olen kasvissyöjä, mistä saisin b12-vitamiinia vai saanko muualta kuin pillereistä

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Ida
Vastattu: 25.01.2011 - 01:09

Vaaraksi on liha sekä porkkana, mutta tuolla vähän tietoa:
www.betolvex.fi/b12-vitamiin...3godP0xtHg

Lähteet:
googlettamalla tietoa

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 25.01.2011 - 08:08

Puoli litraa maitoa päivässä riittää tyydyttämään aikuisen henkilön B12-vitamiinin tarpeen
Piikki pyllyyn jos ei imeydy!
kaksplus.fi/keskustelu/pluss...in-puutos/

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.01.2011 - 08:59

fi.wikipedia.org/wiki/B12-vitamiini

Sekaravinnon syöjä saa B12-vitamiinia eläinperäisestä ravinnosta, kuten lihasta, kananmunasta, maitotuotteista ja kalasta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.01.2011 - 09:17

Joillain ihmisillä ei imeydy tuo vitamiini niillä on silloin anemiaa aina.Silloin kannattaa käydä lääkärin vastaanotolla puhumassa asiasta.
Sillä on tehtävä verisolujen muodostuksessa ja punasolujen kehityksessä.Siihen voi liittyä hermostooireita ja limakalvomuutoksia.Mistä saa on maksa,munuaiset,kala,ja liha-parhaitalähteitä.
Yksipuolista kasvisruokaa syötäessä voi puutosta tulla jos ei johdu imeytys häiriöstä kuten edellä mainitsin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.01.2011 - 10:02

Ko. vitamiinia saa normaalisti syövä ruoasta, sitä tarvitaan äärimmäisen vähän. Puutteellista ravintoa kuten pelkkiä kasviksia syövä kärsii kyllä tuonkin tarpeellisen vitamiinin puutteesta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.01.2011 - 16:10

Monipuolisesta ruokavaliosta, ehkä kannattaa vielä harkita sitä lihansyöntiä, muuten saa ikuisen anemian.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 26.01.2011 - 11:19

Ehkä sinun on syytä varmistaa vitamiininsaantisi napsimalla pillereitä purkista.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.01.2011 - 17:08

ikäihmiset joilla ei kaikki enää toimi ok, saavat B12 piikkinä, et ole ikääsi kertonut.