Mikä on nestemäinen linssi ja mitä sillä tehdään tulevaisuudessa?

Avainsanat: linssi neste

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 21.02.2011 - 09:46

lääkäreillekkin siitä apua,
nestemäinen linssi näkee ihon alle:
www.tiede.fi/uutiset/4205/ne..._ihon_alle

Kysyjän kommentti

Juuri tätä vastausta hain, kiitos.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 21.02.2011 - 09:23

Hyvää huomenta Mariaana!

Varioptic ja Seiko ovat iskeneet voimansa yhteen aikomuksenaan valmistaa tämän vuoden kolmannelta neljännekseltä lähtien puoli miljoonaa muuntuvaa nestetäytteistä linssiä mobiilimarkkinoiden käyttöön. Onnistuessaan hankkeella on suuri vaikutus kamerapuhelinten kehitykseen. Nestemäisen linssin etuna on jatkuvasti säätyvä tarkennus olemattomalla virrankulutuksella ja täysin äänettömästi. Samalla tarkennuslinssimodulin koko ja valmistuskustannukset pienenevät. Nestemäinen linssi koostuu kahden suoran linssin väliin vangituista vesi- ja öljykerroksesta, joiden välisen rajapinnan muotoa säädellään sähkövirran avulla veteen synnytettävän sähköstaattisen paineen avulla.

Nestemäisen linssin tarjoama kuvanlaatu on vielä hieman kysymysmerkki, mutta nykyisille noin viiden megapikselin kamerapuhelinkennoille sen pitäisi tarjota lähes täydellinen linssin kaarevuus. Nestemäisen linssin optiset vääristymät syntyvät lähes ainoastaan molekyylitasolla ja optisen läpäisevyydenkin pitäisi haastaa Carl-Zeissin kaltaisen korkeatasoiset optiikat. Ongelmia saattaa syntyä kuvakennojen tason kasvaessa, sillä samalla ne vaativat lisää valoa, joka taasen tarkoittaa suurempia linssejä. Suurempien nestemäisten linssien viholliseksi muodostuu painovoima, joka aiheuttaa linssin kaareen vääristymiä. Tekniikan kehittymisen toivotaan tuovan ratkaisun tähän ongelmaan.

Niin tai näin, nestemäisellä tarkennusoptiikalla varustettuja kamerapuhelimia saattaa alkaa ilmestyä markkinoille ensi vuoden puolella. Olettaen nestemäisten linssien tarjoavan parannusta kamerapuhelinten optisiin laatuongelmiin, täytyy toivoa hartaasti myös kuvakennojen valmistajien keskittyvän tuotteidensa laadun parantamiseen, sillä hyvä optiikka yksin heikkolaatuisen kennon kanssa ei tee autuaaksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.02.2011 - 09:26

www.tekniikkatalous.fi/tk/ar....ece,tässä yritin laittaa linkin ,onnistuinko.

Lisätty: 21.02.2011 - 09:54

No kyllä mie nyt jotain mokasin,kun sitä sivua ei löytynytkään mitä yritin linkittää,kyllä mie oon sitten tolavana.

Lähteet:
omapää,puupää

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.02.2011 - 10:07

Jospa sillä näkis pintaa syvemmälle niin pintakiiltoporukka olis kusessa!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.02.2011 - 14:02

Ihon alle sillä näkeepi

www.tiede.fi/uutiset/4205/ne..._ihon_alle

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.02.2011 - 17:26

Voi hyvänen hetki. kun luulin ajatuksena että olisi jokin uusi silmälasi systeemi. Tiputettaisiin tippa silmään ja toiseen . Näkis ja olisi helpot lasit.Niin minä kuvittelin kyssärin ja tuli mieleeni. Jotenkin silmälasimarkkinoille helppoa kaipaileepi.Aina lasit huurussa. Piilolasit ei kaikille sovi .

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.02.2011 - 17:32

Kyllä minäkin silmiin sen yhdistin, kuvittelin, että se on hyytelömäinen linssi, joka laitetaan kaihileikkauksessa silmään. Ojaan meni että rytisi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.02.2011 - 21:01

Minullakin tuli ensimmäisenä mieleen..jotkut silmiin laitettavat linssit.
Kyllä se on lääkäreiden käyttämä..millä näkee ihon alle..aika ihmeellinen linssi.
Kaikkea uutta ihmeelistä sitä nykyään kuulee..

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 23.02.2011 - 20:47

Huh, jälleen tulee sellaista tietoa että omat päähän pätkähdykset kaatuivat välittömästi. Pitäisi ilmeisesti lukemaan lehtiä hieman tiuhempaan tahtiin, niin pysyisi ajantasalla siitä mitä mökin ulkopuolella tapahtuu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.02.2011 - 23:42

Silmäjuttua ajattelin, mutta mehtään meni arvaukseni.