Kysytty: 25.02.2011 - 19:30

OBD vs pakokaasumittaus

Vuosimallin 1978 ja sitä uudempiin bensiinikäyttöisiin autoihin on vaadittu pakokaasumittaus tai todistus sellaisesta. Vuosimallista 2001 alkaen bensiinikäyttöisiin henkilö- ja pakettiautoihin on vaadittu lisäksi OBD- mittaus. "OBD-mittauksessa tutkitaan auton toimintaa sen oman ajoneuvotietokoneen tallentamien tietojen pohjalta. 1.1.2001 ja sen jälkeen rekisteröidyissä ottomoottorilla varustetuissa henkilö- ja pakettiautoissa OBD-mittaus on säädetty pakolliseksi katsastukseen liittyväksi toimenpiteeksi. Mittauksessa selvitetään ajoneuvon ajonaikaiset virhetilanteet. OBD (On-Board Diagnostics) eli ajoneuvon sisäinen valvontajärjestelmä valvoo auton moottorin ohjausyksikön komentoja ja niiden vasteita." Eli sanalla sanoen OBD testin pitäisi kertoa, että ovatko pakokaasupäästöt kunnossa.

Ajoneuvolaki vaatii myös, että näissä (2001 ja uudemmat) autoissa katsastuksen yhteydessä suoritetaan myös pakokaasumittaus korotetulla käyntinopeudella. Miksi, koska kyseessä on periaatteessa sama asia kahteen kertaan? Vanhemmista autoista otetaan pakokaasumittaus, kun eivät ole OBD - yhteensopivia. Ja uudemmista pitäisi riittää pelkkä OBD - testi. Ymmärrän kyllä, että laitteistojen yhteensopivuudessa oli ja on vieläkin ongelmia. Mutta jos katsastusviranomaiset eivät luota omiin laitteisiinsa, niin miksi siitä joutuu maksumieheksi asiakas? Molemmista kun joutuu katsastuksella maksamaan.

Lisätty: 26.02.2011 - 10:09

Tarkoitin siis sitä, kun OBD ja pakokaasumittaus on käytännössä sama asia. Niin miksi ne molemmat pitää ottaa samasta autosta. Ja kun ne molemmat ainakin joillakin asemilla veloitetaan. OBD ei kerro sitä, että onko autoa huollettu, vaan, että onko moottoripuolella vikakoodeja = onko päästöt OK.



Avainsanat: katsastus

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Käyttäjien valitsema paras vastaus

Vastattu: 25.02.2011 - 22:08

Katsastusmiehet näkee sieltä onko huollot suoritettu autolle!
Katsastuksen vapautuminen kilpailulle tarkoitti sitä että katsastusasemat kilpailevat hinnat pilviin keskenään.

Merkkaan polttoainekuitiin km lukeman ja kotona tallennan tiedon auton kustannusseurantaani.
Olen itse laatinut ohjelman, siitä näkee päästöt koska ne syntyvät vain polttoainekulutuksesta ajettua matkaa kohti.
Voipi vaikka katsoa tarvitseeko kulkupeli huoltoa, määrämatkaisista puhumattakaan.

Toffen keskustelupalstalinkit ärsyttää, sillä niistä ei näe eikä jaksa etsiä mitään järjellistä.


  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Tämä kysymys on suljettu, mutta voit edelleen vastata siihen. Et kuitenkaan tienaa pisteitä vastauksestasi tähän kysymykseen.

Vastaa kysymykseen

Rekisteröidy vastataksesi kysymykseen. Rekisteröityminen on nopeaa ja helppoa!

Rekisteröidy

Oletko jo rekisteröitynyt? Kirjaudu sisään
You may login with either your assigned username or your e-mail address.
The password field is case sensitive.

Ohjeita vastaajalle

  1. Vastaa esitettyyn kysymykseen.
  2. Kysy itseltäsi: "Auttaisiko vastaukseni kysyjää?"
    Jätä vastaamatta, jos vastaus tuohon kysymykseen on "ei".
  3. Noudata Napsun sääntöjä.
  4. Pyri antamaan selkeitä ja perusteellisia vastauksia.
  5. Älä oleta, että kysyjä tietää kysymyksen aiheesta yhtä paljon kuin sinä.
  6. Kirjoita itse omat vastauksesi. Viittaa lähteeseen, kun lainaat tekstiä.
  7. Voit antaa kysyjälle vinkkejä vastauksen löytämiseen, vaikka et itse tietäisikään suoraa vastausta kysymykseen.
Pieni hetki, sivua ladataan.