Onko koivun tuulenpesät rauhoitettuja? Haluaisin sellaisen vitriiniin ihailtavakseni. Taitavat kuitenkin sopia paremmin luontoon.

Avainsanat: tuulenpesä

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 06.02.2011 - 16:39

ei tietääkseni, sehän yhdenlainen 'sairaus' koivuilla ja aika yleinen

"Koivuntuulenpesän aiheuttaa alkeellinen kotelosieni. Sienen erittämät yhdisteet saavat aikaan kasvuhäiriöitä ja silmunmuodostusta isäntäkasvissa. Eri koivulajeille on olemassa omat tuulenpesäsienensä. Tuulenpesät ovat monivuotisia. Tuulenpesiä esiintyy koko maassa."

www.metla.fi/metinfo/metsien...betu-n.htm

valperi.blogspot.com/2007/10...npesi.html

Lisätty: 07.02.2011 - 17:46

tässäpä yksi samanlaisen idean saanut

myllykylanperhe.blogspot.com...npesa.html

Kysyjän kommentti

Kiitti Valperi vinkeistä. Taidanpa katsella ympärilleni metsässä, jos vaikka löydän jostain alhaalta tai kaadetusta puusta tuon ihailemani tuulenpesän.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 06.02.2011 - 17:17

Taitaa olla nätimpi luonnossa uskoisin...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.02.2011 - 17:52

Sienisauraus muistaakseni. Kyllä niitä ottaa voi . Jos onnistuu oleen matalalla tai kaadetussa puussa.Eihän se kuulu jokamiesoikeuteen joten olehan varuillasi.Itse joskus otin enkä pitänyt siitä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 06.02.2011 - 18:10

Aika risukasahan se on kotona hyllyssä, mutta makunsa kullakin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.02.2011 - 01:07

Minäkin ottaisin tuulen pesän koristeeksi. Maalaisin sen valkoiseksi tai hopeavärillä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.02.2011 - 02:04

minulla on pieni tuulenpesä parvekkeella. Taitaa olla viime syksyltä. Mikäköhän syksyn myräkkä olisi ollut kun oli tuulenpesän puusta pudottanut kävelytien varteen, siitä minä sen nappasin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 07.02.2011 - 12:55

No joo, voihan sen ottaa, kunhan ensin puhdistaa sen kunnolla mahdollisista eliöistä. Taitaa kuivua sisätiloissa ja onko edes kaunis.... kuuluu kyllä paremminkin luontoon. Jos ottaisin, laittaisin sen kyllä jonnekin ulos.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 09.02.2011 - 12:38

Kaunis koriste, laita vain.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.02.2011 - 10:46

Olen joskus kuullut, että tuulenpesäpuut pitäisi kaataa ja polttaa, ettei tauti leviäisi. Sen jälkeen en ole moisia ihaillut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 16.02.2011 - 20:16

Taitaa olla puussa jokin sienitauti.Vieläpä helposti leviävä? Nättejä kyllä ovat, mutta mahtavatkohan näyttää kauniilta muualla, kuin puussa? Toivon, ettet putoa tuulenpesää alas hakiessasi...