Voiko sadetta tehdä ja tapahtuuko sellaista jossain?

Avainsanat: keino sade

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 18.02.2011 - 23:37

Kyllä ne väittää, että voi ja että näin olisi jo tehty
www.hiukkastieto.fi/node/128
yle.fi/saa/kysy_saasta_ja_sa...10154.html
www.tiede.fi/kysy_asiantunti...tta_tehda_

Kysyjän kommentti

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 18.02.2011 - 23:12

Aku Ankassa ainakin voi. :D mutta en kyllä usko että oikeesti pystyis..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.02.2011 - 08:47

Jostain kerran lukaisin että keinosadetta tehdään jos vettä on lähellä.Sadetetaanhan viljelyksiä nytkin.
Vai tarkoitiko että vesikin olisi keino sellaista. En ole kuullut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.02.2011 - 09:03

Sadetanssijat tanssii niin kauan,että alkaa satamaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.02.2011 - 09:55

Fred Astaire ja Gene Kelly saivat sateen aikaiseksi ja tanssivat sitten. On siitä laulukin "I'm Singin' in the Rain".

www.youtube.com/watch?v=rmCpOKtN8ME

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.02.2011 - 09:56

En sitä tiedä saadaanko tehtyä, mutta mielessäni pyörii juttu, että Moskovan Olympiakisojen aikaan
ne hajoitti pilvet , että vettä ei sataisi. Onko totta vai tarua, tiedä sitä en.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.02.2011 - 11:06

fi.wikipedia.org/wiki/Sadetanssi

en tiedä onnistuuko, mutta jotkut vanhat kansat uskovat...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.02.2011 - 14:27

Ehkä se onnistuisi sadetanssilla, mutta Kiinassa sitä tehdään näin:

Odotettavissa hopeakuuroja – säät ihmisen armoilla Pekingissä
(07.08.2008 klo 10.20)
Tärveleekö sade Pekingin olympialaisten avajaiset? Kysymys on huolettanut kisaisäntiä jo pitkään, ja ymmärrän heitä, kun muistelen vaikkapa yleisurheilun vuoden 2005 MM-kisojen vesittyneitä kaatosadeavajaisia Helsingin olympiastadionilla. Mutta kiinalaisilla on uhkaavaa sadetta vastaan kultaakin kalliimpi vippaskonsti.

Pekingin ympäristöön on perustettu noin kaksikymmentä tukikohtaa, joista erityisen sateentekijän koulutuksen saaneet talonpojat ampuvat raketinheittimillä ja ilmatorjuntatykeillä hopeajodidia lähestyviin sadepilviin. Hopeajodidi kasvattaa pisaroita, tekee ne raskaiksi ja laukaisee sateen hyvissä ajoin ennen pilvien saapumista Pekingiin. Lisäksi säänmuokkauskemikaaleja voidaan vielä sirotella pilviin lentokoneista.

Kiinassa keinotekoinen ”hopeasade” on ollut arkipäivää jo pitkään. Itse asiassa, tänä kesänä keinosadetta on näin kisojen alla tehty nimenomaan Pekingiin, jotta se puhdistaisi kaupungin saastunutta ilmaa. Keinosadetta on Kiinassa käytetty myös helleaalloissa kärvistelleiden suurkaupunkien, kuten Shanghain, viilentämiseen sekä taistelussa sinileväesiintymiä vastaan.

Tärkein syy sateentekoon on kuitenkin ollut kuivuuden torjunta. Pohjois-Kiinaa on vuosikausia piinannut ankara kuivuus, joka vaikuttaa olevan ilmastonmuutoksen myötä pahenemassa. Seudun järvet, joet ja kaivot kuivuvat, Gobin autiomaa laajenee ja viljasadot heikkenevät. Siksi talonpojat ovat tarttuneet aseisiin.

Kiinalla onkin maailman mahtavin sateentekoarmeija, johon kuuluu noin 1 500 säänmuokkauksen ammattilaista, 37 000 koulutettua talonpoikaa, 7 000 tykkiä, 5 000 raketinheitintä ja 30 lentokonetta miehistöineen. Kalustoa myös käytetään sumeilematta – joka vuosi.

Mutta, haloo, onko kemiallinen sateenteko ihan järkevää?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.02.2011 - 00:11

Meillä on sellanen vehje kun tulee puutarhaletkun päähän. Sillä ainakin onnistuu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 23.02.2011 - 15:32

Voi toki: pistää sulan päähänsä, ulisee ja hyppii puolialastomana tuolla pihalla, niin kas, jo alkaa naapurin kuivalle kasvimaalle sataa kummasti kosteuttavaa voimaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.02.2011 - 10:54

ei sitä tyhjästä voi tehdä, vettä pitää olla läsnä muodossa tai toisessa

yleisin "sateenteko tapa" on kylvää tiivistymisytimiä (tavallisimmin hopeajodia) pilviin ja tällä konstilla nopeuttaa/aikaistaa luonollista kehitystä, saada sade alkamaan aikaisemmin siinä paikassa jossa pilvet sattuvat olemaan, tavoitteena voi myös olla pilvien 'sadattaminen' kuiviksi ennenkuin tulevat paikkaa johon sadetta ei kaivata

yhden sortin sateentekona voidaan pitää myös lumitykkien käyttöä

sateenteon hallitsemisella olisi hyvinkin laajaa käyttöä hyvinkin monella alalla, mm. maanviljelys-, liikenne- , strateginen sodankäynti jne. , mutta merkittävän tuloksen saavuttamiseksi tarvittavat energiamäärät ovat niin valtavia että vaikka periaatteessa homma on ollut hanskassa jo vuosikymmeniä niin kustannussyistä käytännön sovellukset taitavat jäädä aika vähäisiksi ....