Kun sytytät tulipesän, sytytätkö sen päältä, vai alta?

Miksi?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 25.02.2011 - 19:28

Alta sen sytyttelen, mutta olikohan se viimeisessä Pirkkalehdessä, jossa opastettiin sytyttämään päältä. Pitäisi tuota kokeilla. Siinä ainakin kehuttiin palamisen etuja päältä sytyttäessä.

Kysyjän kommentti

Näinhän me usein kai teemme.Minäkin tiedän, että pitäisi sytytellä päältä, jo piippuakin ajatellen, mutta altahan sitä tulee sytyteltyä....Kiitos vastauksesta!

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 25.02.2011 - 18:22

Kyllä olen sen alta sytyttänyt, sen suuremmin asiaa miettimättä......

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.02.2011 - 18:34

Yleensä alta.Laitan kyllä tuohta vähän päälipuolellekkin.Laitan tuohisia puita vähän ja sitten lisään.

Lisätty: 26.02.2011 - 10:31

Harjoitus tekee mestarin tuossakin asiassa. Itse ole 5 pesäänkin päivittäin, valkeeta sytytellyt.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.02.2011 - 19:31

Kokemuksen rintaäänellä altapäin sytyttelen uuneja takkaa ja saunan pesää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.02.2011 - 19:44

Altapäin totta kai...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.02.2011 - 20:01

Altapäin ja jos ei syty niin sytynestettä on olemassa ja varmasti syttyy alta ja päältä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.02.2011 - 20:16

Päältäpäin ei se niin vaikeaa ole kun vähän harjoittelee ja palaa huomattavasti puhtaanmin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.02.2011 - 20:23

Altapäin se on se vanha hyvä tyyli ollut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.02.2011 - 20:35

En yleensä sytyttele tulipesiä, mieheni on meillä se sytyttelyvastaava. Kynttilöitä tänäänkin olen sytyttänyt, mutta en polta kuitenkaan molemmista päistä...

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 25.02.2011 - 21:24

Tuohet pesään, tuli perään ja puut päälle. Vaikka jotkut sanovatkin että pitäisi päältä sytyttää.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.02.2011 - 00:06

Alta, ei se muuten minulla syty.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.02.2011 - 12:09

Päältä sytyttäminen on paras ja oikea tapa, mutta se vaatii kuivat puut ja hyvät sytykkeet. Ei sanomalehti ole hyvä sytytysaine vaan tuohi, kananmunakennot ja muut vastaavat. Ja sen sytykkeen päälle voi laittaa pari pientä puuta, kyllä se siitä syttyy.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.02.2011 - 13:59

Luin jostain tämän tavan sytyttää takka ja totesin sen hyväksi.
Sytytä takka

Päältä sytyttäminen on paras tapa lähes kaikissa tulisijoissa, mutta on aina syytä noudattaa tulisijan valmistajan antamia ohjeita. Päältä sytyttäessä sytykkeiden lämmön vaikutuksesta kaasuuntuvat puun ainesosat leimahtavat ja lähes kaikki mikä kaasuuntuu myös palaa.

• tarkista että tuhka on poistettu ja pelti on auki
• lado puut vaakatasoon siten, että palamisilma pääsee kiertämään pilkkeiden välistä
• aseta isot puut alle, pienemmät päälle ja ylimmäksi sytykkeet
• jätä vapaata tilaa vähintään kolmasosa tulipesän korkeudesta
• huolehdi, että huoneeseen tulee riittävästi korvausilmaa •

Lähde: Hengitysliitto Heli, Polta puuta puhtaasti kampanja
www.kotiplussa.fi/sisusta/po...uta-oikein

Eli päältä olen sytytellyt tämän tiedon jälkeen..

Lähteet:
Googletin ja etsin tämän sivun käsiini, eli lainattua tekstiä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.02.2011 - 22:24

Oikea termi lienee, että välistä: mökkisaunan pesään alle pari puuta, sitten sytykkeitä ja pari puuta päälle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.02.2011 - 09:03

Sisältä eli alta lähinnä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.02.2011 - 11:47

Minä sieltä alta sytytän, minusta se tuli syttyy ja palaa paremmin niin tehtynä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 01.03.2011 - 23:06

Takkaan pistän puut pystyyn,ja laitan sanomalehden sisälle tuohta,ja keskelle puitten väliin tämän sytykkeen..ja hyvin syttyy..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.03.2011 - 13:27

Sytytän päältä, tottakai.
Kysyit miksi, kukaan ei ole siihen vielä vastannut. Minäpä kerron.
Kun sytyttää päältä, niin silloin polttaa käytännössä (lähes)kaiken puusta vapautuneen kaasun. Päältä sytyttäminen on siis energiatehokasta, ja bonuksena tuleekin sitten tärkeä asia. Ei synny päästöjä, kun ne samat kaasut ovatkin niitä haitallisia päästöjä. Alta sytyttämällä hukataan energiaa ja samalla aiheutetaan paljon päästöjä. Nämä puusta lämmön vaikutuksesta vapautuneet kaasut, pyrolyysikaasut, ovat joko puhdasta energiaa tai sitten haitallisia päästöjä. Tulen tekijä valitsee toimintatavallaan kumpaa haluaa: energiaa vai päästöjä. Hyvä teko vai paha teko (ympäristön kannalta)? Toistaiseksi voimme polttaa käytänössä miten sattuu, mutta perinteinen altasytyttäminen ja muutenkin huono polttaminen johtaa siihen, että joka piipun päähän vaaditaan pian päästömittaukset ja kalliit suodattimet. Tuo on asia mitä kannattaa välttää kaikin keinoin. Päältä sytyttäminen johtaa sellaiselle polulle, että em. uhkakuvat ovat tarpeettomia, kun käyttäjät ymmärtävät hyvän polttotavan merkityksen. Nyt on korkea aika heittää menneisyyden toimintatavat romukoppaan. Googlaamalla löytyy paljon tietoa, kokeile vaikka sytytä puut päältä tai sytytä oikein.