Oletko koskaan leiponut itse ruisleipää? Sain taikinanjuurta ja nyt on eka oma ruislimppu juuri uunista ulos nostettuna!

Avainsanat: ruisleipää omin käsin

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 26.01.2011 - 20:08

Olen tehnyt leipäkoneella Myllärin Ruisleipäseoksesta..siinä on taikinajuuri mukana...Ihan sopivan hapanta tulee..ja hyvin tuntuu maistuvan...itselleni ja toisille.
Äiti teki aikanaan ruisleivän itselle ja naapureillekin..Oli iso taikinatiinu missä valmisti tämän taikinan..Tuli kerralla noin 10 limppua..

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Ida
Vastattu: 26.01.2011 - 20:15

Varmasti tuli hyvää. Ja ihan itse väänsin taikinan. Onnea uudelle ekalle ruisleivälle ja sen leipojalle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.01.2011 - 20:44

Onnea vaan ruisleivälle, tiedä vaikka innostut useinminkin tekemään...
Itse olen vuosia sitten leiponut paljon juuresta ystävänkakkua, jossain varmaan resepti viäläkin luuraa...tuhansien reseptien joukossa...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.01.2011 - 20:54

Kyllä monet vuodet leivoin pirkka ruisjauhoista aina 4limppua ja tulikin hyvän hapanta. Sain ysrtävältäni juuren hän oli äidiltään saanut 40v,tta siitten.Sitten yhtenä kesänä en viitsinyt leipoa ja siinä juurikin katosi. Omaleipoma leipä on hyvän hapanta ja rukiista.Mutta kyllä olen kaupasta löytänyt kunnon ruisleipää on lahtelaisten pullapoikien ruisleipä ja hyvää. Sitä metsästän kaupoista .K kaupat myy sitä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.01.2011 - 04:59

Mummuni kanssa pikkutyttönä leivottiin leipäsiä ja pullaa. Kyllä kotitekoinen ruisleipä on sitä parasta leipää, siinä kalpenee Vaasat ja Fazerit.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.01.2011 - 08:03

en ole ruislimppua leiponut, mutta tavallista ruisleipää tai ruissämpylöitä, juuren kanssa tai ilman. taikinajuuren voi tehdä myös itse.
Urjalan taikayössä asuessa oli tosihyvä varaava leivinuuni-takkayhdistelmä. siellä oli hyvä paistaa kaikenlaiset herkut.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.01.2011 - 10:04

Syön kyllä ja maukkaaksi olen todennut. Leipomiset jätän muiden tehtäväksi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.01.2011 - 10:25

Olenpa hyvinkin, vuosikymmeniä opettelein sen taidon eli "vanhaan" taikinajuureen tehtiin taikina ja leivottiin leiviksi. En enää osaisi ihan noin vaan mutta muistan kyllä miten se prosessi meni. Taikinatiinun pohjalla oli hieman edellisen leipomisen jäljiltä kuurta ja siihen laitettiin uusi taikina muhimaan. Hyvää se leipä oli, kunnon jauhot eli ei kauapsta ostetut.
Nykyään en voi ruisleipää syödä mutta jotenkin se maku on säilynyt mielessä, sen leivän tuoksukin oli houkutteleva. Muovipussi pilaa leivän kuin leivän.
Maalla meillä on leivinuuni mutta leipää ei tule itse tehtyä kovinkaan usein.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.01.2011 - 12:06

sattuipas -ostin eilen ruisleipään tarkoitetun jauhopussin. lisätään vesi ja hiiva.
muistan kun mammalla oli juuri isossa puusaavissa köökissä porisemassa. siitä tuli hyviä leipäsiä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 28.01.2011 - 01:35

Se on hirveän hyvää, mutta kun on työläs tehdä, niin en ole viitsinyt hommaan ruveta.