Pieni kevätmatka Euroopassa. Mitä suosittelet ja miksi?

Huhtikuussa...Barcelona kiehtoo ainakin. En ole siellä käynyt.

Lisätty: 14.02.2011 - 11:21

Kiitokset tähänastisista vinkeistä. Todellakin kaupunkiloma, maximissaan 4 yötä. Lissabon ja Barcelona kiehtovat. Istanbulkin jossain vaiheessa, mutta ei tänä tulevana keväänä. Vilna ei missään tapauksessa. Prahassa olimme viime juhannuksena joten ei sinne tänä vuonna.

Lisätty: 14.02.2011 - 14:48

Kiitoksia edelleenkin. Roomassa olen ollut huhtikuulla ja sinne voi mennä uudelleen. Vatikaani oli niin mielenkiintoinen maailma. Vieläkin vaan kallellaan Barceloonaan, kiitos Justukselle.

Avainsanat: vihje matka

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 14.02.2011 - 09:40

Prahan Kevät, vai jokos olet siellä monesti pistäytynyt ja lomaillut.
Lissabon on myös yksi lemppareistani. Vaikea valinta ja vaikea suositella.
Kaikki kaupungit kiehtovat ja jokainen omalla tavallaan viehättävä.
Kuin myös Barcelonakin.

Kysyjän kommentti

Kiitos vastauksista. Nyt on jo Malta mielessä...

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 14.02.2011 - 09:38

pienellä kevätmatkalla tarkoitat todennäköisesti kaupunkilomaa

huhtikuussa kevät on parhaimmillaan keski- ja etelä Euroopan paikoissa

siitä joukosta omia suosikkejani ovat Barcelona ja Lissabon, mutta vaihtoehtojakin löytyy sille joka haluaa uusia kultuurikokemuksia, onkos mieleen tullut sellaiset paikat kuin Istanbul ja Bukarest, esimerkiksi ....

valperi-ontheroad.blogspot.c...resti.html

Lisätty: 14.02.2011 - 10:20

tai miksipä ei vaikka Vilna, valinnanvaraa on .....

Vappu Vilnassa näytti tältä

rajavartija.blogspot.com/200...lnaan.html

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.02.2011 - 09:38

Ehdottaisin kyllä Lissabonia, mutta vaikea sanoa kun ei tiedä ikää eikä mitään harrastuksista.
Barcelona on nuorison suosiossa, joillekin ihan ok.
Jos pitää musiikista, on Lissabonissa mahdollisuus tutustua fado-musiikkiin. Livenä se on erilaista kun levyiltä kuunneltuna ja ne fadon esittäjät jotka tulevat Suomeenkin konsertoimaan, eivät esitä alkupeätistä fadoa. Lissabon on kaunis kaupunki ja myös turvallisempi kuin Barcelona.

Lisätty: 14.02.2011 - 11:16

Vilna on myös "kestosuosikkini", en vain aina viitsis sitä mainostaa! Menossa Vilnaan huhtikuussa heti vaalien jälkeen... Vilnassa en ole ollut vielä keväällä vaan lokakuussa 3 krt, joulukuussa 2 krt, maaliskuussa 1 krt. Siitä kaupungista löytyy jokaiselle jotakin (paitsi nyte i ehkä välttämättä pienille lapsille). Edullisuus on hyvä pointti myös.

Lisätty: 14.02.2011 - 15:14

Voi kyllä unohtaa tallinnat ja tukholmat, minä unohdan itse myös Rooman, sillä en pidä siitä kaupungista.
"Prahan kevät".... sekin on hyvä.
Barcelonassa on pakko varoa varkaita... no joku sanoo että kaikkialla mutta tuossa kaupungissa ovat tosi ammattinsa osaavia. Itseäni ei ole kyllä siellä ryöstetty. Ihan mikä vaan kaupunki on ok, loppujen lopuksi ja etenkin nuo pienemmät kaupungit (Ljubljana, Bryssel..se ei ole tosin pieni mutta viehättävä. Sen verarn lisään että jos ei ole koskaan käynyt Vilnassa, voi ajatella sen olevan kuin Tallinna tai Riika mutta se on ihan toista. Itse ne ole itäorientointunut lainkaan mutta Vilnaan ihastuin kertaheitolla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.02.2011 - 09:42

itse tykkäisin budabesti,pariisi,praha .....kävis kyl tallinakin tai tuhkolma , nyt kun viimeinkin sain passini uusittua niin tuo tallinna kutsuis , kun sinne ei tarvii lentää ... ei noihin muihinkaan , mut nopein on lento ...jos ois vaan muutaman päivän reissus ...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.02.2011 - 09:56

Barcelona on aina paikallaan,suht.lähellä ja tarpeeksi kaukana.Lämmintä piisaa jo ja paljon nähtävää,kiva ja rento paikka.Suosikki-paikka ;-)

