Avioton lapsi,lehtolapsi.Mistä juontaa sana lehtolapsi?

Avainsanat: lehtolapsi

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 15.02.2011 - 20:10

en varmaks tiedä ,mut josko siitä ,kun on avioton lapsi niin ei ole kehdattu synnyttää missään julkisesti ja on vaan rakennettu jotku epämääräset maja jossa on synnytetty piilossa kenenkään silmiltä ....

Kysyjän kommentti

Jotain tollasta varmaan,mutta ei löytynyt selvää vastausta.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 15.02.2011 - 20:16

Suomen kielessä muita nimityksiä avioliiton ulkopuolella syntyneestä lapsesta ovat äpärä, lehtolapsi ja huorilapsi. Nimitykset ovat osin halventavia

fi.wikipedia.org/wiki/Avioton_lapsi

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.02.2011 - 20:44

Syntynyt ja tehty teillä tietymättömillä. Tutkimattomia ovat tallaajien tiet.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.02.2011 - 21:03

kaikki varmasti tiedämme,mitä muita merkityksiä on,mutta mikä on sen sanan alkuperä,etymologia...varmaan juontaa kauaksi aikaan,kun oli au-lapsi pakko päästää maailmaan jossain aitan takana,metsässä,koivuhaassa yms.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.02.2011 - 22:19

Olisiko saatettu alkuun lehdossa kesäaikana - mene ja tiedä. Onneksi nykyaikana ollaan päästy näistä nimityksistä, on ollut varmasti monella "lehtolapsella" rankkaa, sillä lapsihan sen synnin joutui suurelta osin kantamaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.02.2011 - 08:56

Alku ja loppu jossain epämääräisessä, lehdon tapaisessa paikassa!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.02.2011 - 10:25

Toffee laittoi nimityksiä joita jossain joskus kuullut toisten ilkkuvan . Itselläni oli isä.Ennen oli varmaan aika traumaattista kuunneltavaa.Jäänyt elinikäin trauma huuteluista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.02.2011 - 15:23

Isä oli minullakin vaikka tutustuin häneen vasta olessani yli 20 v. Muistaakseni kukaan ei nimitellyt minua.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.02.2011 - 16:34

Luin pappa4 vastauksen ja melkein kyyneleet nousivat silmiini, niin kauniisti hän on osannut tähän vastata. Sen jälkeen en halua sanoa muuta kuin, että lehtolapsenkin elämä on päätetty jossain
niillä tutkimattomilla teillä ja nimi on meidän antama, elämän on antanut Luoja.

Lisätty: 16.02.2011 - 16:44

i

Lähteet:
Alkusysäys papan vastauksesta, loppu omaa ajatusta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.02.2011 - 15:08

Avioton lapsi on termi, jolla viitataan avioliiton ulkopuolella syntyneeseen lapseen, jonka vanhemmat eivät olleet keskenään naimisissa. Lyhyempänä termiä käytetään muodossa au-lapsi.
Avioliiton ulkopuolella syntyneillä lapsilla on ollut heikko asema monessa eurooppalaisessa, myös suomalaisessa yhteiskunnassa vielä 1900-luvun alussa. Joissakin kulttuureissa aviottomiin lapsiin suhtaudutaan edelleen halveksivasti, jopa vihamielisesti. Muinaisaikoina au-lapset on ajoittain jopa surmattu jo vastasyntyneinä. Kristinusko kieltää lasten surmaamisen, mutta kristillisenä aikana monet naiset ovat joutuneet toisinaan synnyttämään luvattomat lapsensa salaa ja tappamaan nämä välttyäkseen itse vainolta. Keskiajalla aatelinenkin saattoi olla äpärä, jos hänen isänsä oli aatelinen mutta oli tunnustanut lapsensa. Silloin hänen aatelisvaakunassaan oli niin sanottu bastardijänne.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 20.02.2011 - 19:45

On tuo liiankin tuttu termi. Sen merkityksen tuntee ja tietää parhaiten sydämessään ja sanoiksi sitä ei osaa pukea.