Minulla on matkailu-auto ja ajattelin lähteä kesällä Lappiin/P.Norjaan,mutta meillä on pieni koira?Miten tehdään,rokotukset ym ?

Vaihto-ehtona Ahvenanmaa,Viro,Saarenmaa,Liettua,Latvia,Bulgaria?Minne ehdotat?

Lisätty: 16.02.2011 - 05:07

Olisiko kivoja vinkkejä kotimaasta tai Ruotsista?Kyseessä 2 aikuista ja se pieni koira!

Avainsanat: ehkä tämä olisi kuulunut tuonne matkailun puolelle?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 16.02.2011 - 06:30

Koirien ja kissojen tuominen Norjaan

Norja noudattaa EU:n vuonna 2004 voimaan astuneita sääntöjä lemmikkieläinten maahantuonnista. EU:n sisällä noudatetaan yhtenäisiä sääntöjä koirien, kissojen ja frettien tuonnissa.

Koiria ja kissoja saa tuoda Norjaan, jos seuraavat ehdot on täytetty:

*
Eläin on merkitty joko sirulla tai tatuoinnilla. Vain FECAVA tai ISO-standardi hyväksytään.
*
Eläimellä on oltava valtuutetun eläinlääkärin myöntämä EU:n lemmikkieläinpassi.
*
Eläimellä on oltava voimassaoleva raivotautirokotus (inaktivoidulla rokotteella).
*
Eläin on saanut eläinlääkäriltä käsittelyn heisimatoa vastaan aikaisintaan 10 päivää ennen tuontia Norjaan. Käsittely on toistettava viimeistään 7 päivän kuluessa maahantuontipäivästä, ja se on merkittävä passiin.
*
Eläimen raivotautivasta-aineiden määrä on mitattava verikokeella 120–365 päivää edellisen raivotautirokotuksen jälkeen. Kokeen tuloksen on oltava luettavissa hyväksytyn laboratorion myöntämässä todistuksessa, jonka mukaan eläimellä on vasta-aineita vähintään 0,5 KY/ml. Jotta rokotustodistus pysyy voimassa, omistajan on huolehdittava siitä, että eläin rokotetaan uudelleen vesikauhua vastaan rokotevalmistajan antamien aikasuositusten mukaisesti

riippuu varmaankin ihan ajasta ,kuin pitkä lomanne on ....mut jos tuosta nyt menet tallinaan niin sieltähän aukee koko eurooppa....voitte kiertää vaikka kaikki noi paikat ,jotka mainitsit .....hauskaa reissuu on se sit ...minne vaan... :)

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 16.02.2011 - 08:15

eviran sivuilta löytyy sääntöjä lemmikin kanssa matkustamiseen :
www.evira.fi/portal/fi/elaim...-alueelle/
www.evira.fi/portal/fi/elaim..._kissasta/

aikamoinen homma rokotuksissa ja säännöissä lemmikkieläinten kanssa matkustamisessa ulkomaille mennessä ja takaisin tullessa.
Fiina-koiraa olen autoiluttanut vain kotimaan rajojen sisällä. rokotukset aina kunnossa eläinlääkärin hoitamina määräajoin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.02.2011 - 09:23

www.koirat.com/uutiset/koira...uomioon_42

alhaalla on tuo lemmikkieläinpassi...

www.elainlaakariin.fi/koiran...rokotukset

tässä rokotuksista

Kun alat suunnitella matkustamista koirasi kanssa ulkomaille, selvittele jo hyvissä ajoin mitkä ovat kyseisen maan vaatimukset. Tarkista eläinlääkäriltäsi, että koiran rokotukset täyttävät kunkin maan viranomaisten tarpeet. Koira saattaa tarvita esimerkiksi todistuksen vasta-ainemäärityksestä, jossa todetaan, että sillä on veressään riittävästi vasta-aineita rabiekselle.

Koiran rokotukset ja tuontimääräykset tulee tarkistaa ennen ulkomaille matkustamista.

