-m-
Kysytty: 03.02.2011 - 19:42

Miten pitkään leivontahiiva vaikuttaa...?

Eli jos normaaliin puolen litran taikinaan käyttää sen yhden palan hiivaa, niin miten iso taikinasta voisi tulla? Jos antaa nousta taikinan koko yön niin nouseeko se vielä uunissa lisää?

Avainsanat: hiiva

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 03.02.2011 - 19:46

Valmiiksi alustettu taikina saa nousta lämpimässä, vedottomassa paikassa tilavuudeltaan kaksinkertaiseksi. Taikina on kohonnut tarpeeksi, kun siihen sormella painettaessa jää kuoppa. Kohonneesta taikinasta hierotaan ilmakuplat pois ja taikina saa levätä 5 min. ennen leivonnaisiksi muotoilua.

heimeleivotaan.fi/Tiesitko/H...allahyvaa/

Lisätty: 03.02.2011 - 19:54

mutta jos et ehdi leipoa valmiiksi illalla ja haluat yön yli taikinaa säilyttää, säilytä se viileässä, muuten hiiva jatkaa toimintaansa yön yli, taikina happanee, ja taikina on käyttökelvoton. ellet sitten ole tekemäsä hapanleipää ja siihen juurta.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 03.02.2011 - 20:09

Ihan palisanterilla presiis hyvä ohje, mutta en minä kyllä esimerkiksi pullatainaani jätttäisi yön yli.
saattaahan se onnistuakin, en ole koskaan kokeillut, enkä nähnyt kenenkään tekevän niin.
Mutta kertahan se voisi olla ensimmäinenkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.02.2011 - 21:36

1 pala / 1 pussi puolen litran taikinaan..
Itse leivon aina samaan syssyyn kaikki, en oikein usko onnistuvan myöhemmin...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.02.2011 - 23:05

Olen joskus tehnyt niin että nousseesta taikinasta vainnvanut uudestaan ja leiponut peltiin ja kylmään.Aamulla paistanut. Mutta parasta tulee kun yhteen pötköön leipoo ja sitten paistaa.Palisanteri antoi hyvän neuvon.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.02.2011 - 08:20

Kyllä Palisanteri tietää ja antoi hyvät ohjeet meidän kaikkien puolesta. Jos annat taikinasi nousta yön yli ja ajattelet, että uunissa nousee lisää niin pilalla on silloin kyllä koko homma.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.02.2011 - 20:28

Kyllä palisanteri antoi ihan hyvät ohjeet..
Jos haluat välttämättä illasta alustaa taikinan,niin laita jääkaappiin kun ei nouse kylmässä,ja otat aamulla lämpöseen nousemaan..en tiedä miten onnistuu..mutta voihan kokeilla.

Itse kun teen pullataikinan.laitan kulhon lämpöiseen veteen nousemaan..nousee ihan hetkessä.