Lisätty: 14.02.2011 - 16:55

Omia kokemuksia Barcelasta:
Aivan upea Museu Maritim,jossa katsaus kistoriaan ja upea varmasti 5D-virtuaaliesitys,Picasso-museo jo rakennuksena hieno vanhaakin vanhemmassa rakennuksessa keskellä La Riberassa;Barri Goticissa(goottilainen kortteli)jka BCNn kuuluisimman kadun halkaisema vanhakaupunki on Euroopan laajimpia ja sopusuhtaisimpia keskiaikaisia ydinalueita,joissa todella on elämää.Ihmisey asuvat.elävät ,kuivattavat pyykkejä katujen yli,on ravintolaa.viini-ja tapaspaikkaa.Satoja kapeita idyllisiä kujia,paljon käsityöläispajoja yms.yms. -Katnsuu hankkia ennen matkaa opaskirja esim.WSOYn kaupunkikirjat.Netistä löytyy tietoo..tutustua niihin,riippuen kauanko olet,tehdä tavallaan lista mitä haluaa nähdä.Lähellä ovat saavutettavaissa kiavt stadit Girona,rauhallinen vaihtoehto Barcan hyörinälle sekä lumoava luostari Montserrat,myös rannikolla Sitges,Tarragona, Salou
<joka n.tunnin matka päässä beach,myös BCNssä oma beach.Koko kaupunki on yhtä suurta Gaudi-museota kaikki Gaudia,lyhtypylväät ja puistonpenkit,upeeta.Kysy mitä haluat,olen aika monta kertaa oleskellut eri vuodenaikoina,vastaan mitä kykenen.Aina innostunut BCNstä. TYKKÄÄN..ehkä huhtikuussa sinne päin :-O Katsotaan quizas?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.02.2011 - 10:45

Minä suosittelen Itävaltaa ja siellä tietenkin Wieniä.En ole käynyt ulkomailla paitsi Viipurissa ja itävalta on unelmieni maa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.02.2011 - 11:14

Jos et ole aiemmin käynyt, niin suosittelen Jugend-tyylin Metropolia Riikaa. Kaunista katseltavaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.02.2011 - 11:37

Roomaan huhtikuun loppupuolella: lämmintä, ei kovin paljoa turisteja, joten lähestulkoon jonottamatta pääsee esim. Vatikaanin museoon jne., roomalaiset eivät vielä turistikauden uuvuttamia...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.02.2011 - 11:42

Barcelonassa on paljon nähtävää.

Barcelonassa on lukuisia niin sanotun katalonialaisen modernistityylin rakennuksia. Modernistityyli on paikallinen vastine art noveau- ja jugendstil-tyyleille. Suuntauksen syntymiseen ja kehitykseen ovat vaikuttaneet useat arkkitehdit, mutta kuuluisimpia ovat Antoni Gaudín luomukset. Kaupungin tunnetuin maamerkki on arkkitehti Antoni Gaudín 1800-luvun lopulla suunnittelema, yhä rakenteilla oleva Sagrada Família, katolinen temppeli. Gaudí suunnitteli myös Parc Güellin puistokompleksin.
Barcelonan vanhakaupunki (Ciutat Vella) on Euroopan suurimpia keskiaikaisia keskustoja, ja siellä sijaitsee muun muassa Barcelonan goottilainen katedraali. Vanhakaupunki jakautuu useampaan eri naapurustoon, kuten Barri Gòtic, Raval ja Born. Barceloneta on ensimmäinen vanhan keskustan ulkopuolelle rakennettu kaupunginosa. Eixamplen eli laajennusosan rakentaminen alkoi 1850-luvulla. Gràcia ja monet muut ympäröivät pienet kaupungit liitettiin laajentuvaan Barcelonaan 1800-luvun loppupuolella, mutta ne ovat osittain säilyttäneet oman pikkukaupunkimaisen rakenteensa. 1950- ja 1960-luvuilla kaupunki kasvoi nopeasti muualta Espanjasta tulleen siirtolaisuuden ansiosta, ja sinne rakennettiin uusia lähiömäisiä kerrostaloalueita, kuten La Mina ja Poble Nou.
Sagrada Famílian ja keskustan keskiaikaisten osien lisäksi Barcelonan tärkeimpiin nähtävyyksiin kuuluvat muun muassa Palau de la Música Catalana, Montjuïcin kukkula kaupungin eteläpuolella, länsipuolella sijaitseva Tibidabovuori huvipuistoineen ja kirkkoineen, Plaça Catalunyalta venesatamaan johtava La Ramblan kävelykatu sekä venesataman tuntumassa sijaitseva rantakatu, Passeig Marítim.
Historiallisten rakennusten lisäksi Barcelonassa on mielenkiintoista nykyarkkitehtuuria.
Montjuïcin rinteillä kohoaa myös kansallispalatsi, Palau Nacional, jonka ympärille on rakennettu messukeskus, Fira de Barcelona, jossa käy vuosittain erilaisissa kansainvälisissä messutapahtumissa jopa 3,5 miljoonaa vierailijaa.
Montjuïcissa on vuoden 1936 Barcelonan peruuntuneita olympialaisia varten rakennettu urheiluareena Estadi Olímpic Lluís Companys. Vuoden 1992 toteutuneita olympialaisia varten toteuteut rakennukset, kuten Palau Sant Jordi, (arkkitehti Arata Isozaki) 1990 kattavat suuren osan Montjuïcin rinteistä, ja stadionin edustalla kohoava valkoinen televistintäantenni (arkkitehti Santiago Calatrava) on yksi Barcelonan tunnusmerkeistä.
Espanjalainen kylä (Poble Espanyol) on Montjuïcin olympiastadionin laidalla sijaitseva, muurien ympäröimä kauppa- ja ravintolakompleksi, jonka tekee erityiseksi se, että nimensä mukaisesti muurien sisältä löytyy muun muassa pienoismalleja Espanjan eri alueiden tärkeimmistä nähtävyyksistä. Tämä muurien ympäröimä ”kylä” on jaettu pieniin kujiin, joiden varsilla olevat rakennukset on nekin rakennettu maan eri osien rakennustyylien ominaispiirteitä jäljitellen.
Museoista tärkeimpiä ovat Barcelonan arkeologinen museo, Picasso-museo sekä vuonna 2004 täysin restauroitu tiedekeskus (Museu de la Ciència). Lisäksi kaupungissa on paljon pieniä museoita, joista kenties erikoisimpia ovat suklaamuseo ja hologrammimuseo.
Barcelonassa on Güellin puiston lisäksi lukuisia muita puistoalueita, joista merkittävimpiä ovat Barcelonan keskuspuisto Parc de la Ciutadella, johon kuuluu muun muassa eläintarha; Parc del Laberint Hortan kaupunginosassa sekä Montjuïcin puistoalueet, niistä erityisesti kaktuspuisto.
[muokkaa]

