Mikä saa aikaan sen, että sataa alijäähtynyttä vettä?

Aikamoista kiusaa tekee ainkain autoilijoille.

Avainsanat: alijäähtynyt vesi

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 23.01.2011 - 21:38

pahimmillaan tuo ilmiö on silloin kun lämpimämmistä ilmakerroksista sataa vettä pinnoille (maa, rakennukset ja vaikkapa auto) joiden lämpötila on selvästi pakkasen puolella. Silloin noille pinnoille osuessaan pisarat jäätyvät kovaksi (teräs/musta) jääksi.

muitakin tilanteita on :

Jäätyminen

on veden muuttumista nestemäisestä kiinteäksi. Puhdas vesi jäätyy normaali-ilmanpaineessa 0 °C:ssa, mutta jos vesi on liikkumattomana eikä siinä ole kiteytymiskeskuksia, saattaa tapahtua useiden asteiden alijäähtyminen ennen jäätymisen alkamista. Paineen lisäys alentaa jäätymispistettä. Jäätymisessä vapautuu huomattava määrä lämpöä, joka taas sitoutuu jään sulaessa. Suolaisen meriveden jäätymispiste on alimmillaan -4 °C. - Icing

Jäätävä tihku

on pakkasella esiintyvä sateen muoto, jossa sadepisarat ovat pieniä alle 0,1 mm, ja ne ovat alijäähtyneessä tilassa. Tämä tarkoittaa sitä, että veden lämpötila pisaroissa on jäätymispisteen alapuolella, mutta edelleen veden olomuodossa. Kun tällaiset pisarat kohtaavat kiinteän pinnan ne jäätyvät välittömästi muodostaen liukkaan jääkuoren kohteeseensa. Maanpinnalle kertyvää jäätä kutsutaan iljanteeksi. Jäätävässä sateessa pisarakoko on tihkupisaroita suurempi.

ilmatieteenlaitos.fi/ilmakeh...dInitial=J

Lisätty: 24.01.2011 - 11:05

silloin kun sitä kylmää tai jopa alijäähtynyttä vettä sataa kadulle, jonka lämpötila on muutamia asteita pakkasen puolella, lopputulos on tämän näköinen ...

valperi.blogspot.com/2010/12...a-jaa.html

_

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 23.01.2011 - 21:33

Pintajännitys pitää niitä nestemäisinä; niinpä törmätessään ne jäätyvät heti ja aiheuttavat jäätämistä.

Lähteet:
fi.wikipedia.org/wiki/Alij%C...A4htyminen

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.01.2011 - 09:53

Ei lisättävää valperin vastaukseen. Se on täydellinen taas kertaalleen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.01.2011 - 18:21

www.tiede.fi/keskustelut/vie...;view=next

vielä keskustelupalsta lisää...

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 25.01.2011 - 00:27

Eilen tuota ilmiötä kirosin kun ajelin pienellä kilpurillani. Meinasi lasi jäätyä heti välittömästi. Sitten älysin kääntää lämmön tuulilasista muualle, ei niin pahasti jäätynyt enää.