Jos viettäisit viikon huhtikuisessa Pariisissa, mihin tutustuisit?

Avainsanat: pariisi hutikuu

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 18.02.2011 - 14:34

Louvre ja Sacré-Coeur , sekä sopiva määrä bistroja niiden väliltä

kaikki nuo jo ennenkin nähtyjä, mutta niistä riittää aihetta useampaankin retkeen

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 18.02.2011 - 15:08

Champs-Elysées –valtakatu, Riemukaari, Eiffel & Notre dame, siellä on vaikka mitä..
Rakkauden täytteinen kaupunki...

Lisätty: 18.02.2011 - 15:09

plaza.fi/matkalaukku/ulkomaa...a-kaunotar

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.02.2011 - 16:24

Pariisi rakkauden kaupunki. Olisihan siellä katseltavaa mummolle uuvuksiin saakka.
Eifel-torni, joka on Pariisin symboli. Notre Damen katedraali, Riemukaari, Ranskan puolesta taistelleille,
Pere-Lachaisen hautausmaa ei ehkä romantiinen, mutta voisi siitä ympäriston kanssa tehdä sen
romanttisen ja lopuksi Versailles`n palatsi, joka on yksi Euroopan suurimmista ja hienommista paikoista.
Ja jospa sieltä löytyisi se romanttinen tyylikäa harmaahiuksinen liituraitainen herrasmies seuraksi niin
olisin viettänyt elämäi yhden romanttisemman matkan.
No unelmia saa olla ja pitääkin olla.

Lisätty: 19.02.2011 - 09:22

Vahinko kaksi kertaa ja suru itse ei voi poistaa tässä vaiheessa toista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.02.2011 - 16:24

Pariisi rakkauden kaupunki. Olisihan siellä katseltavaa mummolle uuvuksiin saakka.
Eifel-torni, joka on Pariisin symboli. Notre Damen katedraali, Riemukaari, Ranskan puolesta taistelleille,
Pere-Lachaisen hautausmaa ei ehkä romantiinen, mutta voisi siitä ympäriston kanssa tehdä sen
romanttisen ja lopuksi Versailles`n palatsi, joka on yksi Euroopan suurimmista ja hienommista paikoista.
Ja jospa sieltä löytyisi se romanttinen tyylikäa harmaahiuksinen liituraitainen herrasmies seuraksi niin
olisin viettänyt elämäi yhden romanttisemman matkan.
No unelmia saa olla ja pitääkin olla.

Lisätty: 19.02.2011 - 09:21

Miki tämä onkaksi kertaa täällä mystinen juttu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.02.2011 - 16:40

Pariisi on minulle, kuin avoin kirja. Pitäisi aloittaa ihan alusta ja tutustua kaikkiin tärkeimpiin paikkoihin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.02.2011 - 16:59

En tiiä kovin paikkoja Pariisissa mutta Eiffel-torni on sellainen paikka jossa kyllä joskus vielä haluan käydä!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.02.2011 - 18:59

Haluaisin käydä niissä kaikissa historiallisissa kohteissa ja niissä ihanissa kahviloissa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.02.2011 - 19:13

Ehkä jokunen nähtävyys kuten Eiffel-torni ja Sacre-Coeur, lisäksi vanhankaupungin vanhoja kortteleita ja istuskelua ihanissa pikku kahviloissa........

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.02.2011 - 23:15

Shoppailu mahollisuuksiin, museoihin... En tiiä kaikkeen!! : DD
Olisin niin innoissani et menisin varmasti kattomaan eiffel-tornia : )
Suunnittelisin varmaa sekunttikellon kanssa ajan missä olen missäkin mihin aikaan : ))
Olisin hirveen innoissani! < 33

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.02.2011 - 14:36

"Valon kaupunki" Pariisi on jo kauan ollut maailman suosituin matkailukohde. Sen asema monien kansainvälisten järjestöjen pääpaikkana sekä taloudellisen, poliittisen ja matkailullisen elämän keskuksena on tehnyt siitä yhden maailman tärkeimmistä kaupungeista. Se on tunnettu kauniista arkkitehtuuristaan, puistokaduistaan ja museoidensa runsaudesta. Monet rakennukset ovat hyvin vanhoja. Kadut ovat, leveitä puistokatuja lukuun ottamatta, yleensä kapeita ja niitä reunustavat kaupat ja pikkuliikkeet.

Pariisin tärkeimmät nähtävyydet keskittyvät ydinkeskustaan. Kaupungin sydämessä Île de la Citén saarella sijaitsevat Notre Damen katedraali (Notre-Dame de Paris), kirkko Sainte-Chapelle, oikeuspalatsi (Palais de Justice de Paris) sekä Pariisin vanhin sairaala Hôtel-Dieu. Muista Pariisin kirkoista tärkeimpiä ovat Saint-Germain-des-Prés, Montmartren Sacré-Coeur, Saint-Sulpice, Saint-Eustache ja La Madeleine.

Louvre taidekokoelmineen on itseoikeutetusti Pariisin palatseista tunnetuin. Se on toiminut taidemuseona vuodesta 1791. Muita palatseja ovat Palais-Royal, presidentin virka-asunto Palais de l'Élysée, parlamentti Palais-Bourbon, Palais du Luxembourg ja 1900 maailmannäyttelyyn rakennettu Petit Palais. Napoleonin hauta sijaitsee Invalidikirkossa Hôtel des Invalides'ssa. Pääkatu Avenue des Champs-Élysées kulkee kahden aukion välillä: Place Charles de Gaullen ja Place de la Concorden, joista edellisellä kohoaa Riemukaari ja jälkimmäisellä Luxorin obeliski. Lukemattomista museoista on Louvren lisäksi mainittava taidemuseo Musée d'Orsay, nykytaiteen museo Centre Georges-Pompidou, Musée du Montparnasse, keskiaikaisen taiteen museo Musée de Cluny sekä Musée Picasso.

Pariisin maamerkki on tietysti Eiffel-torni. Se rakennettiin maailmannäyttelyä varten vuonna 1889 ja sen huipulta on mahdollista nähdä jopa 80 kilometrin päähän. Taiteilijoiden alueina on perinteisesti pidetty Montparnassen ja Montmartren ohella Latinalaiskorttelia (Quartier Latin), jossa sijaitsevat suurmiesten hautapaikkana tunnettu Panthéon sekä Pariisin yliopiston La Sorbonnen rakennukset. Oikeastaan yliopisto on jaettu kolmeksitoista itsenäiseksi yliopistoksi, ja opiskelijoita siellä on noin 300 000.

Pariisissa on myös maailman toiseksi suurin kirjasto Bibliothèque nationale de France.

Jos lähtisin Pariisiin, niin taidemuseoihin tutustuisin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 23.02.2011 - 15:20

Kaikkeen mahdolliseen.