Olen hirveän huolissani omasta äidistäni koska,muisti pätkii on ollut kerran aivoinfarkti mutta ei ole todettu dementiaa.miten

voi auttaa? kun itse kieltää kaiken että ei ole hävinnyt.Sanoo että joku käy viemässä ne häneltä.Hameet häviää kolme ensin kateissa.Mistään ei löydy vaikka kuinka etsii.Nyt hän sanoi kun viimeksi käytiin 2 hametta on tullut takaisin ja yksi puuttuu.Tämmöistä kaikkea tapahtuu tämän tästä.

Avainsanat: mitä teen kun äiti hukkaa tavaroitaan?

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 19.01.2011 - 10:06

kyllähän nuo kuulostaa dementian ja alzheimerin oireilta, epäluuloisuus, että tavaroita varastetaan, muistihäiriöt.
onkä äitisi ollut geriatrin vastaanotolla. onko tehty muistitestit. kyllähän ikäihmiset osaavat olla tarkkana lääkärin vastaanotolla, ja jos lääkäri ei tunne asiakasta, uskoo mieluummin kuin epäilee, yleensä. äidilläni oli aivoinfarktin jälkimeinikinä vaskulaarinen demetia, olin monesti hänen kanssaan geriatrin vastaaontolla, ja kyllä geriatri haastatteli minua ja äitiä yhdessä ja erikseen. lääkityksen sai. mutta äidilläni oireistoon ei kuulunut tavaroiden varastamisen pelko. asui omassa kodissaan kotipalvelun ja minun päivittäisten käyntieni turvin kuolemaansa asti yksin.
tädilläni on alzheimer, häneltä varastetaan milloin mitäkin ja piilottelee tavaroitaan aivan hassuihin paikkohin. asuu yksityisessä palvelutalossa, koska täällä ei ole tarjota kunnallisia palveluita. kohta joutuu takametsää kaatamaan, 126,50 € / vrk palvelutalossa, ja se on vieläpä edullisin hinta siinä paikassa. mutta ei enää kotonakaan pärjää edes minkään turvavälineen ja kotipalvelun turvin. ( toivottavasti tulen isänpuoleiseen sukuun , siellä teräväpäisiä hamaan kuolemaan asti.)

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 19.01.2011 - 10:07

Vie äitisi lääkäriin. Hänellä voi olla alkava Alzhaimer ja siihen on lääkitys. Tuo kertomasi tuntuu minustakin pahalta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.01.2011 - 10:29

Käykö äitisi säännöllisesti lääkärissä ja missä .Heräsi kysymys. Soitappa sinne ja puhu rohkeasti asiasta. Kysy neuvoja.Toi vaihe se vaikea vaihe. Onko lähellä ketään joka pystyisi häntä päivin katsataan, ennenkuin saatte apua.Tai hänen kanssaan.
Isäni oli ihan mahoton. Kirveellä kulki ympäri taloa ,sanoi joku kulkee ja kyttää häntä.Tavarat vietiin kaapeista. Lukkoja lukon päälee piti laittaa.Lentokoneista näytettiin taskulampulla, että tuolla se asuu.
Soitin lääkärille kun oli menossa veljeni kanssa . Kerroin, lääkäri sanoi isäni olevan hyvin vakavasti sairas. Siitä alkoi isäni alamäki. Lääkkeet olivat niin vahvoja.Päätökset ei ole helppoja .Kun eivät itse sitä tiedosta .Jonkun on huolehdittava asioista.Vaikka saisi nuhteita koko ajan.

Lisätty: 19.01.2011 - 17:16

Isäni eli tuosta noin 6-7v.tta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.01.2011 - 11:57

Edellä tulikin jo paljon asiaa. Minusta jokin ennalta ehkäisevä tai mahdollista sairautta hidastava toiminta (sanaristikot, ongelmanratkonta, erilaiset aivojumpat) voisivat olla hyväksi. Tsemppiä sinulle!!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.01.2011 - 12:36

Minun äidilläni oli tuon vaivan vuoksi aivokasvain joka leikattiin pois vuosia sitten.

Pistäpä äitisi neurologin tutkimuksiin...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.01.2011 - 12:40

On kyse joko alzheimerista tai dementiasta, pelkästään aivoinfarktiin ei liity nuo oireet eli tavaroita viedään jne. Itselläni oli taannoin SPR:n kautta potilas (olin vapaaehtoistyössä) jolla oli noita oireita ja se oli dementia. Vain neurologi voi tutkia ja antaa diagnoosin.
Jos on kyse noista jommasta kummasta, muistiharjoitukset eivät auta.

