Minkälaisia olivat ns, visiittikortit ja millä vuosikymmenillä ne olivat suosittuja?

Avainsanat: visiittikortit

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 23.01.2011 - 17:30

Visiittikortti oli kortti, johon oli liimattu potrettikuva koko perheestä ja myös perheen tärkeä lemmikki oli yleensä kuvassa mukana. Tällainen kortti vietiin kyläilypaikkaan tuliaisena ja isäntäväki puolestaan liimasi sen albumiin jota pidettiin esillä ja vieraiden selailtavana. Näin saatettiin kertoa muillekin, ketä juuri tässä kodissa oli vieraisilla käynyt. Kortissa olevat kuvat olivat ammattilaisen ottamia ja niitä saatettiin ottaa useammanlaisia ja tietysti uuden perhenjäsenen ilmaantuessa maailmaan, oli valokuvaajalla käynti itsestään selvä.
Visiittikortit olivat käytössä 1860-1920-luvulla ja parhaillaan on Pohjois-Pohjanmaan museossa esillä näyttely, jossa on erityisesti sellaisia visiittikortteja, joissa perheen lemmikki -yleensä koira- on mukana.

Kysyjän kommentti

Kiitos Tuutikki, niissä oli tosiaan usein koira ja pylväs tuntomerkkeinä.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 23.01.2011 - 14:29

1860-luvulta 1920-luvulle niitä muistaakseni harrastettiin. Ne olivat sellaisia "käyntikortteja" joissa oli oma kuva ja niitä annettiin tuliaisena vieraisilla käytäessä.

Lisätty: 23.01.2011 - 14:32

Yleisin visiittikortin koko oli 10 x 6,2 cm. Valokuva siis kiinnitettiin pahvikortille. Vissiitikorttien isäksi tituleerataan herraa nimeltä André Adolphe Disdéri.

Lisätty: 23.01.2011 - 14:34

Parhaillaan on täällä Oulussa näytillä visiittikortteja, teemalla lemmikit visiittikorteissa. Linkki artikkeliin jossa kerrotaan lisää: www.verkkouutiset.fi/index.p...;Itemid=31

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.01.2011 - 14:33

"Visiittikorttien, carte-de-visite, valmistuksen aloitti ranskalainen valokuvaaja André Adolphe Eugène Disdéri (1819–1889) vuoden 1854 lopulla. Nimi viittaa silloin yleisten nimikorttien kokoon, sillä visiittikortti oli valokuva, joka oli liimattu tukevalle 2 1/2” x 4” (64x102 mm) kartongille. Disdéri ja visiittikortit tulivat kuuluisiksi, kun keisari Napoleon III valokuvautti itsensä Disdérin ateljeessa 1859. Suomeen uutuus tuli vuonna 1860. Visiittikortit olivat hyvin yleisiä ja kortteja vaihdettiin tuttavien kesken. Entisaikoina talon eteisessä saattoi myös olla erityinen malja, johon vierailija sai jättää visiittikorttinsa. "

Kabinettikuvat yleistyivät Suomessa 1870-luvulla.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.01.2011 - 08:53

Niitä käytettiin 1880-luvulla ja vielä 1990-luvun alkupuoliskolla, aina tuonne 1930-luvulle asti. Näin mm. Pohjanmaalla ja eri puolilla maata olevissa kartanoissa. Tutut henkilöt ovat niistä kertoneet.
Kun seudulle tuli uusi asukas, pariskunta kävi visiitillä "sopivien" naapureiden luona eli esittäytymässä, jättivät visiittkorttinsa. Visiitti oli lyhyt, eli noin vartin pituinen käytännössä. Myöhemmin oli sitten hieman pidempiä vierailuja kutsusta.

Lisätty: 24.01.2011 - 14:26

Ei niitä toki kaikki kansalaiset käyttäneet, vaan ns. parempi väki.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.01.2011 - 09:00

Vai kortti on tarvittu visiteeraamiseen aikoinaan. Tuo oli minulle aivan uusi tuttavuus. Käyntikortteja on joskus tarvittu, mutta toisessa tarkoituksessa. Onhan meillä napsulaisilla itse kullakin oma visiteerauskortti nykyäänkin käytössä ja kuvavalikoima on mitä mahtavin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.01.2011 - 14:32

1800-luvulla käytettiin ja ihan tuossa 1900 luvun alussa oli vielä käytössä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.01.2011 - 18:40

Minulta löytyy 1800 luvun lopulta paljon näitä yksi kansiollinen.
On mieheni sukua joita hän ei todella ole nähnyt, mutta on aivan kivoja joskus katsella...

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 24.01.2011 - 23:36

Tuntuu vastaavan nykyistä käyntikorttia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 25.01.2011 - 16:45

Visiittikortteja valmistettiin Suomessa 1860-luvulta 1920-luvulle saakka. Sen jälkeen uudenlaiset valokuvat tulivat käyttöön, viimeisimpinä digitaaliset kuvat.

Ne eroavat nykyisistä valokuvista kokonsa ja viimeistelynsä osalta. Visiittikorttien koko on 64x102 mm ja kabinettikuvien koko 108x165 mm. Molemmissa valokuva liimataan yksitellen paksulle kartongille. Viimeistelynsä ansiosta nämä kortit tuntuvat tukevilta ja pysyviltä eivätkä ohuilta ja kertakäyttöisiltä. Näin ne eroavat nyt yleisesti käytössä olevista kiitoskorteista ja postikorttikokoisista valokuvista.

Visiittikortit sopivat hyvin kiitoskorteiksi häistä, valmistujaisjuhlista tai muista juhlista sekä tervehdyksiksi. Kabinettikortit sopivat hyvin muotokuviin yksittäisistä henkilöistä, ryhmäkuviin ja hääkuviin. Sekä visiittikortteja että kabinettikuvia on saatavana heti Kolmelta Kuvalta tilattavien valokuvausten yhteydessä.