Mitä Luther teki vanhassa Wartburgissa?

Avainsanat: uskon puhdistus luther

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 27.01.2011 - 11:21

Lyhyesti vastaten käänsi Uuden Testamentin Kreikan kielestä Saksan kieliseksi vuonna 1522 syyskuussa.
Kääntäminen tapahtui 11 vikkossa, kun taas VT kääntäminen vei aikaa avustajineen 12 vuotta.

Olikin mielenkiintoinen lukea Martti Lutherista, joten kirjoitan tätä hieman pisempään.
Luterilaisuus syntyi 1500-luvulla. Martti Luther syntyi 10.11.1483 ja kuoli 18.2.1546 oli sekä pappi
että teologi.
1517 Martti Luther julkaisi kuuluisat 95 teesiänsä Wittenbergin linnan kirkon edessä.(tai väitettään).
1520 paavi julisti Lutherin kirkonkiroukseen. Luther poltti pannajulistuksensa roviolla.
"Tässä seison, enkä muuta voi!" Mitä Luther ei oikeasti sanonut.
1521 keisari Kaarle V kutsui Lutherin puolustamaan oppiaan Wormsin valtiopäiville.
Vaaliruhtinas Fredrik Viisas "sieppasi" Lutherin turvaan Wartburgin linnaan.
Sillon vuonna 1522 syyskuussa valmistui Uusi Testamentti Saksaksi 11 viikossa, käännettynä Kreikan kielestä. Tämä tapahtui Wartburgin linnassa ja samalla vaihtui Saksan kieli jumalanpalveluskieleksi latinan tilalle.
Martti Luther halusi palauttaa katolisen kirkon opin Raamatun mukaiseksi. Halusi poistaa ankaran Jumalan armolliseksi Jumalaksi.
Suomeksi uusi Testamentti ilmestyi Mikael Agrigolalta 1548 Amund Laurinpojan kirjapainosta 718 sivuisena niteenä.
Täydellinen saksankielinen Raamattu ilmestyi 1534.

Lähteet:
googlesta haettu

Kysyjän kommentti

Kyllä pakoli vainoojiaan.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 27.01.2011 - 09:30

hän piileskeli tuntemattomana ja oli poissa valokeilasta, sekä kamppaili tuona aikana myös itse Saatanan kanssa:
www.luther.de/fi/leben/wartburg.html

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.01.2011 - 10:14

Minä veikkaan, että ajeli kaksitahtisella autolla. Toisen tahdin antoi Luther ja toisen Saatana. Silloin lausuttiin Wartburg autojen syntysanat, vaikka tuotanto alkoi paljon myöhemmin.

Wartburg oli Eisenachissa, Saksan demokraattisesa tasavallassa VEB IFA-Kombinat PKW Karl-Marx-Stadtin VEB Automobilwerk Eisenach-tehtaan valmistama automerkki. Auton erikoisuuksia oli sen kaksitahtimoottori.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.01.2011 - 10:29

Oli siellä pakoretkellä.
Ei ollut autotehtaassa töissä kuitenkaan!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.01.2011 - 10:30

eipä osannut Junker Jörg autolla ajella (ei niitä liiemmälti ollutkaan) mutta aikansa kuluksi saksansi uuden testamentin kreikan kielestä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.01.2011 - 11:27

www.suol.fi/raamattunet/luthuskp.html

Luther pelastui, vaikka hän oli sekä kirkon että valtion kirouksessa?