Onko perheesi murkku vienyt koskaan hermosi tai polttanut päreesi?

Jos näin on päässyt käymään, kerro hauska tarina miten siitä selvisit. Kauhutarinankin voi kirjoittaa.

Avainsanat: murkku/murrosikäinen lapsi

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 22.01.2011 - 09:42

Meidän murkut polttivat päreitäni jatkuvasti, ja se vähän jatkuu vieläkin vaikka ovat 35 v ja 31 v. Meillä oli viikkoraha systeemi ja perjantaisin sen rahan saivat kun huoneensa siivosivat ensin, poika 3 viikkoa osasi sen rahan huijata eikä siivonnut huonettaan, oli aivan kauheassa kunnossa, minun viikkaamat puhtaat vaatteet pitkin lattiaa likaisten vaatteiden seurana, omenan rontteja, homehtuneita jogurttipurkkeja ja roskaa . Suutuin niin paljon ja kun koulussa oli ja minulla vapaapäivä otin isoja mustia jätesäkkejä ja kaiken hänen huoneestaan niihin laitoin, koulutarvikkeet vain jätin, huoneeseen ei jäänyt kuin huonekalut ja patja. Poika tuli koulusta ja kyseli että mitä säkkejä kuistilla on, sanoin että saat tietoosi sen hetken päästä, ja kun huoneeseensa meni niin sai tietää ja hiljaa oli pitkään siellä, hänellä meni koko ilta niitä tavaroitaan järjestäessä ja pyykkikoneen käytön hänelle opetin samana iltana myös, sen jälkeen pesi omat vaatteensa eikä latttialle enää puhtaita vaatteita heittänyt ja huoneen siivouksesta ei enää tarvinnut hänelle napista.

Lisätty: 22.01.2011 - 16:43

Minä olen tiukka ihminen, meillä pidettiin kuria, ja joskus ajattelin että olenko liian ankarakin, mutta heillä on nyt itsellä lapsia ja niillä on vieläkin kovempi kuri, kyllä saunanlauteilta on pikkuihmiset tavaroitaan säkeistä joutuneet hakemaan monesti kun eivät huoneitaan siivoa.

Kysyjän kommentti

Hieno vastaus, tästä on varmasti usealle apua. Ainakin minulle oli. Kiitos Maarit.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 22.01.2011 - 08:58

On ollut kestämistä nuorimman tyttäreni murkkujen kanssa. Elettiin joskus 1983-84 vuotta.
Läksi mitään ilmoittamatta porukan kanssa Ruotsiin, oli 2 viikkoa teillä tietymättömillä.
Ei ollut kannyköitä meillä ainakaan silloin. Arvata saattaa, että ei siinä paljon nukuttu ja kun
kävin jossain nuorisotoimistossa , minulle sanottiin vain, että tytär haluaa kokeilla siipiään.
Tapahtui Helsingissä asuessa ja tytär oli 13-14 vuotias, en tarkkaan muista.
Ei kertaakaan ilmoittanut olinpaikkaansa. Tämä on surullinen tarina, mutta totta.
Onko vanhempien kasvatus mennyt päin , niin mihin vaan ketä tästä tukistaisi.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.01.2011 - 09:10

Yksi ylitse muiden muistojen. Tyttäremme oli ensimmäinen lapsemme.Äiti ja Isä kovin nuoria. Päätin ostaa hänelle vihdoin lämpimät sukkahousut, olisi mukava maton päällä leikkiä.Tytöllä ikää 3-4vtta.
Maalla kun asutaan niin oli aamuaskareitten jäkeen tapana mennä lähelle taloa ulos, vesurilla siivoamaan risukoita.Pieneksi toviksi.Laiton lelut matolle mistä hän piti ja tyttö leikki kiltisti siinä uudet lämpöiset sukkikset jalassa. Vilkutti äitille,että mene sinä pihalle vaan.Tulen pian sisälle takaisin ja katsoin tyttöä heti tietenkin.Kummajainen oli käynyt sukkahousuissa ,olin hiljaa.Leikattu saksilla pitkät poikittaiset siivut kummaltakin puolelta ja kaksikin siivua.Kysyin kyyneleet silmissä että mitä oli tapahtunut sukkahousuille. Katos Äiti mun jalat kun on suorassa tällee, Tulee ryppyjä ja mää en tykännyt niistä. Leikkasin saksilla ne pois .Nyt niissä onkin reijät. En tykkää.Äiti äiti auta.

Lisätty: 22.01.2011 - 12:49

Olipa oiva opetus Maaritilla, kerralla oppi.Niin se pitäisikin ,mutta joskus tuntuu että keinot ei riitä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.01.2011 - 11:48

Maarit3,järjestit "kamalan" opetuksen murkuille!!Kyllä minunkin murrkku pisti aikoinaan suupielet kiristymään,mutta niitä tilanteita oli aika paljon/usein,etten just muista yhtä yksittäistä.Yläasteen aikaan vanhempain kokouksessa opettajat lohdutti,että kyllä siitä kasvaa vielä vanha ja arvokas herra,kun vuosi vuodelta rauhoittui.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.01.2011 - 17:19

Joskus kauan sitten..
Mutta ei niin pahaa riitaa jotten nauramaan ruvennutm ja siitä tuo riitakin tokeentui...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 24.01.2011 - 14:37

Ei ole muistissa mitään sellaista. Meillä oli selkeät säännöt ja kavereita sai mielihyvin tuoda kotiin, en tiedä auttoiko se.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 24.01.2011 - 23:13

Minun murkkuni oli niin kiltti ettei hän koetellut äitinsä hermoja.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.01.2011 - 06:47

Minun murkkuni oli kiltti, mutta siivous tai lähinnä siivoamattomuus oli aihe, joka sai äidin "hyppäämään pituutta". Olisi pitänyt älytä ottaa Kaimakolmosen (Maarit3) opit käyttöön.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.01.2011 - 11:45

No eipä nyt hermot ole toistaiseksi menneet. Mutta ehkä joskus on lähellä ollut. Yritän enemmänkin antaa heille lisää ajattelemisen aihetta ja eri näkökulmia asioihin.