen nimi..

www.carloskokki.com/85

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.02.2011 - 12:24

panga tuli minulle tutuksi muutamia vuosia sitten kun työmaaruokalassamme sitä alkoi olla melko säänöllisesti (mikä tarkoittaa että sitä sai jostain edullisesti)

nykyisin sitä löytyy markettien kalatiskeiltä melko usein, pakastinaltaista lähes jatkuvasti

ruodoton file, kohtuu maittava, siedettävä hinta (ja todennäköisesti melkoin 'hiilijalanjälki' koska nämä esimerkiksi Vietnamissa 'tarhatut' kalat on tänne meille melko sassiin kuskattu

Panga = Piikkimonni

"Panga on erittäin sitkeähenkinen, minkä vuoksi sitä on istutettu vähähappisiin ja likaantuneisiin vesiin. Se ei ole kovin sopiva lammikkokalaksi, sillä sitä on vaikea saada pois niistä, kun se herkästi kaivautuu pohjamutaan. Liha on kellanpunaista, makeahkoa mutta maukasta. Kala on nyljettävä ennen keittämistä. Piikkimonnia pidetään myös akvaariokalana. Se käy helposti koukkuun, mutta ei ole urheilukalastajien suosima."

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.02.2011 - 15:11

Vai on panga piikkimonni. Piikkimonnia olen maistanut, mutta pangasta en tiennyt mitään. Ainoa oikea tapa on paistaa kala voilla. Ruisjauho taas on oikea tapa leivittää kala.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.02.2011 - 15:47

Meillä oli aikoinaan pari Piikkimonnia isossa akvaariossa...Maistanut en kyllä tietoisesti ole.Lähinnä kotimaisissa kaloissa näin Suomen oloissa pysynyt.Kun ei koskaan ole tarvinut kalaa ostaa :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.02.2011 - 17:32

Minulle Panga on tuttu juttu. Pakastealtaasta löytyy Suomessa. Dubaissa asuessa sain onkeeni useasti viiksimonneja...on myös hyvää paistettuna.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.02.2011 - 21:51

Aivan uusi tuttavuus - en tiennyt aiemmin koko kalan olemassaoloa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.02.2011 - 04:02

Outo tuttavuus on minullekin, täytynee tehdä uusia makuelämyksiä pika puolin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.02.2011 - 09:20

Pangasiusta varmaan tarkoiettaan Se kala tulee Aasiasta meille enkä siitä syystä sitä osta, saa pakastettuna meillä. Vietnamista tai Thaimaasta se tuodaan. Lieneekö panga ja pangasius sama eläin? Oletan että on.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.02.2011 - 11:42

Minä joskus tätä Pangasius kalaa voissa paistan ja perunamuusin kanssa sitä syön, halpaa kalaa se on noinkin kaukaa tuotuna, maku on mieto. Olen kyssärin täällä myös esittänyt aiemmin tästä kalasta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.03.2011 - 10:53

Melko tai oikeastaan lähes mauton kala, jota kuskataan tänne valitettavasti toiselta puolen maapalloa.
Tuplaamalla hinnan saat hyvää kalaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.03.2011 - 22:19

En ole ennen tuosta kalasta edes kuulut..saatika sitten syönyt.