Kaikki tieto ko.kohteesta Marseille on tervetullutta !

Avainsanat: marseille ranska

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Paras vastaus

Vastattu: 01.02.2009 - 13:28

Marseille on kaupunki Rhône-joen suulla Etelä-Ranskassa Välimeren rannalla. Sen asukasluku on noin 825 000 (2005), esikaupunkialueet mukaan luettuna asukasmäärä on 1,5 miljoonaa. Marseille on Ranskan toiseksi suurin kaupunki ja sen metropolialue Ranskan kolmanneksi suurin. Marseille on myös Bouches-du-Rhônen departementin ja Provence-Alpes-Côte d'Azurin alueen (région) pääkaupunki. Kaupunki on huomattava turistikohde.

Marseillessa on yli 50 km rantaviivaa. Se koostuu 16 kunnallishallintoalueesta ja 111 kaupunginosasta (quartiers). Kaupungin Le Panier -kukkulan päällä on Ranskan vanhin ja samanniminen kortteli. Kaupungin itäosassa sijaitsevat calanquet eli jyrkät kalkkikivikalliot, jotka ovat rauhoitettua aluetta ja kaupungin tärkeimpiä turistikohteita. Marseillessa sijaitsee vuonna 1893 rakennettu La Major -katedraali sekä pyhiinvaelluskirkko Notre-Dame-de-la-Garde vuodelta 1864.

Ensimmäinen yliopisto perustettiin vuonna 1409. Marignanessa sijaitsee Marseillen kansainvälinen lentokenttä.

Marseille on Ranskan vanhin kaupunki. Seutu oli todennäköisesti foinikialaisten hallussa, kunnes Phocaeasta (nykyisen Turkin alueella) tulleet kreikkalaiset perustivat n. 600 eaa. Massalia-nimisen (Μασσαλία) siirtokunnan nykyisen Marseillen paikalle. Kivinen lahti (nykyinen Vieux Port) tarjosi suojaa sen aikaisille laivoille. Massalia oli pitkään Gallian kreikkalaisen kulttuurin pääkaupunki. Sieltä oli kotoisin myös kuuluisa tutkimusretkeilijä Pytheas. Vuonna 49 eaa. Rooman valtakunta valloitti sen ja kaupungin nimeksi tuli Massilia. Marseille itsenäistyi vuonna 1218. Ranska valloitti kaupungin 1481.

Kaupungissa on konepaja- ja koneteollisuutta, telakoita, öljynjalostamo sekä Ranskan tärkein ja Välimeren suurin satama.

1970- ja 1980-luvun kriisivuosien jälkeen, jolloin kaupungin asukasluku väheni miljoonasta 800 000:een, Ranskan valtio, Marseille'n kaupunki, Provence-Alpes-Côte d'Azurin alue sekä Bouche-du-Rhônen departementti päättivät vuonna 1995 aloittaa Euroméditerranée-projektin, jonka päämäärä on yhdistää Eurooppa ja Välimeri sekä tehdä Marseillesta Välimeren pääkaupunki. Projekti perustuu kaupungin kunnostamiseen ja sen taloudelliseen kehitykseen. Rakennustyöt käsittävät alueita Saint-Charles, La Joliette, Belle de Mai, Saint-Jean ja Arenc ja jatkuvat aina vuoteen 2050 asti.

Marseillen satama on kaupungin tunnetuin nähtävyys. Sen eteläpuolella 150 m:n korkeudella sijaitsee pyhiinvaelluskirkko Notre-Dame-de-la-Garde. Sataman vastakkaisella puolella levittäytyy Le Panierin vanhakaupunki. Satamasta alkaa myös kaupungin pääkatu, La Canebière, jonka toisessa päässä kohoaa uusgoottilaistyylinen kirkko Saint-Vincent-De-Paul. Kirkko sijaitsee Stalingradin aukiolla, josta alkaa upea Longchampin bulevardi. Katu päättyy samannimiseen 1800-luvulla rakennettuun Le Palais de Longchamp -palatsiin, joka nykyään toimii kuvataidemuseona. Muita tunnettuja katuja ovat Rue de Paradis, Rue de Rome sekä Avenue du Prado, joka johtaa kaupungin suosituimmille rannoille.

Kaupungin itäosassa sijaitsevat calanquet eli jyrkät merenlahdet. Yli 500 m korkeat valkoiset kalliorotkot päätyvät äkkijyrkästi mereen muodostaen merenlahtia, joihin voi tutustua parhaiten veneellä. Marseillesta itään kohti Cassis'n kaupunkia alkaa noin 20 km pitkä ja karu rantaviiva. Ensimmäisinä ovat vuorossa merenlahdet Sormiou ja Morgiou, joiden pienet kalastajakylät ovat vailla sähköä tai juoksevaa vettä. Seuraavaksi tulevat Sugiton, Cassis ja lopuksi En-Vau, joka on merenlahdista kaunein ja vaikuttavin.

Muita nähtävyyhksiä ovat pittoreski satamakylä L'Estaque Länsi-Marseillessa luonnonvaraisine rantoineen sekä saaret If ja Frioul noin 15 minuutin venematkan päässä pääsatamasta. Ifin saarella sijaitsee myös Monte Criston tarinasta tuttu linna Château d'If, joka rakennettiin vuonna 1531. Laivoja saarille lähtee pääsatamasta päivittäin.

Marseilleta on teoksissaan käsitellyt paljon mm. kaupungista kotoisin oleva kirjailija ja elokuvaohjaaja Marcel Pagnol niin Marseille-trilogiassaan, kolmen Vieux port -satamaan sijoittuvan elokuvan sarjassaan kuin omaelämäkerrallisissa kirjoissaan.

Sijainti: 43°17′51″N, 5°22′38″E
Valtio: Ranska
Alue (région): Provence-Alpes-Côte d'Azur
Perustamisvuosi: 600 eaa.
Väkiluku: 826 700 (2005)
Pinta-ala: 240,62 km²
Väestötiheys: 3 361 as./km²
Korkeus: -
Kaupunginjohtaja: Jean-Claude Gaudin (UMP)

Siinä on vähän tietoa. Toivottavasti riittää.