Saako liian löysiä perinteisen suksia mitenkään luistamaan ?

Ostin suksipaketin ja elämäni ensimmääset, jäläkehen päin vasta sain tietää suksieen jäykkyyksistä.
Joskus hiihtäny puusuksilla.
Suomen mieshiihto uuteen nousuun !

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 04.02.2011 - 10:20

Kyllähän kaikkiin saa luistoa .Minä likkana kuljin kynttilän pätkät taskussa ja siitä sivallin silloin tällöin puusuksiini. Ei tuota ongelmaa minulla ole esiintynyt ,mieheni on ostanut ja testannut sukseni sen jälkeen kun hänet tapasin.Kyllä suksilla ihan kiva mennä muutenkin kun kovaa.Näkee paremmin maisemia ja nautinto parempi. Hapenottokkin silloin parempi. Kunto kun nousee pikkuhiljaa sitten tekee tietenkin kovempivauhtisia suksiakin mielli.Vedä parafiinit pohjaan ja pitoa pienelle aluelle. Kokeile kuinka toimii .Jos pidossa puutetta ,lisää sitä.Jos hiihdät luistelua niin parafiinit pohjaan.Jokaisen täytyy testata itselle sopivaksi .Onhan suksissa suuria eroja, mutta ostettu mikä ostettu.

Lisätty: 04.02.2011 - 16:15

Kyllähän tuo neuvo auttaa.Mitä putte kertoilee.Auttoi tietenkin puisiin sivakoihin.Lasikuitusivakat on muotoon liimattu,joten ei niihin.

Lisätty: 05.02.2011 - 10:24

Pitoaluetta kun laitetaan suksenpohjaan,sitä täytyy myös osata ladulla, oikeella hiihtotekniikalla käyttää. Ei muuten toimi.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 03.02.2011 - 19:30

Jos liian jäykissä suksissa ei ole pitoa, niin liian löysistä suksista puuttuu luisto.
Liian löysien suksien vikaa voi korjailla niin, että käyttää normaalia lyhyempää voidealuetta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 03.02.2011 - 21:21

www.peimarinlatujapolku.net/...me/hiihto/

tässä hoito ohjetta

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.02.2011 - 11:22

Ennenvanhaan (50-luvulla) puusuksia "säädettiin" eripaksuisilla puukalikoilla, siten että vastakkain sidottujen suksien väliin laitettiin se puukalikka siteiden kohdalle. Siten suksia pakolla taivutettiin käyremmiksi (jäykemmiksi), jotta siteen kohta ei painuisi maahan, kun ikää ja painoa oli tullut lisää.
Temppu vaatii kyllä aikaa, eli sukset oli aina kesän ajan sidottuina, jolloin suurempi ilmankosteuskin ehkä auttoi asiaa. Ainakin kuviteltiin sen auttavan ?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.02.2011 - 17:16

No nyt ymmärrän mikisi isänikin kalikoi sukset kesäksi ja talvella kiversi kärjet sellaisella telinellä.
Olivat uunin pankolla sen ajan. terva ja kynttilähän se minun ja Bongarin luistoaine oli, joten en osaa muuta suositella. Milloin lipsuivat sitten, että meni enempi taaksepäin kuin eteenpäin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 04.02.2011 - 23:40

Minä muistan ikuisesti,kun appiukko opetti tuon puten neuvon..Kyllä silloin aina niin tehtiin..kapula kesällä välissä....Se oli sitä hyvää entistä aikaa,kun piti laittaa pitoa ja luistoa..Nyt on sukset mitä ei muka tarvi voidella..minulla ainakin lipsuu..pitäisiköhän painoa olla vähän ennemmän.