Joskus saatetaan jonkun käskeä painua hornan tuuttiin. Missä sijaitsee hornan tuutti? Onko sillä yhteistä hornan kattilan kanssa?

Avainsanat: hornan tuutti

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 20.01.2011 - 09:19

NSESK.N mukaan helvetttiä tai perikatoa merkitsevällä sanalla ei ole vastinetta sukukielessä.
Lain amahdollisesti germaaniselta taholta ja lainan lähteeksi sopii esim. kantaskandinaaavin horna,
joka on kulma , nurkka tai sarvi.
Suomen kielen horma sana on NSESK.n mukaan ensikerran mainittu tuhonpaikan merkityksessä
Kristfrid Gananderin sanakirjasssa 1876.
Italian horno ja englannin furnace sanan vaikutuksenolevan jotenkin samaa juurta tuon horman kanssa.
Tuutti on jauhatuksen syöttälaite.
Kyllähän sitä leikkimielisesti sanotaan jollekin helposti, jos joku esim. kiusaamis-, tai härnäämis mielessä
pomisee vieressä, usein tulee sanottua "painun nyt hornan tuuttiin siitä".
Leikkimielellä sanotaan myös painu nyt alimpaan patakattilaan, en tiedä onko sanonoilla yhteyttä.

Lähteet:
Google(ESESK=nykysuomen etumologinen sanakirja)

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 20.01.2011 - 08:41

En tiedä onko kattilaa yhteistä siellä. Se on aika veikeä hornantuutti. Okohan se oikein niinkuin tötterötuuttikin. Minä menen tötterölle jos pitää mennä hornantuuttiin ,miksei voisi joutua piippuun.
Aika kivoja sanoja Suomenkielessä.Kait se lähinnä tarkoittaa, mene pois, vähän kauemmaksi. Pois silmieni alta.Ainakin hetkeksi, jokin ärsyttää. Onneksi en kuule tuota useasti. Oli ihan unehtunut sanan ,mutta aika jännä, kuiteskiin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.01.2011 - 09:34

hornantuutti on mystinen, ilmeisen ikävä, paikka jossain hyvin hyvin kaukana.
hornankattila sijaitsee mm. Niagaran putouksilla, täältä katsoen myös aika kaukana.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.01.2011 - 09:39

Hornantuutti on melkein yhtä kaukana kuin "siellä missä pippuri kasvaa". Eli kehoitetaan häipymään näkymättömiin ja kuulumattomiin, pois silmistä.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.01.2011 - 09:51

www.keittotaito.com/hornantuutti.html

ei muuta kuin paukkua väsäämään...

Hornan tuutti Mystinen, ilmeisen ikävä, paikka jossain hyvin hyvin kaukana, jonne joku aina silloin tällöin käskee...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.01.2011 - 10:57

asiaahan on laajasti pohdittu pitkään ja hartaasti, tässä yksi selittelijä

"Jos joku toivotetaan hornan tuuttiin, hänelle tulee kuumat oltavat. Hornan osat ovat kaikesta päätellen tuutti, piippu ja kattila. Tuutti on sama kuin syöttösuppilo, josta materiaali kaadetaan hornankattilaan. Sana horna tarkoittaa uunia, ja sen takana todennäköisesti on latinan fornax, tulisija, josta englannin sana "furnace" ja espanjan "horno". "

takkirauta.blogspot.com/2007...rgiaa.html

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.01.2011 - 13:20

Edellisistä vastauksista voi päätellä missä se hornan tuutti on. Meitä lähin horna lienee tuolla kauempana olevan suon takana... tai sitten käsken painua suolle uppoomaan, kun joskus harvoin satun olemaan vihainen...erittäin harvoin, joka toinen vuosi vain.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.01.2011 - 15:29

Sinne mennään ainakin soutuveneellä. Soutajana on manalan lautturi Haades. Uskoisin sen olevan Kiinassa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 20.01.2011 - 22:19

Sehän on siellä missä pippuri kasvaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 21.01.2011 - 14:48

Urbaani sanakirja: Mystinen, ilmeisen ikävä, paikka jossain hyvin kaukana?

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.01.2011 - 23:04

Se on jossakin hyvin kaukana..suutuspäissä voi sanoa painu hornantuuttiin.