Asioiden sanotaan joskus menevän päin prinkkalaa. Mutta mikä se prinkkala oikein on?

Avainsanat: prinkkala

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 20.01.2011 - 09:27

Sanonta "päin prinkkalaa" (alkuaan "päin Prinkkalan muuria") on tiettävästi syntynyt 1820-luvulla, kun joku on ajanut vaununsa säpäleiksi lähtiessään Prinkkalan talossa järjestetyistä maaherran juhlista.

Lähteet:
www.kirjastot.fi/fi-fi/tieto...lu/kysymys

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 20.01.2011 - 09:34

asiat menee päin prinkkalaa. En löytänyt suoraa selvitystä sanaa prinkkalalle, mutta oletan, että kun asiat
menee solmuun , niin ne päin prinkkalaa. Esimerkiksi voin sanoa, alkoholista puhuttaessa, että minulla ei ole ollut 5 vuoteen kunnon krapulaa, eli asiani eivät sen suhteen ole menneet päin prinkkalaa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.01.2011 - 09:40

Se on epäonnistumista. Ei ole mitään tekemisiä Prinkkalan talon kanssa varmaan...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.01.2011 - 09:49

www.kirjastot.fi/fi-fi/tieto...613085e4aa

kotikaupungistani löytyy jopa kaksi, vaikka tuo kyllä tarkoittaa todella epäonnistumista!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.01.2011 - 09:56

Prinkkala-nimeä kantaa Turussa kaksikin historiallista rakennusta; Kakskerran saaressa sijaitseva kartano (ruotsiksi Brinkhall), sekä keskustassa sijaitseva Prinkkalan talo (Brinkalahuset), jonka parvekkeelta joulurauha vuosittain julistetaan.

Sanonta "päin prinkkalaa" (alkuaan "päin Prinkkalan muuria") on tiettävästi syntynyt 1820-luvulla, kun joku on ajanut vaununsa säpäleiksi lähtiessään Prinkkalan talossa järjestetyistä maaherran juhlista.

Lisätty: 20.01.2011 - 09:58

Tämän olikin jo moni näemmä ehtinyt löytää sillaikaa kun kävin kahvilla ja etsin nämä tiedot. Mutta kertaus on opintojen äiti :-D

Lähteet:
Suomalainen paikannimikirja (Kotimaisten kielten tutkimuskeskus, 2007)

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.01.2011 - 11:39

menee päin pirnkkalaa ... oiskos voinut joskus muinoin joku heppamies kovas vauhdis mennä vaunut kolisten päin prinkkalaa , joka on voinut olla talon tai aidan seinä ... siint' tullut sanonta :)

Lähteet:
oma mielikuvitus

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.01.2011 - 13:21

Asioiden mennessä pieleen käytetään tuota sanontaa ja en enää selvitä sitä sen enempää koska edelliset vastaajat jo sen historian kertoivatkin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.01.2011 - 15:06

no voihan hyvät hyssykät ....

Hyvät Hyssykät ovat Prinkkalasta oikein laulunkin tehneet

....

PRINKKALA
”Iloista maanantaita kaikille!”

säv.& san. Hyvät Hyssykät, sov. Hyvät Hyssykät / A.Paalanen

Ooo – kun mua jurppii, niin kunnolla jurppii.
Ooo – tään bossa novan piristää pitäis,
Mut paha päivä puskee päin;
:;Prinkkala-la-la-lal-lal-lal-laa.. ;:

....

Onkos tuttu laulu tai esittäjät ?

www.hyvathyssykat.com/21

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.01.2011 - 15:28

Pieleen meni ja aivan vahvasti. Onkohan prinkkala ja pieli sama paikka. Alkavat molemmat alkavat ainakin p-kirjaimella.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 20.01.2011 - 22:17

Turussa taitaa olla:
www.kirjastot.fi/fi-fi/tieto...613085e4aa

Lähteet:
google

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.01.2011 - 23:07

Silloin kun joku asia ei mene niikuin meinaa..tulee sanottua meni päin prinkkalaa..eli asia ei mennyt oman mielen mukaisesti..