Katoaako Suomen kieli?

Kovasti paljon viljellään ulkomaan,erityisesti englannin kieltä puheissa ja teksteissä.
En Tykkää(diggaa).Olenko liian vanhanaikainen(fossiili)?

Avainsanat: suomen kieli

  Ilmoita asiaton kysymys

Vastaukset

Vastattu: 19.01.2011 - 13:45

Osa häviää, tulee noita ikäviä englanninkielisiä käsitteitä suomen kielen sekaan. Myös kunnon suomen kielen osaaminen katoaa, riedän miten kehnosti nykyajan nuoret osaavat suomea... vaikka ovat korkeakoultuksessa.
Mutta suomen kieli ei sinällään katoa.
Kielemme alkoi muuttua nopein askelin tietotekniikan tulon myötä eli silloin tuli uusia sanoja ja käsitteitä, niitä on jopa äärimmäisen vaikea kääntää suomen kielelle eikä ole viisasta niin tehdäkään.
Itse tulen puhumaan ja kirjoittamaan oppimaani "kunnon suomea" niin kauan kun maanpäällä olen.
Jokaisen ravintolan ja baarin ei tarvitsisi olla vieraskielinen...niin vain tuppaa olemaan.

Lisätty: 24.01.2011 - 09:01

Tarkennus: maassamme eli Suomessa on useampi kuin yksi virallinen kieli mutta jos kysyjä tarkoittaa pelkästään suomen kieltä, vastaukseni on se minkä aiemmin kirjoitin.

Kysyjän kommentti

Useat liikkeet myös vieraskielisiä nimeltään.Näillä on mentävä.

  Ilmoita asiaton vastaus

Muut vastaukset

Vastattu: 18.01.2011 - 13:02

Minusta sitä häviää ja sanat muuttuu, mutta niin se on muissakin kielissä, ja tämä tekstiviestien lähettäminen aiheuttaa sen että puhekielikin muuttuu.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.01.2011 - 13:48

Kyllä niitä sanoja lähinnä Lontoon kielestä ilmestyy jokapäiväiseen kielen käyttöön. Osa suomen kielen sanoista säilyy vain vanhemman väestönosan puheissa. Kokonaan suomen kielen häviämiseen en usko, mutta muutoksia tulee ajan mittaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.01.2011 - 14:02

Minulla onneksi on niin vahva kielipää etten ossoo kuin suomee ja savvoo hiljoo ja kovvoo.
Joten kyllä se minun ikäni kestää ja lapsia ei ole niin menköön.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.01.2011 - 14:15

Enpä usko, minä ainakin kieltä käytän samoin kun lapseni ja lapsenlapseni..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.01.2011 - 14:56

Kyllä minun aikani kestää tämä armas Suomen kielen puhuminen.
Ja ne diggaamiset saa olla sitten hoksaamatta. Voi miten paljon on
kyllä sanoja, joita mummeli ei ymmärrä, mutta onko ne tarviskaan.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.01.2011 - 15:18

lainasanoja on arkikielessä aina ollut ja uusia tullut,
ei ne kieltä tapa, varsinkin kun lainat yleensä ovat suhteellisen lyhytikäisiä

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.01.2011 - 16:19

Ei se Suomen kieli mihinkään katoa ellei Suomea kansoiteta jonkun muun maan kansalaisilla ja tätä kautta jää pois käytöstä,mikä olisis tietty kauhuskenario...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.01.2011 - 16:42

Ei Suomen kieli häviä, se vain globalisoituu...

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.01.2011 - 18:03

Et ole vanhanaikainen, etkä fossiili. Suomi on hieno kieli, siitä ei pitäisi vääntää mitään muunnoksia.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 18.01.2011 - 20:26

En minäkään tykkää,kun on kaikenmaailan kieliä kuulee..Kyllä meidän oma Suomenkieli pitää säilyttää....ihan ehdottomasti..

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.01.2011 - 08:26

Kieli kehittyy ja muuttuu kaiken aikaa, jo pelkästään tekniikan kehittymisen myötä tulee koko ajan uusia sanoja. Mutta ei suomen kieli mihinkään katoa.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.01.2011 - 10:14

Ei katoa. Minäkin olen tuossa asiassa hyvinkin vanhanaikainen.

  Ilmoita asiaton vastaus
Vastattu: 19.01.2011 - 15:47

Empä usko.Ei kokonaan.Toiset rupee arvostamaan jos me ei osata.Aina joku pitää ja suojelee.

  Ilmoita asiaton vastaus
Ida
Vastattu: 19.01.2011 - 19:19

Kauas katoaa suomenkielen taitoinen... eipä aitoa kirjakieltä meinaa kuulla enää missään muutenkaan. Nuorisolla on omat slanginsa, sitten on murteet.
Joskus oikein suututtaa kun ei tahdo laitteiden mukanakaan saada suomenkielisiä käyttöoppaita. Kahtakymmentä muuta kieltä kyllä löytyy paketin sisältä.
Sitä oletetaan ettei vanhojen ja kielitaidottomien tarvitse ymmärtää maailmanmenosta ja herrojen puheista mitään. Nuorissahan se tulevaisuus on.