Joihinkin maihin mennessä suositellaan otettavaksi leptospiroosirokote. Myös loiskannat ovat eri maissa erilaisia, ja loislääkityksestä esimerkiksi heisimatoja vastaan tarvitaan joitain rajanylityksiä varten todistus. Koiran rokotukset, tunnistusmerkintä (mikrosiru) ja muut lääkitykset merkitään lemmikkieläinpassiin, jonka voi ostaa eläinlääkäriltä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.02.2011 - 09:33

Johan on paljon temppuja tehtävä, ennen kuin voi lemmikkinsä otaa mukaan matkalle. Helpompi lienee jättää hoitolaan siksi aikaa kun matkustelee ulkomaille..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.02.2011 - 10:34

MIten tehdään rokotukset?-Eläinlääkärillä hoituu...
Paperisotaan oletkin jo saanut oivat ohjeet.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.02.2011 - 14:00

Suomesta löydät helposti paljon oppaita, aloittaa voi vaikka näistä:
www.mihin.fi/mihin/map
www.karavaanarit.fi/
Leirintäalueet Suomessa: www.camping.fi/template_page...&sua=2
www.caravan-lehti.fi/leirintaopas/
www.karavaanarit.fi/leirinta...fc-alueet/

Norja-FAQ: www.kolumbus.fi/matti.gronro...jafaq.html
Norja virallinen sivusto Suomessa: www.norja.fi/Travel/
Vuononorja: www.fjordnorway.com/no/
Norjan leirintäalueet: www.camping.no/zpinnorge.html
Makupalat www.makupalat.fi/Categories....a06a15e9a2

Ruotsin matkailun virallinen verkkosivusto www.visitsweden.com/ruotsi/
Makupalat www.makupalat.fi/Categories....4dfdf9696c

Lisätty: 16.02.2011 - 16:23

Lisään Norjasta vielä pari hyvää sivua:
www.visitnorway.com/en/Stori...ut-Norway/
Kansalliset Turistitiet: www.nasjonaleturistveger.no

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.02.2011 - 15:05

Eläinlääkäri neuvoo sinua parhaiten.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 20.02.2011 - 20:07

Kannattaa kysyä eläinlääkäriltä asiasta. Tulee varmaa tietoa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.07.2011 - 14:11

Ei kannata luottaa siihen, että eläinlääkäri tietäisi. Me luotettiin, eikä saatu koiraa mukaan reissulle. Ilmoitettiin lääkärille jo puoltoista viikkoa etukäteen ennen toimenpiteitä, että ollaan menossa Norjaan ja hän sanoi tietävänsä mitä tarvittiin.

Koirallamme oli raivotautirokotus valmiina, otettiin mikrosiru (65 €), EU-passi (20 €) ja vasta-ainetesti 75 €. Vasta-ainetestin tuloksen saaminen kesti kuukauden ja vasta-aineita oli riittävästi. MUTTA...

Meidän olisi pitänyt ottaa ensin mikrosiru, tämän jälkeen rokotus, sitten verikoe vasta-ainetestiin aikaisintaan 4 kk:n päästä rokotuksesta. Kysyin Eviralta syytä tuohon järjestykseen ja mikrosiru pitää olla ensin, jotta rokote voidaan yhdistää siihen koiraan (=mikrosiruun).

Vaikka sata kertaa luimme noi Eviran sivut, niin ei ymmärretty, että se järjestys on noin tarkkaa.

Ymmärsimme Eviran sivuilta myös, että ekinokokkilääkitys tulee antaa Norjan puolella eläinlääkärin valvonnassa ennen kuin palaamme Suomeen (myös eläinlääkärimme sanoi näin olevan), vaikka koira onkin ollut aiemmin vain Suomessa. Kysyin tästäkin Eviralta suoraan ja lääkitystä ei tarvitse antaa.

Koiran vienti Norjaan: www.evira.fi/portal/fi/elaim...aan/norja/

Koiran tuonti Norjasta: www.evira.fi/portal/fi/elaim...ja_fretit/