Lisätty: 19.01.2011 - 12:48

Saamassani koulutuksessa on puhuttu myös vanhuuden psyyken muuttumisesta eli sen puolen ongelmasta...vaikeita asioita jotka koskettavat osaa ihmisistä. Täytyy koputtaa puuta, kummallakaan puolella suvustani ei ole mainittuja ongelmia ollut, ovat säilyneet terävinä loppuun asti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.01.2011 - 13:13

Kyllähän tuo muistipuolen sairauksiin viittaa. Aivoinfarktikin voi viedä kyllä muistia tai aiheuttaa muistille
oireita, mutta ne paljastuu kyllä heti. Asiantunteva lääkäri on paikallaan tässä varmasti.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.01.2011 - 15:42

Aika lailla dementian oireilta kuulostaa. Tutkimuksiin on tietysti mahdollista hänet järjestää, mutta jos itse on kovin vastahakoinen, niin hanakalaa sekin. Nuo on kyllä todella hankalia tilanteita omaisille.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.01.2011 - 16:03

Jotain muistisairauttahan se äitisi sairastaa. Ei tarvitse olla edes alan asiantuntia kun sen jo kertomasi perusteella tajuaa, Pelkän aivoinfarktin oireita ne eivät todellakaan ole. Jotta se mitä muistisairautta äitis "potee" selviäisi sinun on todellakin parasta viedä äitisi lääkäriin. Vain siten saat äidillesi parhaimman mahdollisen hoidon ja tuen kaikkiin hänen vaivoihinsa. Vain siten saat myös itsellesi ja muille äitisi läheisille apua esim. oikeanlaisen asumismuodon löytymiseen sinä vaiheessa kun äitisi ei enää kykene asumaan syystä tai toisesta nykyisessä kodissaan. Vain siten pääset myös purkamaan huolesi ja pelkosi äidistäsi asiantuntijoille ja saat itsekkin sitä tukea jota sinä ja muut äitisi läheiset tulette nyt ja jatkossa tarvitsemaan runsain mitoin selviytyäksenne vaurioitta äitisi muistisairauden tuomasta tuskasta.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.01.2011 - 17:01

Tämä on tietysti kallis konsti mutta voisi ehkä kannattaa käyttää yksityisellä lääkärillä. Julkisella puolella kun ainakin itse olen törmännyt piippuunpalaneeseen ylityöllistettyyn henkilökuntaan, joka ei ehdi ja / tai jaksa perehtyä kaikkiin tapauksiin kovin yksityiskohtaisesti. Tämä siis yhtään julkista terveydenhuoltoa ja siellä tärkeää työtä tekeviä ihmisiä väheksymättä, henkilöstöpula ja muuten liian tiukat resurssit vain johtavat työn laadun heikkenemiseen monesti. Myös bongarin ehdottama keskustelu lääkärin kanssa kuulostaa hyvältä idealta. Voimia!

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.01.2011 - 17:05

Kyllä nyt on tullut Missis Alzheimer vierailulle...on selviä dementian oireita. Tiedän, että läheisistä tuntuu pahalle...työssäni viimeksi tänään kohtasin omaisen jonka on vaikea käsittää, kun oma äiti hukkaa tavaroita ja syyttää esim. lapsiaan. Kyseessä on sairaus, se pitää aina muistaa. Vie äitisi lääkäriin jossa tehdään asiaankuuluvat testit ja hän saa lääkityksen. Alkuvaiheessa lääkkeistä on apua. Tietoa on saatavilla paljon mm. netistä. Ennen kaikkea hyväksy ja ymmärrä, että äitisi tarvitsee ammattiauttajien apua jota myös omaisten on oikeus saada. Asioista puhuminen ja tieto helpottavat. Jaksamista, ei elämä tähän lopu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 19.01.2011 - 20:25

En maallikkona rupea antamaan mitään diagnoosia. Lääkärit ovat sitä varten. Mutta tutulta tuo kuulostaa ja kehoitankin viemään äitisi lääkärin laajempiin tutkimuksiin.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.01.2011 - 21:02

Aika pitkällä sairaus on jo.Vie äitisi heti lääkärintarkastukseen. Lääkkeillä ehkä voi pitkittää sairauden hyökkäystä.Kavala , ovela sairaus. Vaatii sinulta suhtautumista järkevällä tavalla.Ikävää, mutta koeta jaksella.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 22.01.2011 - 23:20

On kyllä todella ikävä sairaus..On tullut jo näitä hyviä neuvoja,että en ala toistamaan..Toivon mukaan saat pian apua äidille..voimia ja jaksamista..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 27.01.2011 - 11:22

Minäkin turvautuisin yksityislääkärin apuun, sillä joskus kunnalliselta puolelta vastaus viipyy turhan pitkään ja tauti pääsee etenemään. Työkaverini äiti sairastui altzheimeriin ja hän kertoi Helsingissä Bulevardilla olevasta lääkäriasemasta, joka on keskittynyt muistisairauksiin. Tuossa ohessa on linkki, onneksi näyttää noita vastaavanlaisia muistikeskuksia olevan muuallakin Suomessa. Jaksamista sinulle.

www.muisti.com/