Koirankoulutus neuvoja?

Siskolle tulee n.kuukauden päästä sekarotuinen koiranpentu missä on mm.karjalankarhukoiraa ja suomenpystykorvaa ja mä sain tehtäväkseni kouluttaa ko.otuksen. Ikinä en oo koiria kouluttanu ja mitä nyt oon kavereitten kaa jutellu,kyseinen yhdistelmä ei ehkä ole maailman mukavin ensikoulutettavakaan...

Avainsanat: koira

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 19.01.2011 - 20:57

Koira on aina perheenjäsen, Se koulutetaan lempeällä, asiantuntevalla otteella. Koiraa ei koskaan lyödä.Kannattaa hakea kirjastosta opaskirjoja koiran koulutukseen.Kukaan ei ole kouluttaja tosta noin vaan.
Koulutus vaatii asiantuntemusta.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 19.01.2011 - 19:46

Haukkuva koira tulee todella.. (pystykorvan ongelma)

www.sonorian.fi/pennun_sosia...aminen.htm

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 19.01.2011 - 20:28

Telkkarissa pyörii paraillaan Koirakuiskaaja -sarja. Sitä taitaa saada dvd:näkin. On sanottu että on erittäin hyvä ohjelma.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.01.2011 - 20:42

olen myös katsonut koirakuiskaajaa ja myös muita koirankoulutusohjelmia. sekä kirjastosta voi lainata kirjoja, sekä toko-koulutukseen mennä kun se aika tulee.
tällä sivustolla myös neuvoja:
www.nicehouse.fi/lemmikit/ko...ulutus.htm
sekä täällä:
www.koiraneuvola.fi/modules....&sid=5
koirienkoulutus.blogspot.com...steen.html

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.01.2011 - 21:44

Kumpi teistä on koiran emäntä/isäntä,mun mielestä pitäisi kouluttaa koiran,että koira oppisi tuntemaan omansa.Koiralle on opetettava kuka on päällikkö eikä vertainen,ei tietenkään voimakeinoilla vaan jörkevästi ja määrätietoisesti.Tutustu opaskirjoihin tai siskosi tutustuu.Koiran opastus alkaa heti kotiin pennun kotiuduttua,kärsivällisesti ja opastaen.
Luulisin olevan aika jääräpäinen yhdistelmä,metsälle mukaan sopiva.
Luin vasta myöhemmin Toffen linkin,hyviä ohjeita pennun sosiaalistamisesta...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.01.2011 - 08:11

Monilla paikkakunnilla toimii ns. koirakouluja. Selvitäpä olisiko omalla paikkakunnallista sellaista. Jututa myös muita koiranomistajia, heiltä saat parhaat käytännön vinkit.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.01.2011 - 10:33

Televisiosta tulee eri kanavilta hyviä ohjelmia aiheesta eli ammattikouluttaja menee asiakkaiden kotiin, on toki kyse ongelmakoirista mutta kasvatusneuvoja sieltä saa. Kertovat miten koiran kanssa tulee elää ja olla. Ainakin pääkaupunkiseudulla on koirakouluja. Koiranomistajia on niin moneen lähtöön etten kovin suurta painoarvoa heille laittaisi. Roduilla on myös eroa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 20.01.2011 - 19:01

Toivotan vain onnea, edessä on pitkä ja hikinen taival. Onnea yritykselle.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.01.2011 - 23:11

Koirakouluja on kyllä monella paikkakunnalla..sieltä sasi varmaan hyvän alun opetukselle..
Aina kun koira tottelee..mitä käskee pitää palkita pienellä palkkiolla naumupalalla..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 02.02.2011 - 09:29

Hommaa joku kirja, esim. Koiran arkitottelevaisuus.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 23.02.2011 - 10:07

Sitähän painotetaan että tulee huomioida koiran rodun käyttötarkoitus, eli nyt kun koira on "metsäpainotteinen", niin voisi kuvitella että on todella aktiivinen ja tarvitsee paljon aktiviteetteja, jottei ala purkaa energiaansa ei-toivotulla tavalla.
Itse jos lähtisin kyseistä yhdistelmää kouluttamaan, tutustuisin ensin siihen mitkä ovat roduille ominaispiirteitä ja kyselisin esim kasvattajilta, millaisia koiria ovat.
Peruskoulutin puolisoni kaksi- ja kolmevuotiaat jämptiurokset, jotka olivat täysin metsäkoiria, niin tavalliseen seura- tai palveluskoiraan verraten olivat ilman muuta haastavampia. Kontaktin saaminen koiraan ja kontaktin ja koiran mielenkiinnon ylläpitäminen oli ehdottomasti vaikeampaa kuin omilla koirillani. Omat koirani saan motivoitua nameilla ja leluilla, mutta metsästyskoirilla usein on vielä se metsävietti tuohon sekaan sotkemaan keskittymistä.
Kannattaa myös huomioida paikat, missä koiraa kouluttaa. Perussetti, eli ensin vähäisen häiriön ympäristössä ja pikkuhiljaa, kun asiat alkaa sujua, sitten etenee paikoille, jossa on ihmisiä, mahdollisesti toisia koiria.
Voisi kuvitella että kyseinen mix olisi helppo motivoida erilaisilla leluilla ja pienimuotoisilla jahtausleikeillä.

Onnea matkaan kumminkin:)