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.02.2011 - 12:21

Jos minä lähtisin lähtisin Budabestiin..

www.tjareborg.fi/flex-budapest

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.02.2011 - 14:08

Valintani olisi Itävalta ja Wien - Tonavan rannoille (muutama ? linkki tueksi)
www.google.fi/search?hl=fi&a...l=&oq=
Meno-paluulento15.04.2011 jetzt nur: 212,48 € (vilkaisin)
www.fluege.de/flight/encodes...325509baa7
Kaupunki ja sen nähtävyydet on loputtomat ja mahtavat
www.lomamatkailija.com/wien.php
www.kerstinullrich.de/Oester...en-map.jpg
Ikävä-kyllä googlen kuvausauto ei ole ajellut siellä, mutta valokuvia kartalla on tuhansia
maps.google.fi/maps?q=Wien,+...CCUQ8gEwAA
Jos aikaa on, niin käynti Nationalpark Donau-Auen
www.donauauen.at/?area=home tai
Neusiedler See -järven rannalla käynti (n. 60 km Wienistä)
Itse olin silloin (auto+teltta) leirintäalueella Donaupark Camping Tulln
maps.google.fi/maps?q=Wien,+...h&z=16
www.campingtulln.at/e/ vieressä oikealla on maauimala "Aubad"
Hieno pyörätie palveluineen, seuraa Tanavan rantaa "Am Hafen"

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 14.02.2011 - 18:45

Alkukeväästä on hyvä vierailla Etelä-Euroopan kohteissa, joissa on kesällä liian kuuma: Gibraltar, Lissabon, Barcelona, Nizza, Monaco, Firenze, Rooma, Ateena, ...
Jos lähtee johonkin isoon kaupunkiin alle viikoksi, kannattaa laatia sellainen matkasuunnitelma, ettei yritäkään ehtiä nähdä kaikkea, vaan jättää suosiolla nähtävää seuraavalle kerrallekin, muuten aika kuluu kiirellä metrosta toiseen juoksemiseen ja loman jälkeen on vain väsyneempi, kuin ennen lomaa eikä mitään ehtinyt nähdä kunnolla. Yksi kohde päivässä ja loppu aika rentoa katukahviloissa istuskelua, niin lyhyempikin loma tuntuu lomalta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 15.02.2011 - 15:29

Jos pienesti valuuttaa, niin tuo Eesti tuossa tarjoaa kaikkea mukavaa mahdollista.Jos taas rahavarat sallii pidemmälle matkustamisen, suosittelen ilman muuta Espanjaa.Barcelona on upea, mutta nykyisin kai aika kallis paikka.Ja nuorison valtaama... Mutta toivottavasti löydät mieleisen matkan ja eikö parasta olekin se lähteminen?Meni sitten minne paikaan tahansa :)

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 20.02.2011 - 18:42

Olen aina pitänyt laulusta Portugalin huhtikuu. Sinne tai sitten Hollantiin joka on niitä tulppaaneja tulvillaan.